Goda exempel och reportage

På den här sidan har vi samlat reportage som på olika sätt beskriver hur man arbetar med tillgängliga medier i skolan. Det finns många intressanta idéer och infallsvinklar. Alla hittar du i vänstermarginalen.

Tre elever sitter runt ett bord, en hög med Mobergs böcker på bordet

På Kista folkhögskola utanför Stockholm har elever med invandrarbakgrund läst Utvandrarna och Invandrarna.

Dagens invandrare möter Mobergs utvandrare
Bild på två lärare

– Det gäller att möta eleven där den är, och kunna ge eleven de verktyg som behövs. Man behöver hitta en strategi som passar varje elev.

"Ge eleverna de verktyg de behöver"
Bild på Jenny Edvardsson med elever

- Att läsa högt för 18 unga killar, som just brottades i korridoren men en stund senare sitter knäpptysta och lyssnar, det är härligt, säger Jenny Edvardsson.

"Läsning och språkutveckling knyter samman alla ämnen"
Bild på skolbibliotekarie och elev

- För elever som kommer igång med läsningen av talböcker och som får stöd hemifrån underlättas kunskapsinhämtningen betydligt.

Samarbete och tid - nyckeln till framgång
Bild på lärare och elever

−När vi läste Selma Lagerlöfs Kejsaren av Portugallien förra året var det gripande. Tuffa killar satt och grät, för att boken var så känslosam på slutet.

Lättlästa böcker – en väg till det svenska språket på St Botvid
Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)