Gå till huvudinnehåll

Sök

Lättläst Inte tillgänglig

Helena Engdahl vinner Läsguldet

Helena Engdahl är barnbibliotekarie och tillgänglighetsansvarig för barn och ungdomar på Falu Stadsbibliotek. Foto: Kim Tigerstedt

– Vi insåg snabbt att det här är ett unikt projekt. Det säger Helena Engdahl, vinnare av MTM:s pris Läsguldet – tillgänglig läsning för alla. Med hjälp av textlösa böcker och läshund har hon hjälpt många barn, unga och vuxna på de anpassade skolorna i Falu kommun att öppna dörren till läsandet.

Eftermiddagssolens sista strålar letar sig in genom fönstren på Falu Stadsbibliotek. Fika står framdukat och snart kommer deltagarna som ska vara med på lässtunden. På golvet ligger en matta, en tärning och en sten tillverkad av tyg. Smileygubbar med klädnypor hänger på väggen och ett tydligt schema med bilder är uppställt vid sidan av bordet. Det står ett gäng böcker med inbjudande framsidor vid sidan av fikat. De har alla gemensamt att de saknar text.

– Det ska vara kravlöst, lekfullt och bjuda in till att väcka läslusten, förklarar Helena Engdahl entusiastiskt.

Helena Engdahl är barnbibliotekarie och tillgänglighetsansvarig för barn och ungdomar på Falu Stadsbibliotek. Det första hon var med och gjorde när hon fick sin tjänst var att ordna bibliotekskort till alla elever på anpassad skola i Falu kommun. Från årskurs ett till sista året på gymnasiet. Det kompletterades senare med bibliotekskort till elever på vuxen anpassad skola. För att stärka samarbetet med de anpassade skolorna och lyfta målgruppen växte idén om ett läsprojekt med textlösa böcker och läshund fram. Först var det tänkt att rikta sig till barn och unga men omfattar nu även vuxna.

En grupp läser på ett bibliotek tillsammans med en hund.
En grupp läser på ett bibliotek tillsammans med en hund.

Falumodellen

Läsprojektet bygger på något som börjat kallas för ”Falumodellen”. Här följer man ett tydligt schema med bildstöd och varje gång man byter aktivitet byter man också plats i rummet. Trygghet, struktur och ramar är viktigt för denna målgrupp. Därför börjar man med fika som ett avslappnat sätt att lära känna varandra, ta bort nervositeten och våga börja samtala. Efter fikan blir det ”shared reading” där man tillsammans berättar bokens historia med hjälp av bilderna. Sedan följer en aktivitet med läshunden Love och efteråt är det utvärdering och en liten stund för att säga hejdå. Vid den sista träffen får deltagarna ett intyg, en visning av biblioteket och ett bibliotekskort. Helena har ett särskilt kärt minne.

– Vi hade en deltagare på 53 år som grät när han sa ”det här är stort, jag har aldrig fått ett intyg eller haft ett eget bibliotekskort.” Han lånade sin första bok från biblioteket som handlade om kärlek.

Stor respons från anpassad skola

– Jag har tidigare jobbat mycket med syfte, mål och metod i min roll som förskollärare. Utvärderingen är det allra viktigaste, säger Helena som lyser av engagemang.

När förfrågan om att delta i läsprojektet skickades ut till de anpassade skolorna i Falun fick de en enorm respons.

– Om vi fick välja skulle vi fortsätta med det här alla dagar i veckan. Det passar små barn på förskolan ända upp till äldreboende och dementa. Alla kan delta efter sina behov.

Ett bibliotek för alla

Helena Engdahl vill ha ett bibliotek som är välkomnande för alla. Barn och ungdomar med funktionsnedsättning är dubbelt prioriterade i bibliotekslagen och hon brinner för att de ska kunna delta i läsfrämjande aktiviteter.

– Genom det här projektet har vi inte sänkt tröskeln, vi har tagit bort den. Vi har öppnat dörren till ett bibliotek för alla. Många gånger har de elever som lärarna trott att inte skulle vilja delta, varit de som sedan pratat mest. Nu kommer de till biblioteket med föräldrar eller assistenter.

Läshunden Love hälsar välkommen

När deltagarna för dagens lässtund kommer in i rummet hälsar läshunden Love dem välkomna. Det råder ingen tvekan om glädjen hos både hund och människor.

– Hej Love, har du saknat oss? Utropar Danielle och klappar Love – en sprudlande Springer Spaniel som ser ut att ha längtat efter dagens jobb som läshund.

Loves ägare och hundförare Tove Karlsson berättar att just närvaron av en hund har stor betydelse.

– Vi hade en deltagare som satte sig i ett hörn med luvan uppdragen. Det var mötet med Love som gjorde att hon till slut ville vara med, och hon fann sin talan i gruppen.

Många av eleverna har aldrig varit på ett bibliotek och kan inte läsa.

Helena Engdahl undervisar.
Helena Engdahl undervisar.

”Det bästa är Love”

Den här dagen sitter deltagarna tillsammans framför en storbildsskärm som visar bilder ur boken Fossil. Tillsammans med Helena hittar de på en historia om en sten. Läshunden Love sitter bredvid och lyssnar med ena örat och väntar på sin tur. För när berättelsen om stenen vuxit fram är Love redo att leta efter en sten i tyg som deltagarna gömt i fönstret. Stämningen är skrattig och uppsluppen när svansen far förbi i full fart under sökandet. Hundföraren Tove Karlsson är glad över att vara en del av projektet.

– Jag har själv kämpat med det sociala och ville hjälpa andra genom det som Love kan ge, säger hon.

Att läshunden Love sprider en avslappnad och glad stämning är det ingen tvekan om och flera av deltagarna säger gång på gång att det är det bästa med att komma dit.

När jag går hem känner jag fortfarande den positiva energin från rummet på biblioteket. Mina tankar går till min sista fråga till Helena. Vad driver dig?

– Att lyfta andra människor. Att personer med funktionsnedsättning ska bli erbjudna aktiviteter på vårt bibliotek och känna sig välkomna precis som alla andra. Jag vill att våra fantastiska deltagare ska få lysa, de är våra stjärnor.

Text och foto: Kim Tigerstedt 

FAKTA läsgrupperna

Helena Engdahl har varit projektledare för läsprojektet som började 2023. Hon har drivit det tillsammans med hundförare Tove Karlsson och tillgänglighetsbibliotekarierna Marita Vesterlund och Anna Airaksinen. De har haft sex olika läsgrupper som träffats vid 20 tillfällen. Grupperna har varit i varierande storlek men som mest sex personer för att ha tid till varje deltagare. Hur många gånger grupperna träffats har varit olika beroende på valet av bok och läsupplägg. Första året träffades grupperna vid fyra tillfällen när de jobbade med boken Fossil. Sista halvåret träffades de vid tre tillfällen när de jobbade med boken The Typewriter.

Uppdaterad: 19 december 2024
Dela:

Kontakta oss

Du kan alltid kontakta oss med dina frågor

Kontakta oss
En ung kvinna sitter i en fåtölj och läser en talbok.