Oliver gör en arbetsuppgift i svenskan. Birgit är resurs i klassen.
Oliver gör en arbetsuppgift i svenskan. Birgit är resurs i klassen.

Superanpassad skola för döva

Rudbecksgymnasiet i Örebro samlar elever från hela landet som är döva, hörselskadade eller har en språkstörning. ”Eleverna hos oss kan koncentrera sig på lärandet, säger Jörel Bergström, rektor på skolan.”

I Örebro finns Sveriges enda riksgymnasium för döva och hörselskadade. Här går även elever med generell språkstörning eller kombinerad syn- och hörselnedsättning. Läsliv är på plats på Rudbecksgymnasiet för att se hur man jobbar med läsning i klasser med elever som har olika behov.

”Du kan inte missa skolan, den ser ut som Hogwarts i Harry Potter-böckerna”, berättar rektorn då hon förklarar vägen dit. Och det stämmer verkligen. Skolan huserar i en maffig, röd stenborg från 1800-talet.

Varenda detalj här är anpassad

– Vi har precis flyttat hit. Det känns jätteroligt att vi har superspecialanpassade lokaler. Varenda detalj här är anpassad för de med dövblindhet eller hörselnedsättningar, säger Jörel, rektor på skolan. Ljudet ska försvinna upp i himlen och när man pratar ska det kännas som en skog som tar emot ljudet.

För att komma till den delen av skolan som är ljudanpassad går vi uppför långa, gedigna trappor, genom korridorer och kommer in till en modernare byggnad. I ett av klassrummen pågår en lektion i svenska. I dag ska de svara på frågor om boken

En halv gul sol. Bänkarna står tätt intill varandra och formar en mjuk båge vänd mot läraren. Läraren och eleverna tecknar till varandra. Eleverna har paddor framför sig och den tryckta boken bredvid. På varje bänk finns också en mikrofon. De används varje gång en elev säger något högt i klassen. Läraren har på sig headset.

I dag är det fem elever här, de flesta har någon form av hörselnedsättning. Oliver Lindqvist har dyslexi och språknedsättning. Han har lyssnat på den inlästa boken och får nu hjälp av Birgit, som är resurs i klassen, att läsa upp frågorna.

– Jag trivs med att lyssna på boken. Då jag lyssnar kommer jag ihåg boken bra, säger han.

Anledningen till att Oliver går här är att det passar honom att gå i mindre klass och att man kan få mycket stöd. Oliver och Birgit pratar lågt med varandra en bit bort. Deras röster försvinner liksom in i miljön.

Lugnet tilltalar många

Jörel berättar att de även har möbler som inte låter, absorberande väggar och heltäckningsmattor. Och att färgerna är neutrala för att inte påverka uppmärksamheten. Och det här med lugnet är något som tilltalar många, flera elever nämner att det är skönt att kunna koncentrera sig på det man ska lära sig.

Förutom lärarna finns här tolkar, teckentolkar och specialpedagog Sofia Klingberg.

– Jag gör klassrumsbesök och bollar med lärarna och försöker hitta lösningar för eleverna så att allt fungerar inne i klassrummet. Vi plockar inte ut elever ur klassrummet för att till exempel jobba med matten.

Sofia hjälper även till med tekniska hjälpmedel som till exempel läsplattor. Hon vill framöver stärka samarbetet med biblioteket. Det är bibliotekarierna som ordnar Legimus-konton till eleverna så att de som behöver kan lyssna på talböcker. Alla på Riksgymnasiet har också tillgång till ljudböcker via Inläsningstjänst. De helt döva eleverna eller med grav hörselnedsättning läser oftast tryckta böcker eller e-böcker.

I Sofias roll ingår också att arbeta med antagningar och lära känna elevernas behov redan innan de är på plats Allt för att det ska bli så smidigt som möjligt för eleverna att hänga med i undervisningen.

FAKTA:

Riksgymnasiet
Eleverna följer samma studieplaner som övriga gymnasiet. Undervisningen sker på teckenspråk eller talad svenska med stöd av hörselteknik. Det finns ett nära samarbete mellan skola, boende och fritid.

TEXT LENA BOQVIST FOTO CARINA GERDIN

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)