Gå till huvudinnehåll

Sök

Lättläst Inte tillgänglig

Vissa dagar – ett lättläst äventyr med bilder

Vissa dagar händer oväntade saker. Det kan vara bra eller dåliga. Du kan ha tur eller otur. Eller allt på samma gång. För Lisa blev det här en sådan dag.

Så börjar Vissa dagar, Lotta Ekmans första bok för vuxna läsare. En lättläst stämningsfull och varm berättelse om en tågresa och ett stort litet äventyr i vardagen. Lotta Ekmans finstämda bilder bär fram berättelsen på varje sida i boken. De korta och underfundiga texterna ger berättelsen djup och nyanser.

Som konstnär och illustratör arbetar Lotta Ekman med många olika tekniker – gärna i gouache och tusch, ofta utan konturer. I Vissa dagar tänkte hon lite annorlunda.

”När jag skapade Vissa dagar tänkte jag mycket på tydligheten, läsaren ska inte missuppfatta bilderna. Därför använde jag för en gångs skull konturer när jag gjorde illustrationerna. Jag hoppas att boken hittar läsare som är sugna på att leva sig in i ett vardagsnära äventyr och drömma sig bort, men har svårt med längre texter och mer avancerad handling.”

I Vissa dagar ska Lisa ta tåget till sin barndomsvän i Gagnef. Hon har väskor och biljetter med sig och tåget går exakt i tid. Lisa fikar i bistron. Hon njuter av kaffet och utsikten. Men när Lisa kommer tillbaka till sin plats sitter det en kvinna på hennes plats. Ska Lisa våga säga någonting? Innan hon är framme ska hon ställas inför ett ännu värre problem.

”Det vilar en trivsam feelgoodkänsla över berättelsen med vänliga medmänniskor, vacker natur och dofter av kaffe och kanelbulle.” skriver Helene Ehriander i BTJ-häftet nr 3, 2023.

Läs mer om Vissa dagar på ll-forlaget.se.

Uppdaterad: 06 september 2024
Dela:

Kontakta oss

Du kan alltid kontakta oss med dina frågor

Kontakta oss
En ung kvinna sitter i en fåtölj och läser en talbok.