Information om e-bokstjänstens tillgänglighet
Tjänsteleverantören ska informera om tjänstens tillgänglighet. Informationen är i första hand avsedd för konsumenter och ska vara lätt att hitta tillsammans med tjänsten. Den kan även användas av MTM vid tillsyn och ska därför skickas till oss på begäran.
Detta regleras i 25 § tillgänglighetslagen, 24 § tillgänglighetsförordningen och 3 §§ i PTS föreskrifter om vissa tjänsters tillgänglighet.
Informationen fyller en liknande funktion som en tillgänglighetsredogörelse enligt lagen (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service, även om det begreppet inte används i tillgänglighetslagen.
Informationens innehåll
Informationen som beskriver tjänstens tillgänglighet ska ha följande innehåll:
- Beskrivning av tjänsten och hur den fungerar. Om det är nödvändigt för att man ska kunna bedöma om tjänsten överensstämmer med tillgänglighetskraven ska informationen även innehålla en beskrivning av tjänstens utformning och funktion.
- Vilka tillgänglighetskrav som är relevanta.
- Hur tjänsten uppfyller tillgänglighetskraven. Om ni följer en standard uppstår så kallad ”presumtion om överensstämmelse”. Då utgår vi från att tjänsten uppfyller kraven. Att följa en standard är dock inget krav. Ni kan i stället beskriva hur kraven följs på något annat sätt. Väljer ni detta andra alternativ krävs mer ingående beskrivningar om hur tjänsten uppfyller kraven. På e-boksområdet finns för närvarande ingen utpekad standard som kan vara vägledande.
- Vilka tillgänglighetskrav som omfattas av ett eventuellt undantag som åberopats i enlighet med 7 § tillgänglighetslagen. Syftet är att användaren ska förstå vilka delar av tjänsten som kan vara svåra att använda och anledningen till det.
- Hur ni kontrollerar att tjänsten uppfyller tillgänglighetskraven. Ni ska beskriva den eller de testmetoder ni använt, till exempel användartester, maskinella tester eller manuella tester.
Hur ni ska lämna informationen
- Allmänheten ska ha tillgång till informationen i tal och skrift.
- Informationen ska ges på ett sätt som är tillgängligt för personer med funktionsnedsättning.
- Tjänsten ska åtföljas av informationen.
- Tjänsteleverantören ska inkludera information om hur tjänsten uppfyller tillgänglighetskraven i de allmänna villkoren för tjänsten eller i motsvarande dokument.
- Informationen ska sparas så länge som tjänsten tillhandahålls.
