Byn som vägrade dö - förförståelse, textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift
Om lektionen
- Lektionsåtgång:
- , 2
- , 5
- Ämne:
- , Svenska som andra språk
- , Sva
- , Svenska
- Målgrupp:
- , Gym
- , Komvux
- Uppgifter:
- , Skrivövning
- , Diskussion
- , Textanalys
En lektion av den prisbelönta läraren Jenny Edvardsson för LL-förlaget och MTM, utifrån den lättlästa boken Byn som vägrade dö.
I boken skildras utmaningarna med att bo i glesbygd och kämpaglöden som väcks när vardagen hotas. När Länstrafiken ska dra in busslinjen känner Emma, hennes son Lukas och den nyinflyttade bybon Karl att de måste göra någonting. De kämpar tillsammans med resten av byborna för att busslinjen ska få finnas kvar. För byns överlevnad.
I lektionen får eleverna:
- Skapa förförståelse för vad boken kommer handla om.
- Svara på textfrågor. Vissa svar finns direkt i texten. Vissa frågor kräver att eleven drar slutsatser av det lästa och vissa efterfrågar reflektion om hur eleven själv skulle ha agerat.
- Sammanfatta boken med 3 ord – enskilt och i grupp.
- Skrivuppgift – vad tycker du är viktigt att kämpa för och hur kan du få förändring att ske?
Lektionsförslaget är framtaget av Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad där hon undervisar på yrkesinriktade program.
Läs gärna mer på jennyedvardsson.se (öppnas i nytt fönster).