De allmänna tillgänglighetskraven för tjänster
Denna text sammanfattar de allmänna kraven i bilaga 2 punkt 1–4 i tillgänglighetsförordningen. Dessa krav ska uppfyllas av alla tjänster som berörs av tillgänglighetslagstiftningen. Det betyder att de gäller för alla e-bokstjänster.
1. Produkter som används för att tillhandahålla tjänsten ska vara tillgängliga
Detta krav avser fysiska produkter och innebär att det inte är tillräckligt att själva tjänsten (till exempel en webbplats eller app) är tillgänglig. Även de fysiska eller digitala verktyg som krävs för att använda en tjänst (till exempel datorer, läsplattor, skärmar, programvaror, biljettautomater, bankomater, mobila enheter och så vidare) måste vara tillgänglighetsanpassade.
Tillsyn av produkter faller inom Post- och telestyrelsens ansvarsområde. Ni kan läsa mer om deras verksamhet i förhållande till tillgänglighetslagstiftningen på pts.se.
2. Information om tjänsten
Detta krav avser den information som ska finnas åtkomlig om hur tjänsten fungerar.
Om det används produkter vid tillhandahållandet av en tjänst, till exempel en läsplatta, så ska informationen berätta:
- hur tjänsten hänger ihop med dessa produkter, och
- hur produkterna fungerar när det gäller tillgänglighet och hur de kan användas tillsammans med hjälpmedel.
Informationen i sig måste också vara tillgänglig genom att vara uppfattningsbar, hanterbar, begriplig och robust. Informationen måste bland annat presenteras i ett tillgängligt format, med möjlighet för användaren att exempelvis ändra storlek, färg och kontrast på texten. Läsning av informationen ska också vara möjlig med hjälpmedel, se tillgänglighetsförordningen bilaga 2 punkt 2 a-g.
3. Webbplatser och mobilapplikationer
Webbplatser och mobilappar ska vara tillgängliga för alla.
De ska vara utformade på ett tydligt och användbart sätt så att de är:
- möjliga att uppfatta, det vill säga alla ska kunna ta del av innehållet, till exempel genom text, ljud eller bild,
- möjliga att använda, det vill säga det ska gå att navigera och använda funktionerna med alla moderna tekniska hjälpmedel,
- lätta att förstå, det vill säga innehåll och funktioner ska vara tydliga och logiska, och
- stabila och tillförlitliga, det vill säga de ska fungera med alla moderna webbläsare och alla moderna tekniska hjälpmedel.
4. Stödtjänster
Om stödtjänster finns (till exempel supporttjänst, teletjänstcentral, teknisk support, samtalsförmedlande tjänster eller utbildning) ska de via tillgängliga kommunikationssätt tillhandahålla information om:
- tjänstens tillgänglighet, och
- tjänstens kompatibilitet med tekniska hjälpmedel.