Ny lättläst magisk realism av Lisa Förare
Lisa Förare är matskribenten som blev författare. Hon debuterade med den kritikerrosade romanen Varken 2019. Efter det har hon skrivit lättlästa böcker för vuxna. I sitt författarskap rör hon sig kring Långsjön, där övernaturliga krafter är starka. Idag släpps hennes nya bok Strandflickan.
Strandflickan är en hoppfull bok om sorg och förändring, med miljöer och personer vi känner igen från Under fullmånen från 2021. Det är en bok om den tyngsta sorgen, den att förlora ett barn. ”Boken utforskar den allra svåraste förlusten och den isolering som blir följden. Men den handlar kanske framför allt om huvudkaraktären Lottas väg tillbaka till att klara av att leva, trots sorgen”, berättar Lisa Förare.
Liksom Lisa Förares förra bok Under fullmånen präglas Strandflickan av magisk realism och övernaturliga inslag: ”Magi gör att vardagen skimrar och viktiga frågor ställs på sin spets. Allt blir liksom lite tydligare när man tar på sig magiska glasögon”, säger Lisa.
I boken möter Lotta en kväll en ensam flicka på stranden. Flickan undrar om Lotta vill spela ett spel med henne. När Lotta undrar hur man vinner svarar flickan: Om man spelar för att vinna blir allt fel. Lotta får ett uppdrag att hitta en magisk snäcka. Först då får hon träffa flickan igen. Och det är plötsligt det enda Lotta vill …
I april sätter Moomsteatern upp Under fullmånen i Malmö. De beskriver sin uppsättning så här; ”en berättelse full av hjärtskärande verklighet och hoppingivande magi. Där den råa verkligheten möter mystisk fantasy. En saga för vuxna.” Allt detta känner vi igen i Strandflickan. Boken är liksom Under fullmånen illustrerad med Lina Blixts suggestiva och karakteristiska bilder.
Strandflickan ”berör på djupet och känns väldigt viktig […] Rekommenderas varmt!” skriver Mia Mårtensson i BTJ-häftet nr 6, 2023.
