Gå till huvudinnehåll

Sök

Nya krav på att vissa produkter och tjänster ska vara tillgängliga 

Från och med den 28 juni ska e-bokstjänster vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Detta regleras i tillgänglighetslagen som genomför tillgänglighetsdirektivet i Sverige.

För en närmare introduktion av tillgänglighetsdirektivet, se PTS webbplats.

Vad omfattas av tillgänglighetslagen? 

Tillgänglighetslagen ställer tillgänglighetskrav på ett antal produkter och tjänster riktade mot konsumenter inom ett antal områden.

Tjänsterna som omfattas är: 

  • audiovisuell media (tv) 
  • bank- och betaltjänster 
  • e-böcker 
  • e-handel 
  • elektronisk kommunikation  
  • persontransport 

Vilka är tillgänglighetskraven?

Tillgänglighetsdirektivet räknar upp alla tillgänglighetskrav, men beskriver inte i detalj hur de ska uppfyllas. Kraven anger i stället den funktion som en produkt eller tjänst ska tillgodose. MTM kan som tillsynsmyndighet inte ge specifika råd till ekonomiska aktörer hur de ska uppfylla kraven.

Produkter och tjänster som utformats i enlighet med en harmoniserad standard förutsätts överensstämma med tillgänglighetskraven. För e-böcker finns det ännu inte någon utpekad standard.

Allmänna tillgänglighetskrav

Det finns allmänna krav för alla tjänster som omfattas av regelverket. Dessa framgår av bilaga 2 till tillgänglighetsförordningen, som genomför tillgänglighetsdirektivets bilaga I avsnitt III.

VägledningSe mer under Vägledning.

De allmänna kraven handlar om:

  • att produkter som används för tjänsten ska vara tillgängliga,
  • krav på information om hur tjänster och produkter fungerar, och hur denna information ska göras tillgänglig,
  • tillgänglighetskrav på webbplatser och appar där tjänsten finns, samt
  • att tillgänglighetskrav ställs även på de stödtjänster som erbjuds.

Kompletterande tillgänglighetskrav

Det finns också kompletterande, sektorsspecifika krav. För e-bokstjänster framgår dessa av 3 § i MTM:s föreskrifter om kompletterande tillgänglighetskrav, som genomför tillgänglighetsdirektivets bilaga I avsnitt IV f.

Se mer under Vägledning.

E-bokstjänster ska:

  • säkerställa att e-böcker som utöver text även innehåller ljud tillhandahåller text och ljud synkroniserat,
  • säkerställa att e-bokens digitala filer inte hindrar tekniska hjälpmedel från att fungera korrekt,
  • säkerställa tillgång till innehållet, navigering i filens innehåll och layout, inbegripet dynamisk layout, tillhandahållandet av struktur, flexibilitet och valmöjligheter vid presentationen av innehållet,
  • möjliggöra alternativ återgivning av innehållet och driftskompatibilitet med olika tekniska hjälpmedel på ett sådant sätt att detta är uppfattningsbart, hanterbart, begripligt och robust,
  • göras upptäckbara genom tillhandahållande av information om e-bokens tillgänglighetsfunktioner via metadata, och
  • säkerställa att åtgärder avseende förvaltning av digitala rättigheter inte blockerar tillgänglighetsfunktionerna.

För en utförlig beskrivning av dessa krav, se Sex specifika krav på tillgängliga e-böcker.

Undantag från tillgänglighetskraven

Om tillgänglighetskraven skulle medföra en oproportionerligt stor börda för aktören eller innebära en stor förändring av produktens eller tjänstens grundläggande karaktär kan det vara skäl för undantag. PTS har meddelat föreskrifter om kriterier för bedömning av när ett tillgänglighetskrav inte ska gälla på grund av att det medför en oproportionerligt stor börda för den berörda ekonomiska aktören. Se mer under Vägledning.

En aktör som bedömer att den ska omfattas av ett undantag måste göra en noggrann bedömning som dokumenteras och sparas. Dessutom måste aktören meddela MTM i egenskap av tillsynsmyndighet. Se mer under Kontakt i tillsynsfrågor.

Oavsett ovan omfattar tillgänglighetskraven inte mikroföretag, som definieras som ett företag med färre än tio anställda och som har en årsomsättning eller en årlig balansomslutning som inte överstiger två miljoner euro.

Tillsynsmyndigheter i Sverige

MTM har tillsynsansvar för e-bokstjänster, som definieras som tjänster som utgör tillhandahållande av e-böcker. Begreppet omfattar både e-boksfilen och den ändamålsenliga programvaran. MTM:s tillsyn kan dock bara bedrivas i den utsträckning som är möjlig med hänsyn till nuvarande grundlagsreglering.

Post- och telestyrelsen (PTS) är marknadskontrollmyndighet för samtliga produkter som omfattas av tillgänglighetslagen och har tillsynsansvar för elektroniska kommunikationstjänster, banktjänster och e-handelstjänster. PTS är också den myndighet som har ansvar för samordning mellan tillsynsmyndigheterna om ett tillsynsärende berör flera myndigheters tillsynsområden.

Övriga myndigheter med tillsynsansvar enligt tillgänglighetsförordningen är:

  • Mediemyndigheten, som har tillsynsansvar för tjänster som ger åtkomst till audiovisuell media som till exempel webbplatser, appar och elektroniska programguider.
  • Konsumentverket, som har tillsynsansvar för vissa delar av passagerartransporttjänster såsom webbplatser, appar och elektroniska biljetter.
  • Transportstyrelsen, som har tillsynsansvar för vissa delar av persontransporttjänster såsom information om resor och tjänster via interaktiva självbetjäningsterminaler.

Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har tillsyn över lagen (2018:937) om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen), som omfattar offentliga aktörers webbplatser och appar.

Uppdaterad: 23 juni 2025
Dela:

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev

    Håll dig uppdaterad om vad som händer på MTM och inom tillgänglig läsning i Sverige och i världen.