Tidningsgruppen för Kungsbladet tycker till om 8 Sidor
På nionde våningen, med vidunderlig utsikt över Stockholm, finns Tidningsgruppen för Kungsbladet. Det är en tidning som görs av Kungsholmens dagliga verksamheter. 8 Sidor är en inspirationskälla, och gruppen har gjort studiebesök på 8 Sidors redaktion.
Nu hälsar Läsliv på hos Kungsbladet, för att få dela erfarenheter, reportrar emellan. Åse, som är handledare på Kungsholmens dagliga verksamhet, berättar att 8 Sidor är viktig för deras verksamhet.
− Vi läser minst 2 artiklar, gärna fler, ur 8 Sidor varje vecka. Sedan pratar vi och letar ofta vidare på webben efter mer information.
Gruppen väljer vad de tycker är intressant att läsa och prata om. De jobbar tätt tillsammans. Ibland gör de också intervjuer och studiebesök. Deras frågor har fört dem till Stadshuset och bakom scenen på Cirkus. Sedan skriver de rent inspelat material, och jobbar fram artiklar. Då sitter de tillsammans runt det stora redaktionsbordet. Peter gör färgstarka illustrationer, datorbaserade. Och så är de flitiga med kameran.
Ibland producerar de temanummer. Ett handlar om demokrati och delaktighet.
− Vi har pratat om ordet tillgänglig, till exempel. Det är ett ord vi ofta stöter på, men vad betyder det egentligen, för oss här i gruppen? förklarar Åse.
Vad är bra med 8 Sidor undrar jag?
− Det är bra att sidorna har olika färgmarkeringar högst upp, berättar Peter.
Då blir det enklare att hitta de texter man är intresserad av. Sport är till exempel orange.
− Vi har frågat 8 Sidor om vi fick använda samma färgsystem, och det får vi.
Alla verkar uppdaterade, de läser andra nyhetstidningar, ser på TV och lyssnar på radio. Men det är bra att kunna läsa om nyheterna på ett enkelt vis, tycker gruppen. Vi tittar tillsammans på 8 Sidors förstasida. En bild från ett bombdåd i Turkiet.
− Är det ok att visa en sådan bild, undrar jag.
Alla är överens. Jo, så kan man göra. Det är ju verkligheten. Man måste våga visa världen som den är.
Borde finnas veckotidningar på lättläst
Det borde vara mer om teater i allmänhet och Glada Hudik i synnerhet i 8 Sidor, säger Linda
−Jag tycker väldigt mycket om Glada Hudik-teatern., jag har själv gjort en intervju med Toralf.
− Och så tycker jag att veckotidningar ska finnas på lättläst, som Hänt i veckan och andra tidningar om kungligheter och mode.
I 8 Sidor är det bilden och artikeln från dopet av prins Nicolas som fångar hennes intresse.
Leffe säger att tidningen är lagom lång. Bengt tycker att tidningen blivit tunnare på sista tiden.
− Hur många sidor har den som mest?
Jag måste tänka till innan jag svarar.
− 8 Sidor! Alltid 8 sidor.
Text och foto: Katarina Carlsteni Carlsson. (Texten har tidigare publicerats i tidningen Läsliv.)