Gå till huvudinnehåll

Sök

Så går det till att göra lättlästa nyheter på 8 Sidor

Det bästa med att jobba som journalist på en nyhetsredaktion är att du aldrig vet vad du kommer att få vara med om. Det skriver Marie Hillblom, chefredaktör på 8 Sidor.

På 8 Sidors redaktion börjar varje arbetsdag med att vi har morgonmöte. Alla sex journalister som jobbar på 8 Sidor är med. Någon av oss har kollat igenom nattens nyhetsflöde och gjort en lista på nyheter. Vi hjälps åt att välja de viktigaste nyheterna och börjar jobba med dem. 8 Sidors uppdrag är att den som behöver lättlästa nyheter ska kunna hänga med i nyheterna på samma sätt som den som tar del av nyheter på ett svårare språk. Den som inte har tillgång till nyheter har svårare att följa med i vad som händer i samhället.

När vi skrivit en nyhetstext låter vi en kollega kolla på den. Är den korrekt och tillräckligt lätt att förstå? Ofta går det att göra texten ännu lättare. När den är godkänd släpper vi ut den på vår nyhetssajt, 8sidor.se. Där publicerar vi nya nyheter varje vardag. När det händer mycket kommer det många nya texter varje dag. Vi skriver nyheter under rubrikerna Sverige, Världen, Alla väljare, Sport, Kultur och saker i vår vardag på Vardags.

8 Sidor gör också en nyhetssändning varje vardag. En reporter läser in nyheter som går att lyssna på på sajten. För många är det lättare att förstå texten när det går att höra orden samtidigt som de läser.

8 Sidors och alla andra mediers uppgift är att informera, granska och skapa debatt. Därför går de flesta nyheter på 8sidor.se att kommentera. Det gör många läsare. Men vi har regler för kommentarerna och det är ett ganska stort jobb för redaktionen att kolla så att inte kommentarerna är otrevliga eller bryter mot reglerna. Då tar vi bort dem.

En gång i veckan kommer 8 Sidor som papperstidning där vi valt ut de viktigaste sakerna som hänt under veckan. Vi skickar tidningen till tryckeriet varje tisdagsmorgon. Då ska vi ha skrivit klart alla texter, valt bilder och redigerat ihop de åtta sidorna i tidningen.

Vi får ofta uppmuntrande ord från läsarna som visar att 8 Sidor behövs. Det gör vårt jobb ännu roligare.

– 8 Sidor skriver så många bra nyheter på lätt svenska. Jag läser och lyssnar varje dag. 8 Sidor lär mig svenska, skriver en läsare.

Marie Hillblom, Chefredaktör och ansvarig utgivare på 8 Sidor.

Porträttbild på Marie Hillblom som står upp och tittar mot kameran med ett leende. Hon har hår till axlarna och glasögon.

Besök 8 Sidors webbplats.

Uppdaterad: 16 december 2024
Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om vad som händer på MTM och inom tillgänglig läsning i Sverige och i världen.