Gå till huvudinnehåll

Sök

Lättläst Inte tillgänglig

Uppsatser och examensarbeten

Vi välkomnar studenter att skriva examensarbeten eller uppsatser inom vårt område. För oss bidrar dessa arbeten till att utveckla vår verksamhet samtidigt som vi får möjlighet att komma närmare studenter och aktuell forskning.

För dig som student ger examensarbetet en inblick i vår verksamhet och en möjlighet att knyta nya kontakter. Är du intresserad av att skriva ditt examensarbete hos oss? Kontakta MTM via e-post lisa.olsson-dahlquist@mtm.se.

Talböcker på samiska – Hållagirjieh sámiengiällije, 2021

Masteruppsats i biblioteks- och informationsvetenskap, Högskolan i Borås, av Helena Zerlauth 2022.

Talböcker på samiska – Hållagirjieh sámiengiällije, (pdf, 864 Kb).

Nöjesläsning hos talboksanvändare, 2020

Magisteruppsats av Frida Jönsson, Magisterprogram biblioteks- och informationsvetenskap, 2020.

Nöjesläsning hos talboksanvändare, (pdf, 11 Mb).

Tankar om talböcker. Elevers perspektiv på Legimus, 2020

Specialläraren Camilla Brink har i sitt examensarbete Tankar om talböcker, elevperspektiv på Legimus undersökt vad elever tänker om Legimus? Hon har frågat vilka för- och nackdelar de ser med att använda talböcker, om de tittar på texten samtidigt som de läser, om de får stöd och uppmuntran av sina lärare med mera.

Tankar om talböcker. Elevers perspektiv på Legimus, (pdf, 1 Mb).

Legimus i skolan – Skolbibliotekariens sociala praktik, 2019

Kandidatuppsats av Linda Allard Forsman och Karin Taberman, Kandidatprogram biblioteks- och informationsvetenskap, 2019.

Legimus i skolan – Skolbibliotekariens sociala praktik, (pdf, 779 Kb).

Vad händer när en text görs om till lättläst? En analys av Region Skånes webbtexter, 2018

Examensarbete av Nike Velander, Språkkonsultprogrammet, Lunds Universitet, 2018.

Vad händer när en text görs om till lättläst?, (pdf, 2 Mb)

En inblick i studiesituationen för studenter med funktionsnedsättning, 2018

Universitets- och högskolerådet, UHR har kommit med en ny rapport som handlar om hur studenter med funktionsnedsättning uppfattar sin studietid.

En inblick i studiesituationen för studenter med funktionsnedsättning, (pdf, 3 Mb).

Lättläst litteratur – Ett hjälpmedel eller ett format i sin egen rätt? 2018

Projektarbete i Förlagskunskap VT 2018, Emma Åstrand, Stockholms universitet.

Lättläst litteratur – Ett hjälpmedel eller ett format i sin egen rätt?, (pdf, 1 Mb).

En lagom lätt text, det är så lagom lätt! 2016

En kvalitativ undersökning av tio elevers textrörlighet inför texter från 8 SIDOR.  Kandidatuppsats av Anna Bredhe, Stockholms universitet.

En lagom lätt text, det är så lagom lätt!, (pdf, 7 Mb).

Lättläst stil : språklig variation och likhet i tolv lättlästa litterära prosaverk, 2016

Masteruppsats av Malin Bornhöft, Stockholms universitet.

Lättläst stil : språklig variation och likhet i tolv lättlästa litterära prosaverk, (pdf, 3 Mb).

Audio books in school: The perceived help adolescents gets from using audio books in the school environment, 2015

Masteruppsats av Sofia Berge, Linköpings Universitet.

Audio books in school: The perceived help adolescents gets from using audio books in the school environment, (pdf, 275 Kb).

Mobila gränssnitt för mobilanvändaren, 2015

Kandidatuppsats av Anette Jonsson och Olov Lindgren om användargränssnitt för personer med dyslexi.

Tillgänglighet för dyslektiker i mobila gränssnitt (pdf, 2 Mb)

Den osynliga användaren, 2013

Magisteruppsats av Mikael Borg vid Lunds universitet, om hur biblioteken kan förbättra sin service till personer med osynliga funktionsnedsättningar.

Den osynliga användaren (pdf, 2 Mb).

Texten och talet, 2012

Texten och talet är en mastersuppsats av Henrik Johansson om hur studenter med dyslexi använder talböcker.

Texten och talet (pdf, 234 Kb)

Uppdaterad: 12 september 2024
Dela:

Kontakta oss

Du kan alltid kontakta oss med dina frågor

Kontakta oss
En ung kvinna sitter i en fåtölj och läser en talbok.