Riktlinjer för regioner och kommuner
I riktlinjer för region- och kommuntaltidningar i Myndigheten för tillgängliga mediers taltidningstjänst anger vi hur hanterar ansökningar om att tillgängliggöra regioners och kommuners taltidningar för personer med syn- eller läsnedsättning.
Beslut om riktlinjerna fattades den 11 september 2025 av enheten Medier och tjänster som ansvarar för MTM:s taltidningstjänst. Beslut om riktlinjer har ärendenummer MTM H-2025/366. Riktlinjerna ska tydliggöra hur vi handlägger ansökningar och bidra till att uppnå rättssäkerhet i våra bedömningar och beslut.
Ett godkänt beslut om att ingå i taltidningstjänsten innebär att MTM ansvarar för:
- produktion i anpassat format
- distribution till taltidningens läsare
- support kring ärenden kopplade till taltidningstjänsten.
Region- eller kommun ansvarar för:
- utgivning
- innehåll
- marknadsföring
- prenumeranthantering.
Vem kan ansöka
Riktlinjerna avser kommuner och regioner som ger ut taltidningar med nyheter och samhällsinformation. Tidningen ska främst rikta sig till personer med
syn- eller läsnedsättning.
Taltidningens läsare
De läsare som MTM ansvarar för att distribuera taltidningen till och ge support till är personer med syn- eller läsnedsättning.
De som omfattas är:
- Personer med blindhet.
- Personer med en synnedsättning som inte kan förbättras så att synförmågan blir väsentligen likvärdig med synförmågan hos en person som inte har en sådan nedsättning.
- Personer som har perceptions- eller lässvårigheter.
- Personer som på grund av en fysisk funktionsnedsättning inte kan hålla eller hantera en tidning eller läsutrustning för att ta del av en tidning eller fokusera eller röra ögonen i den utsträckning som normalt sett krävs för att kunna läsa.
Taltidningstjänsten får även användas av organisationer, institutioner eller vårdinrättningar som ger service till personer med syn- eller läsnedsättning.
Tillgängliggörande i taltidningstjänst
Produktion av taltidningen
Tillgängliggörande i MTM:s taltidningstjänst innebär att vi ansvarar för att tidningen blir producerad i ett tillgängligt format. Det sker genom uppmärkning av förlagan. På så vis blir innehållet strukturerat och går att navigera i.
Det möjliggör även för läsaren att använda hjälpmedel för att få tillgång till innehållet.
Om tidningen från start har producerat filen i ett tillgängligt och överenskommet format läggs förlagan till i det befintliga formatet.
Mer information om detta finns under rubriken Villkor för ansökan.
Distribution till läsarna
MTM ansvarar för att tidningen blir distribuerad till prenumeranter med
syn- eller läsnedsättning. Det är även MTM:s ansvarar att tillhandahålla mottagarutrustning i form av appar eller annan lässtödjande utrustning efter prenumerantens behov.
Taltidningen distribueras digitalt till läsaren på något av följande sätt:
- genom våra tillgänglighetsanpassade appar Legimus och Akila
- som e-post
- genom särskilda mediaspelare med internetabonnemang.
Mer information om detta finns under rubriken Villkor för ansökan.
Support till läsarna
MTM ansvarar för att prenumeranter med syn- eller läsnedsättning får stöd i att hantera de särskilda mediaspelarna. Vid behov görs hembesök för installation och utbildning om hur taltidningen laddas ner och spelas upp.
MTM har en särskild kundtjänst för frågor och problem kopplade till taltidningen – Taltidningshjälpen.
Taltidningshjälpen ansvarar inte för att teckna eller avsluta prenumerationer.
Det är tidningens egna ansvar.
Ansökan om att ges ut som taltidning
För att kunna tillgängliggöra tidningen behöver vi säkerställa följande:
- Tidningen ska ha en ansvarig utgivare eller annan utsedd person som ansvarar för innehållet.
- Tidningen ska ha en regelbunden utgivningsfrekvens.
- Tidningen ska ha en utgivningsplan för det år som ansökan avser.
- Det ska gå att ta del av tidningen genom prenumeration eller liknande.
