Gå till huvudinnehåll

Sök

Lättläst

”Att lyssna kan vara det enda sättet att ta till sig text” 

”Att lyssna kan vara
det enda sättet att läsa”

Grundaren av Dyslexipriset Anders Abrahamsson, pristagaren Idor Svensson, Dyslexiförbundets ordförande Catrine Folcker och Dyslexiförbundets beskyddare Prins Carl Philip.

Vi ska vara nyfikna på ny teknik och samtidigt förhålla oss kritiskt till den. Utan att glömma bort att individens behov måste stå i centrum. Det menar Idor Svensson som är professor i psykologi vid Linnéuniversitet i Växjö. Han har länge forskat om läs- och skrivsvårigheter och dyslexi, och i hela sitt yrkesliv arbetat med frågor som rör barn och läsning.  

Genom sin forskning har han fått det bekräftat att vissa personer har svårt att lära sig läsa tillräckligt bra, oavsett hur mycket de tränar. För dessa svåra läshinder förespråkar han assisterande tekniker. Som till exempel talsyntes, där en text på en skärm läses upp av ett digitalt hjälpmedel.  

– Det spelar ingen roll hur mycket de än tränar, de blir inte tillräckligt bra. Forskning visar på att det är ett hårdnackat problem som är svårt att komma åt. Det behövs något mer än att bara träna på att läsa. 

Alternativ till att läsa med ögonen

När Idor Svensson kom i kontakt med talsyntes upptäckte han att det finns alternativ till att läsa med ögonen. Och Idor Svensson anser att barn redan tidigt i skolan, parallellt med att lära sig läsa och skriva, behöver få höra talas om assisterande tekniker, för att veta om de är läsare i behov av det eller inte. Han menar också att synen på att läsa med ögonen som den enda rätta läsningen är fel fokus. 

– Det blir som att säga att personer med dyslexi fuskar, när deras enda sätt att ta till sig text kan vara genom att lyssna. 

Under sin tid som forskare har han varit delaktig i flera forskningsprojekt, bland annat kring hur elever i anpassad skolform kan använda assisterande teknik för att ta till sig text. Projektet kom fram till att eleverna förstår en text bättre om de får lyssna på den i stället för att läsa med ögonen.  

– Det är viktigt eftersom eleverna förstår mer, bara de får använda rätt teknik. 

AI kommer vara revolutionerande för dyslektiker

I framtiden tror han att fler människor kommer att läsa på andra sätt en enbart med ögonen. Och han tror att AI kommer vara ett revolutionerande verktyg för dyslektiker när det gäller att korrigera texter, och något som de måste få tillgång till. 

– Utbildningen för exempelvis lärare, psykologer och logopeder behöver vara anpassad för hur det ser ut idag. Vi kan inte gå bakåt i tiden utan vi måste förhålla oss till hur samhället ser ut idag men också hur det kommer kunna se ut imorgon. Vi ska våga vara nyfikna på tekniken, förhålla oss kritiskt till den och alltid utgå ifrån vilket behov en individ har, säger Idor Svensson. 

Idor Svensson är professor i psykologi vid Linnéuniversitet i Växjö. Han är ledamot i MTM:s vetenskapliga råd. 2024 mottog han Dyslexipriset för sin forskning och kamp för rätten till assisterande teknik för den som har läs-, skriv-, eller räknesvårigheter. 

Idor Svensson är professor i psykologi.
Han har forskat länge om barn
som har svårt att läsa och skriva.
I framtiden tror han att fler människor
kommer att läsa på andra sätt än med ögonen.

I sin forskning har Idor kommit fram till
att en del personer har svårt
att lära sig läsa tillräckligt bra.
Även om de tränar mycket.
De som möter läshinder
kan istället använda talsyntes.
Då läser ett digitalt hjälpmedel
upp texten på en skärm.
Idors forskning har visat
att elever förstår texter bättre
om de får lyssna på dom i stället för att läsa med ögonen.

Rätt teknik gör läsning enklare

Idor tycker inte att man ska se läsning med ögonen
som det enda rätta sättet att läsa.
Han vill att barn redan tidigt i skolan
ska få prova talsyntes,
för att se om det gör läsningen lättare för dem.
– Det är viktigt eftersom eleverna förstår mer,
bara de får använda rätt teknik.

I framtiden tror han att ännu fler människor
kommer att läsa på andra sätt än med ögonen.
Och han tror att AI (artificiell intelligens)
är något bra som kommer
att göra stor skillnad för människor
som möter någon form av läshinder.
Det är viktigt att utbildningen
för lärare och psykologer
följer med i utvecklingen.
– Vi ska inte vara rädda för att använda ny teknik, säger Idor.
Men aldrig glömma att alla läsare har olika behov.


Idor Svensson 
är professor i psykologi
vid Linnéuniversitet i Växjö.
Han är med i MTM:s vetenskapliga råd.
År 2024 mottog han Dyslexipriset
för sin forskning och kamp
för rätten till hjälpande teknik,
för den som har läs-, skriv-, eller räknesvårigheter.

Uppdaterad: 08 september 2025
Dela:

Kontakta oss

Du kan alltid kontakta oss med dina frågor

Kontakta oss
En ung kvinna sitter i en fåtölj och läser en talbok.

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev

    Håll dig uppdaterad om vad som händer på MTM och inom tillgänglig läsning i Sverige och i världen.