Gå till huvudinnehåll

Sök

Lättläst Inte tillgänglig

Komplext att studera genom lyssningsläsning

En porträttbild på Anna Lundh i ett kontorslandskap.

Att studera genom lyssningsläsning är ofta betydligt mer krävande än att läsa sin kurslitteratur med ögonen. Det menar forskaren Anna Lundh, som genomfört flera studier med studenter som lyssningsläser.

Kan du dela med dig av några insikter från din forskning kring lyssningsläsning?

– I den grupp av studenter med synnedsättning som jag intervjuat så är lyssningsläsningen helt nödvändig för att de ska kunna klara sina utbildningar, då det är det mest effektiva sättet att ta sig igenom de stora textmängder som en högskoleutbildning kräver. I de studier jag har genomfört är det ingen som enbart lyssningsläser – att lyssningsläsa är ett sätt att läsa bredvid läsning med ögonen och/eller läsning med fingrarna.

När de här personerna börjar studera är det viktigt att de utvecklar en akademisk lyssningslitteracitet. Det innebär att individen bygger upp en verktygslåda med mjuk- och hårdvara för läsande och skrivande och lär sig att kombinera dessa verktyg på nya, komplexa och effektiva vis. Detta är något de ofta får göra på egen hand, utan något särskilt pedagogiskt stöd eller någon strukturerad läsundervisning.

Vilka utmaningar innebär lyssningsläsning för studenten?

– Det kräver att man lär sig att hantera sin tid väl. Att lyssningsläsa kurslitteratur med hjälp av talsyntes i hög hastighet är koncentrationskrävande och tröttande och även om det går snabbare än att läsa t.ex. punktskrift så tar det lång tid, då lyssningsläsande inte möjliggör skumläsning.

Studenter som läser på detta sätt måste dessutom lära sig att fungera i en miljö som inte är utformad med deras sätt att läsa i åtanke, vilket kräver att de om och om igen måste orka berätta om och argumentera för sina behov och rättigheter. Tillgång till verktyg för lyssningsläsande medför alltså inte automatiskt att den högre utbildningen i stort är tillgänglig. När seendeläsning fortfarande är norm läggs stort ansvar på de enskilda studenterna att hantera de läshinder som uppstår under deras utbildningstid.

Mer om lyssningsläsning

Forskningsartikel av Anna Lundh om att studera genom lyssningsläsning
Developing expertise and managing inaccessibility: a study of reading by listening practices among students with blindness or vision impairment (öppnas i nytt fönster).

Forskningsartikel av Anna Lundh om lyssningsläsning ur ett funktionshindersperspektiv
“I can read, I just can’t see”: a disability rights-based perspective on reading by listening (öppnas i nytt fönster).

MTM:s kunskapsöversikt om lyssningsläsning.

Pågående forskningsprojekt om digital lyssningsläsning hos studenter med synnedsättning (öppnas i nytt fönster).

Uppdaterad: 17 december 2024
Dela:

Kontakta oss

Du kan alltid kontakta oss med dina frågor

Kontakta oss
En ung kvinna sitter i en fåtölj och läser en talbok.