Handledning till En tid i Lissabon
Om lektionen
- Uppgifter:
- , Introduktion av roman
- , Gemensam läsning
- , Skrivövning
- , Läsförståelse
- , Funderingsfrågor
Uppgifter: Introduktion av boken, gemensam läsning, funderingsfrågor,
bildövning, skrivövning
Bokens lättlästnivå: 3, lätt
Målgrupp: Handledningen fungerar för ungdomar och vuxna i olika skolformer och i bokcirklar
Om boken
När Niklas sambo Pernilla lämnar honom reser han till Lissabon i Portugal. Han ska lära sig portugisiska och visa Pernilla att han inte alls är tråkig som hon tycker. Niklas hyr ett rum hos sångerskan Paula. Hennes hem är rörigt. Det är fullt av saker och skällande hundar. Niklas mår genast dåligt av oredan och vill åka hem. Men han stannar. Han fylls av Lissabons varma ljus och tonerna av jazz. Gatornas blanka stenar leder honom in på nya vägar. En tid i Lissabon är Åsa Söderlings första bok. Det är en vacker, vemodig och hoppfull berättelse om att våga släppa taget för att kunna börja om.
Om handledningen
Syftet med handledningen är dels att läsarna ska få en djupare förståelse för texten, dels att inspirera läsarna till eget skapande. Genom att reflektera och på olika sätt arbeta kreativt med texten kan man stimulera ökad läsglädje och läsförståelse. Handledningen innehåller frågor för att introducera boken för deltagarna, frågor att svara på och samtala om under eller efter läsningen och frågor som rör hela bokens innehåll. På slutet finns kreativa övningar att jobba med efter läsningen. Läs boken och använd handledningen så som det passar din grupp eller läsare. Handledningen är framtagen av författaren Åsa Söderling själv och Jenny Friman. De arbetar båda två som pedagoger på Kulturcentrum Skåne.
Läs mer om boken hos LL-förlaget: En tid i Lissabon | LL-förlaget (ll-forlaget.se)