Gå till huvudinnehåll

Sök

Lättläst Inte tillgänglig

Introduktion: lektioner till Blod och lera

På den här sidan introducerar vi vårt lektionsmaterial till boken Blod och lera. Använd gärna bilderna för att introducera lektionerna.

Till lektionen Blod och Lera – första världskriget. Åtta lektioner

Vi föreslår att man kan börja med att läsa högt ur Erich Maria Remarques På västfronten intet nytt och Ernst Jüngers I stålstormen. Kanske också Virginia Woolfs Mrs Dalloway.

 

Titta på kartor som visar Europa före och efter kriget. Vad har hänt? Har länder försvunnit och kommit till.




Utgå från de fyra källkritiska kriterierna och diskutera kring skotten i Sarajevo. Hur kan vi veta vad som egentligen hände?



Utifrån den informella freden julen 1914 diskuterar vi hur det kan vara krig om ingen egentligen vill strida. Skillnaden på regeringars och soldaters perspektiv.

 

Att tyskarna använde giftgas under första världskriget upprörde många. Låt eleverna fundera kring om det finns vapen som inte borde få användas och vilka vapen är det okej att använda?

 

Till sist tar kriget slut, men visar sig bli början på ett ännu större världskrig. Vad hade man kunna göra annorlunda?

 

Bildtexter

– Tyska soldater i skyttegrav. Notera högen med handgranater
– En tecknad version av Europa-kartan från 1914
– Ett vykort som visar Franz Ferdinand och hans fru på väg till sin bil, strax innan Princip skjuter dem
– En teckning som visar engelska och tyska soldater som umgås och spelar fotboll
– En stor mängd gasbehållare har öppnats längs fronten och gasen blåser långsamt mot fiendens linjer
– Det är 1940 och Hitler och de ledande nazisterna är tillbaka vid järnvägsvagnen i Compiègne-skogen. Den här gången har Tyskland besegrat Frankrike.

Uppdaterad: 20 maj 2024
Dela:

Kontakta oss

Du kan alltid kontakta oss med dina frågor

Kontakta oss
En ung kvinna sitter i en fåtölj och läser en talbok.