För leverantörer som tillhandahåller e-böcker
Med leverantörer menar MTM de aktörer som tillhandahåller e-böcker genom ändamålsenlig programvara.
Harmoniserade standarder och rättslig innebörd
Tillgänglighetsdirektivet anger de övergripande kraven på tillgänglighet för digitala produkter och tjänster inom EU.
Syftet med direktivet är att säkerställa att digitala lösningar kan användas av så många som möjligt, oavsett funktionsförmåga.
Då det inte finns några färdiga harmoniserade standarder för tillgänglighetsdirektivet kan EU-kommissionens utpekade harmoniserande standard för webbtillgänglighetsdirektivet (EU-direktiv 2016/2102) EN 301 549 användas som inspiration för att förtydliga hur kraven i direktivet kan uppfyllas. Den europeiska standarden med tillgänglighetskrav – ETSI EN 301549 V3.2.1 (etsi.org).
Standarden beskriver tekniska krav för tillgänglighet som företag och organisationer kan använda som vägledning.
En harmoniserad standard fungerar så att en produkt eller tjänst som följer standarden presumeras uppfylla kraven i direktivet. Det innebär att man utgår från att kraven är uppfyllda – men standarden är inte rättsligt bindande.
Den fungerar snarare som en måttstock eller ett praktiskt stöd för hur lagens krav kan uppnås.
Europeiska standardiseringsorganisationer har fått en standardiseringsbegäran från EU- kommissionen. De arbetar därför med att ta fram nya standarder respektive uppdatera befintliga så att de kan bli harmoniserade för tillgänglighetsdirektivet.
MTM bevakar frågan och kommer informera när en harmoniserad standard har meddelats.
EN 301 549 och WCAG
EN 301 549 är en europeisk standard som även hänvisar till den globala standarden för webbtillgänglighet, WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).
WCAG delar in tillgänglighetskriterier i tre nivåer:
- Nivå A – grundläggande krav som måste uppfyllas.
- Nivå AA – den nivå som utgör grunden för tillgänglighetskraven i EN 301 549 och som därför minst måste uppnås inom EU.
- Nivå AAA – den högsta ambitionsnivån som verksamheter kan sträva mot.
Vad krävs för att uppfylla direktivet?
Tills dess att harmoniserade standarder meddelas för tillgänglighetsdirektivet är det formellt sett kraven i direktivets bilaga 1 som gäller.
Då kraven i bilagan är relativt allmänt och kortfattat skrivna så kan man som inspiration ta hjälp av riktlinjerna i EN 301 549.
För att en tjänsteleverantör ska anses uppfylla kraven enligt webbtillgänglighetsdirektivet behöver kriterierna i EN 301 549 vara uppfyllda.
Att följa dessa nivåer innebär dock inte att man presumeras uppfylla kraven i tillgänglighetsdirektivet.
Information om e-bokstjänstens tillgänglighet
Tjänsteleverantören ska informera om tjänstens tillgänglighet. Informationen är i första hand avsedd för konsumenter och ska vara lätt att hitta tillsammans med tjänsten.
Informationen kan också användas av MTM vid tillsyn och ska därför kunna lämnas till oss på begäran.
Kravet regleras i 25 § tillgänglighetslagen, 24 § tillgänglighetsförordningen och 3 § PTS föreskrifter (PTSFS 2024:6) om vissa tjänsters tillgänglighet.
Informationen fyller en liknande funktion som en tillgänglighetsredogörelse enligt DOS-lagen, även om det begreppet inte används i tillgänglighetslagen.
Informationens innehåll
Informationen som beskriver tjänstens tillgänglighet ska ha följande innehåll:
- Beskrivning av tjänsten och hur den fungerar. Om det är nödvändigt för att man ska kunna bedöma om tjänsten överensstämmer med tillgänglighetskraven ska informationen även innehålla en beskrivning av tjänstens utformning och funktion.
- Vilka tillgänglighetskrav som är relevanta.
- Hur tjänsten uppfyller tillgänglighetskraven. Om ni följer en harmoniserad standard som är utpekad av EU-kommissionen för det direktiv som ska uppfyllas uppstår så kallad ”presumtion om överensstämmelse”. Då utgår vi från att tjänsten uppfyller kraven. Att följa en standard är dock inget krav. Ni kan i stället beskriva hur kraven följs på något annat sätt. Väljer ni detta andra alternativ krävs mer ingående beskrivningar om hur tjänsten uppfyller kraven. På e-boksområdet finns för närvarande ingen särskild standard utpekad exklusivt för e-boksformat.
- Vilka tillgänglighetskrav som omfattas av ett eventuellt undantag som åberopats i enlighet med 7 § tillgänglighetslagen. Syftet är att användaren ska förstå vilka delar av tjänsten som kan vara svåra att använda och anledningen till det.
- Hur ni kontrollerar att tjänsten uppfyller tillgänglighetskraven. Ni ska beskriva den eller de testmetoder ni använt, till exempel användartester, maskinella tester eller manuella tester.
Hur ni ska lämna informationen
- Allmänheten ska ha tillgång till informationen i tal och skrift.
- Informationen ska ges på ett sätt som är tillgängligt för personer med funktionsnedsättning.
- Tjänsten ska åtföljas av informationen.
- Tjänsteleverantören ska inkludera information om hur tjänsten uppfyller tillgänglighetskraven i de allmänna villkoren för tjänsten eller i motsvarande dokument.
- Informationen ska sparas så länge som tjänsten tillhandahålls.
Rapportering till MTM
Som leverantör har ni skyldighet att rapportera brister samt meddela om ni vill åberopa undantag enligt 7 § tillgänglighetslagen. Mer information och hur ni gör hittar ni på Rapportering till MTM.