Taltidningar som vill bli utgivna genom MTM ska varje år ansöka om detta. Ansökan ska vara skriftlig och göras på det sätt och inom den tid som vi bestämmer. Vi handlägger ansökningar som inkommer under ansökningstiden löpande.
Ansökan för regioner och kommuner
Bilagor till ansökan
Till ansökan om tillgängliggörande i taltidningstjänst ska följande bifogas:
- ljudfil eller textfil av det senast utgivna numret
- utgivningsplan för det år som ansökan avser
- webbadress eller annan information om åtkomst till taltidningen.
För tidningar som sedan tidigare produceras och distribueras genom oss, och förutsättningarna inte har förändrats, är det tillräckligt att bifoga:
- utgivningsplan för det år som ansökan avser
- webbadress eller annan information om åtkomst till taltidningen.
Villkor för ansökan
Region- och kommuntaltidningar som ansöker förbinder sig att:
- Tidningen ska lämna förlagor av de nummer som ska produceras enligt våra anvisningar och enligt överenskommen tidsplan för utgivning.
Förlagan ska lämnas i överenskommet digitalt format. - Tidningen ska ansvara för prenumeranthanteringen och marknadsföring av tidningen.
- Tidningen ska lämna uppgifter om prenumeranter som har meddelat behov av taltidningen till MTM:s för ändamålet upphandlade leverantör.
- Tidningen ska förmedla nödvändig prenumerantinformation både löpande och på begäran. Exempelvis aktuella eller avslutade prenumerationer för läsare med syn- eller läsnedsättning.
Prioritering i mån av medel
MTM prioriterar särskilt att tillgängliggöra taltidningar med nyheter och samhällsinformation som vänder sig till personer med syn- eller läsnedsättning.
Prioritering kan göras om vi får in många ansökningar och därför måste prioritera i mån av medel.
Beslut om inkommen ansökan
Beslut om att tillgängliggöra en region- eller kommuntaltidning i MTM:s taltidningstjänst är giltigt i ett år. Avsikten med den årliga ansökan är att vi önskar och behöver regelbunden kontakt och dialog med den eller de som ger ut taltidningarna.
Godkänd ansökan
Om MTM godkänner tidningens ansökan sker följande:
- Tidningen får ett skriftligt beslut om att ansökan har beviljats.
- MTM underrättar berörda leverantörer om godkänt beslut.
De som underrättas är: - upphandlad leverantör för tillgängliggörande i taltidningstjänsten
- upphandlad leverantör för prenumerantsupport Taltidningshjälpen.
- Leverantör kontaktar tidningen för tillgängliggörande i taltidningstjänst.
- Leverantör kontaktar tidningen för uppgifter om berörda prenumeranter.
Sent inlämnade eller ofullständiga ansökningar
Tidningens ansökan riskerar att avvisas om den:
- kommer in utanför ansökningsperioden
- är ofullständig trots begäran om komplettering.
Återkallelse av beslut
MTM får återkalla ett beslut om förutsättningarna för tillgängliggörandet inte längre är uppfyllda eller om villkoren i beslutet inte har följts.
Enligt förvaltningslagen kan även ett beslut återkallas om tvingande säkerhetsskäl kräver att beslutet ändras omedelbart eller felaktigheten beror på att parten har lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter.
Avslag på ansökan
MTM kan avslå tidningens ansökan om vi bedömer att tidningen inte uppfyller de krav som ställs i riktlinjerna eller i förordning om en taltidningstjänst hos Myndigheten för tillgängliga medier.
Vi tillgängliggör tidningar i mån av medel. Detta kan innebära av vi tvingas att prioritera bland ansökningarna.
Rättelse, ändring och överklagande av beslut
Om tidningen får avslag på sin ansökan eller om ett beslut återkallas så kan tidningen begära rättelse, ändring eller överklaga beslutet till allmän förvaltningsdomstol. I förvaltningslagen finns bestämmelser om detta.
Instruktion för rättelse, ändring eller att överklaga ett beslut ska framgå av information i beslutet från oss och den överklagandebilaga som bifogas beslutet.
Bestämmelser som styr detta dokument
Rekommenderad läsning
Ansökan för regioner och kommuner
22 sep 2025
Regioner och kommuner som ger ut taltidningar med nyheter och samhällsinformation kan få tidningen tillgänglig genom MTM:s taltidningstjänst.
