Vilhelm Mobergs klassiker på lättläst svenska!
Så här säger Cecilia Davidsson som återberättat Mobergs böcker till lättläst svenska.
”Mobergs romaner har kanske aldrig varit så aktuella som i dag. Det är omöjligt att inte dra paralleller till vår tids flyktingströmmar. Karl Oskar och Kristina flydde visserligen inte från något krig, men de flydde från fattigdom och elände. Sverige var en gång ett fattigt utvandrarland, och romanerna påminner oss om detta. Men det som gör dem så läsvärda är framför allt de många levande personporträtten, spänningen och den råa humorn. Och den småländska dialogen, inte att förglömma.”
Vi vet att många i skolan redan har läst Utvandrarna med stor behållning. Vill du jobba med böckerna finns det två bra lektioner, båda skrivna av Jenny Edvardsson från Wendesgymnasiet i Kristianstad.
Lektion: Invandrarna – textfrågor, diskussionsfrågor och gemensam läsning med uppgifter
Lektion: Utvandrarna – funderingsfrågor, skrivuppgift, fördjupningsuppgifter
Vill du beställa Invandrarna och Utvandrarna?
Just nu har vi ett bra erbjudandet. Du får båda böckerna för 300 kr, det är 20% rabatt.
Ordinarie pris är 380 kronor.