Lättläst bok ska få fler att rösta i EU-valet 2024
Den 9 juni är det EU-val. Med sin nya lättlästa bok Dags att rösta – EU-valet, vill tidningen 8 Sidor få fler att känna till valet och se att det angår dem. Boken finns ute nu och vi ställde tre frågor till journalisten Bengt Fredrikson som skrivit boken.
Vem riktar sig boken till?
– Egentligen riktar den sig till alla som vill veta mer om EU och EU-valet. Jag vet att många tycker att EU är krångligt och att det kan vara en anledning till att många inte röstar. Meningen med den här boken är att göra det lätt att förstå vad EU och valet handlar om.
Varför är det viktigt att rösta i EU-valet?
– En demokrati fungerar bäst när alla är delaktiga. Om bara hälften röstar i ett val haltar demokratin. Då är valresultatet egentligen inte representativt för svenska folket.
Hur hoppas du att den här boken ska användas?
– Jag vill att den ska få fler att upptäcka hur viktigt EU är och hur mycket EU bestämmer över oss. Jag hoppas också att boken ska hitta ut i skolan, till SFI-utbildningar och studieförbund, och liknande sammanhang. Den får förhoppningsvis fler att rösta 9 juni.
Dags att rösta – EU-valet 2024 (PDF 15,2 Mb,).