Gå till huvudinnehåll

Sök

Lättläst

Vad är lättläst?

Lättläst

Lättlästa texter har kortare meningar utan svåra eller ovanliga ord. Texterna har rak och enkel handling med få rader på varje sida. Ofta finns stöd av förklarande bilder.

Lättlästa texter är anpassade till målgrupper som har särskilda lässvårigheter, till exempel personer med intellektuell eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning eller demens. Det kan också röra sig om ovana läsare eller personer som lär sig svenska. För många är lättlästa böcker vägen in i litteraturens värld. Lättlästa nyhetstexter kan vara en förutsättning för någon att bli delaktig i samhället. Den lättlästa dagstidningen 8 Sidor och LL-förlaget som ger ut lättlästa böcker är båda en del av MTM.

Mer om lättläst på MTM

LL-förlaget minimerad tryck enter för att maximera

LL-förlaget ger ut lättlästa böcker för unga vuxna och vuxna. Förlaget är en del av Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, och ger ut både skönlitteratur och fackböcker skrivna direkt på lättläst. Varje år ger LL-förlaget ut 15 nya titlar.

8 Sidor minimerad tryck enter för att maximera

8 Sidor är en nyhetstidning på lättläst svenska som ges ut av Myndigheten för tillgängliga medier. 8 Sidor finns som en nyhetssajt på webben med nya nyheter varje vardag. 8 Sidor finns också som papperstidning och kommer ut en gång i veckan. Bokstäverna i 8 Sidor är lite större än i en vanlig tidning. Meningarna är kortare och har inga svåra och ovanliga ord.

Läs mer på LL-förlagets webbsida

Läs mer på 8 Sidors webbsida

Så skriver du olika typer av lättlästa texter – mtm.se

Länk till webbkurs i att skriva lättläst skönlitteratur

Länk till webbkurs i att skriva lättläst fakta

Fler förlag som ger ut lättlästa böcker:

Nypon och Vilja förlags webbsida

Argassos webbsida

Hegas webbsida

Här hittar du information om lättläst
och olika sätt att läsa lättläst.

Lättlästa texter är anpassade till dig
som har en funktionsnedsättning
som gör det svårt att läsa tryckt text.
Lättläst är också bra för ovana läsare
eller läsare som håller på
att lära sig svenska.

Uppdaterad: 12 maj 2026
Dela:

Läs mer om

Läs mer om lättläst.

Läs och beställ

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev

    Håll dig uppdaterad om vad som händer på MTM och inom tillgänglig läsning i Sverige och i världen.