Taktila bilder

- Att arbeta med bild och barn med synnedsättning

  • Inledning

    Avsikten med Taktila bilder är att ge en grund för bildarbete med barn med synnedsättning och varför det är viktigt för dessa barn att få en grund till att läsa taktil bild. Ingen särskild förkunskap krävs.


    Inledning
  • Varför bilder och taktila bilder?

    Läs mer om bildens betydelse och olika funktioner, såväl för seende som för personer med synnedsättning.
    Varför bilder och taktila bilder?
  • Vad är en bild?

    I detta avsnitt beskriver vi vad som utgör en bild, utifrån dess form, konturer, linjer och volym.
    Vad är en bild?
  • Hur tittar vi på bilder?

    Här beskriver vi processen när man avläser visuella bilder.
    Hur tittar vi på bilder?
  • Vad är en taktil bild?

    I detta avsnitt beskriver vi vad som utgör en taktil bild, utifrån dess beståndsdelar som linjer, yta, plan och volym. Vi beskriver även hur man överför en bild till en reliefbild samt olika framställningstekniker.
    Vad är en taktil bild?
  • Hur känner vi på bilder?

    Här beskriver vi processen när man avläser en taktil bild och hur det skiljer sig från visuella bilder.
    Hur känner vi på bilder?
  • Den taktila bildens historia

    De första taktila bilderna kom redan på 1600-talet. Läs mer om den taktila bildens historia fram till idag.
    Den taktila bildens historia
  • Taktil skrift

    I detta avsnitt kan du läsa om hur den taktila skriften har utvecklats och punktskriftens historia. Vi beskriver även hur man kan skriva och läsa punktskrift.
    Taktil skrift
  • Övningar

    Här är några övningar på hur du och barnet kan arbeta tillsammans med bildförståelse och taktil bild.
    Övningar
  • Källor

    Våra källor till "Taktila bilder - Att arbeta med bild med barn med synnedsättning".
    Källor
Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)