Gå till huvudinnehåll

Sök

Lättläst

Bibliotekarien som lurar hjärnan för att skapa läsfokus

Ida lurar hjärnan
att fokusera

Ida Boija

Det finns flera saker som underlättar läsning för den som har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Tydligare navigering i en e-bok eller att kunna alternera mellan olika sätt att läsa är två exempel. Ida Boija är bibliotekarie i Umeå och har själv adhd, vilket ger henne större förståelse för låntagarnas villkor.

Det finns med största sannolikhet lika många sätt att läsa som det finns läsande människor. Vissa vill läsa som de alltid gjort. Vissa är öppna för att testa nya sätt. Och vissa tycker att omväxling förnöjer.

Ida Boija berättar att förmågan att koncentrera sig på en text beror på en mängd orsaker för den som har adhd. Dagsform och vilken period man är i livet, men också hur intressant ämnet är för läsaren. Att kunna alternera mellan olika sätt att läsa kan då underlätta läsningen. Många som har en adhd-diagnos har också sämre arbetsminne och svårare att sortera intryck.

– Eller så drar man i väg i andra tankebanor när man läser. Jag brukar ”lura” hjärnan att fokusera bättre genom att lyssna på en text och sysselsätta händerna med något praktiskt. Att lyssna och läsa samtidigt är ett annat sätt att skapa bättre fokus för hjärnan, säger hon.

I lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet ställs krav på att läsaren ska kunna ta del av en e-bok på fler sätt än genom att läsa med ögonen. Tekniska hjälpmedel ska fungera korrekt. Det innebär till exempel att den som vill läsa en e-bok med hjälp av en skärmläsare för att få texten uppläst eller en punkskriftsdisplay ska kunna göra det. Att kunna läsa en e-bok med ögonen för att sedan kunna skifta till att lyssningsläsa den med talsyntes är något som skulle underlätta för Ida Boija.

– Om det är en lugn morgon på jobbet så kan jag gå runt på biblioteket och ställa tillbaka böcker, och samtidigt lyssna på en bok eller ett dokument med hjälp av min talsyntes. Ofta kan jag behöva röra mig eller sysselsätta mig praktiskt för att information ska fastna, berättar hon.

Ett annat av kraven i den nya lagen rör struktur, navigation och flexibel presentation. Det innebär i praktiken att man ska ha möjlighet att lista alla kapitelrubriker eller att smidigt få fram en fullständig innehållsförteckning och kunna hoppa mellan stycken och bilder.

– Jag hade önskat att e-böcker hade tydligare menyer som går att komma åt när som helst. Och att man lätt kan se sidnummer. Det skulle också behöva vara tydligare visuellt med uppmärkt kapitelindelning och underrubriker. Sådant underlättar för mig som läsare för att skapa en inramning för läsningen, så den inte blir övermäktig, säger Ida Boija.

Ida Boija arbetar på ett närbibliotek som ryms inom Umeås folkbibliotek. Varje vecka träffar hon personer i behov av tillgängliga medier.

– Det är jätteviktigt att inte skapa stigma hos nya låntagare som har en läsnedsättning. Ibland kan jag berätta att jag själv har en npf-diagnos och då blir det ju en helt annan stämning. Men det är ärligt talat inte heller fel att bjuda på lite fika.

Att bemöta utan förutfattade meningar eller förväntningar på läsnivå eller önskad läspraktik är också viktigt menar Ida Boija:

– Jag försöker vara naturlig och avslappnad. Jag frågar kanske om de föredrar att läsa och lyssna samtidigt. Eller så ber jag dem att visa något på sina egna redskap. Då märker jag ju direkt vilken nivå de är på och vad som passar dem.

Det finns många saker
som gör läsning lättare
för den som har en neuropsykiatrisk
funktionsnedsättning.
Till exempel att kunna byta
mellan att läsa och lyssna på en bok.

Ida Boija är bibliotekarie i Umeå
och har själv ADHD.
Därför har hon stor förståelse för
vad människor som lånar böcker behöver.

Ida berättar att den som har ADHD
kan ha svårt att koncentrera sig
på en text.
Tankarna kan lätt dra i väg på annat.
Många har också sämre arbetsminne
och svårare att sortera intryck.

-Jag brukar lura hjärnan att fokusera bättre
genom att lyssna på en text
och samtidigt göra någonting med händerna.
Att lyssna och läsa samtidigt
är ett annat sätt att skapa bättre
fokus för hjärnan, säger hon.

-Om det är en lugn morgon på jobbet
kan jag gå runt på biblioteket
och ställa tillbaka böcker,
och samtidigt lyssna på en bok
med hjälp av min talsyntes.
Om jag rör på mig
fastnar informationen lättare,
berättar hon

Ny lag kräver olika sätt att läsa

Lagen om vissa produkter
och tjänsters tillgänglighet,
kräver att läsaren ska kunna
ta del av en e-bok på fler sätt
än genom att läsa med ögonen.

Det betyder till exempel
att den som vill läsa en e-bok
med hjälp av en skärmläsare,
eller en punkskriftsdisplay,
ska kunna göra det.

Att kunna läsa en e-bok med ögonen
för att sedan skifta till att
lyssnings läsa den med talsyntes,
är något som kan göra läsning enklare.

Ett annat krav i den nya lagen
är att böcker ska vara tydligt
uppdelade och lätta att bläddra i.
Du som läsare ska kunna
lista alla kapitel,
lätt få fram en innehållsförteckning
och kunna hoppa mellan
stycken och bilder.

– Det kommer att göra det lättare
för mig som läsare att e-böcker
får en tydlig kapitelindelning,
underrubriker och sidnummer,
säger Ida.

Alla är välkomna till biblioteket

I sitt jobb som bibliotekarie
träffar Ida ofta personer
som möter läshinder.

– Det är jätteviktigt att
de som är nya på biblioteket,
blir bemötta på ett bra sätt.
Ibland kan jag berätta att jag
själv har ADHD,
och då blir det ju en helt annan stämning.
Men det är ärligt talat inte heller
fel att bjuda på lite fika.

Ida menar också att det är
viktigt att möta låntagare
utan att ta för givet vilken
läsnivå de har eller hur de vill läsa.

– Jag försöker vara naturlig
och avslappnad.
Jag frågar kanske om
de tycker bäst om att läsa
och lyssna samtidigt.
Eller så ber jag dem
att visa något på sina egna redskap.
Då märker jag ju direkt
på vilken läsnivå de är
och vad som passar dem.

Uppdaterad: 16 september 2025
Dela:

Kontakta oss

Du kan alltid kontakta oss med dina frågor

Kontakta oss
En ung kvinna sitter i en fåtölj och läser en talbok.

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev

    Håll dig uppdaterad om vad som händer på MTM och inom tillgänglig läsning i Sverige och i världen.