Riktlinjer för allmänna nyhetsmedier om att ges ut som taltidning
Riktlinjerna är ett styrdokument där vi på MTM preciseras hur vi hanterar ansökningar från allmänna nyhetsmedier om att ges ut som taltidning. Syftet med riktlinjerna är att underlätta handläggningen och uppnå rättssäkerhet i bedömningar och beslut. Riktlinjerna ska tydliggöra hur inkomna ansökningar hanteras och bedöms.
Vad innebär det att tillgängliggöras som taltidning?
Att tillgängliggöras genom MTM:s taltidningstjänst innebär att MTM ansvarar för produktion i anpassat format, distribution till taltidningens läsare och support kring ärenden kopplade till taltidningen.
Det ansökande mediet ansvarar för utgivning, innehåll, marknadsföring och prenumeranthantering.
Vem kan ansöka?
Riktlinjerna avser textbaserade allmänna nyhetsmedier som har beviljats mediestöd, enligt lag om mediestöd, för det år som ansökan avser.
Taltidningens läsare
De läsare som MTM ansvarar för att distribuera taltidningen till och ge support till är personer med syn- eller läsnedsättning.
De som omfattas är:
- Personer med blindhet.
- Personer med en synnedsättning som inte kan förbättras så att synförmågan blir väsentligen likvärdig med synförmågan hos en person som inte har en sådan nedsättning.
- Personer som har perceptions- eller lässvårigheter.
- Personer som på grund av en fysisk funktionsnedsättning inte kan hålla eller hantera en tidning eller läsutrustning för att ta del av en tidning eller fokusera eller röra ögonen i den utsträckning som normalt sett krävs för att kunna läsa.
Taltidningstjänsten får även användas av organisationer, institutioner eller vårdinrättningar som ger service till personer med syn- eller läsnedsättning.
Tillgängliggörande i taltidningstjänst
Produktion av taltidningen
Tillgängliggörande i MTM:s taltidningstjänst innebär att MTM ansvarar för att tidningen blir producerad i ett tillgängligt format. Det möjliggör för läsaren att använda hjälpmedel för att kunna läsa innehållet.
Distribution och support av taltidning till taltidningsprenumeranter
MTM ansvarar för att tidningen blir distribuerad till prenumeranter med
syn- eller läsnedsättning. Det är även MTM:s ansvarar att tillhandahålla mottagarutrustning i form av appar eller annan lässtödjande utrustning efter prenumerantens behov.
Taltidningen distribueras digitalt till läsaren på något av följande sätt:
- genom MTM:s tillgänglighetsanpassade appar Legimus och Akila
- som e-post
- genom särskilda spelarpaket med internetabonnemang.
Support till taltidningens prenumeranter
MTM ansvarar för att målgruppen får stöd i att hantera den lässtödjande utrustningen. Vid behov görs hembesök för installation av internetbaserad utrustning och utbildning om hur taltidningen laddas ner och spelas upp.
MTM har en särskild kundtjänst för frågor och problem kopplade till taltidningen
– Taltidningshjälpen. Taltidningshjälpen ansvarar inte för att teckna eller avsluta prenumerationer. Det är mediets egna ansvar.
Ansökan om att ges ut som taltidning
Allmänna nyhetsmedier som vill bli utgivna genom MTM ska varje år ansöka om detta. Ansökan ska vara skriftlig och göras på det sätt och inom den tid som MTM anger. Ansökningsperiod och instruktioner för ansökan utlyses på MTM:s webbplats.
Bilagor till ansökan
Medier som ansöker för första gången ska bifoga:
- en digital kopia av det senast utgivna numret
- utgivningsplan för det år som ansökan avser
- webbadress eller annan information om åtkomst till taltidningen.
Medier som redan tillgängliggörs genom MTM behöver inte bifoga några bilagor.
Villkor för ansökan
Medier som ansöker ska godkänna följande villkor:
- Mediet ska lämna förlagor av de nummer som ska tillgängliggöras enligt anvisningar och lämnad tidsplan för utgivning.
- Mediet ska ansvara för prenumeranthanteringen och marknadsföring.
- Mediet ska lämna uppgifter om prenumeranter som har meddelat behov av taltidningen, enligt anvisningar.
- Mediet ska förmedla annan nödvändig prenumerantinformation gällande läsare med syn- eller läsnedsättning, både löpande och på begäran.
Beslut om inkommen ansökan
Beslut om att tillgängliggöra mediet i MTM:s taltidningstjänst är giltigt i ett år. Avsikten med den årliga ansökan är behovet av en regelbunden kontakt och dialog med den eller de som ger ut taltidningar.
Godkänd ansökan
MTM meddelar beslut till den kontaktperson som har angivits i ansökan.
Nya medier i taltidningstjänsten
Om mediet inte har tillgängliggjorts som taltidning tidigare sker även följande:
- MTM underrättar berörda leverantörer om godkänt beslut.
De som underrättas är:- upphandlad leverantör 1 för tillgängliggörande i taltidningstjänsten
- upphandlad leverantör 2 för prenumerantsupport.
- Leverantör 1 kontaktar mediet för tillgängliggörande i taltidningstjänst.
- Leverantör 2 kontaktar mediet för uppgifter om berörda prenumeranter.
Sent inlämnade eller ofullständiga ansökningar
Tidningens ansökan riskerar att avvisas om den:
- kommer in utanför ansökningsperioden
- är ofullständig trots begäran om komplettering.
Återkallelse av beslut
MTM får återkalla ett beslut om förutsättningarna för tillgängliggörandet inte längre är uppfyllda eller om villkoren i beslutet inte har följts.
Enligt förvaltningslagen kan även ett beslut återkallas om tvingande säkerhetsskäl kräver att beslutet ändras omedelbart eller felaktigheten beror på att parten har lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter.
Avslag på ansökan
MTM kan avslå tidningens ansökan om vi bedömer att mediet inte uppfyller de krav som ställs i riktlinjer eller andra bestämmelser som reglerar ärendet.
Rättelse, ändring och överklagande av beslut.
Om mediet får avslag på sin ansökan eller om ett beslut återkallas så kan mediet begära rättelse, ändring eller överklaga beslutet till allmän förvaltningsdomstol.
I förvaltningslagen finns bestämmelser om detta.
Instruktion för rättelse, ändring eller att överklaga ett beslut ska framgå av information i beslutet och den överklagandebilaga som bifogas beslutet.