Om samhället
-
FAKTA OM PANDEMIER av Frida Bejder Klausen
När en sjukdom sprider sig snabbt över världen kallas det en pandemi. En pandemi påverkar hela samhället. Sjukvården kan få svårt att ta hand om alla sjuka, och alla måste anpassa sin vardag.
FAKTA OM PANDEMIER av Frida Bejder Klausen -
VAD ÄR PROBLEMET MED KLIMATET? NIVÅ 1 OCH NIVÅ 3 av Bengt Fredrikson
Klimatförändringarna skrämmer och oroar. De berör oss alla och alla har rätt att förstå vad det är som händer. Kunskap kan göra det mesta lättare att hantera.
VAD ÄR PROBLEMET MED KLIMATET? NIVÅ 1 OCH NIVÅ 3 av Bengt Fredrikson -
HEJ, SNÄLLA! Av Christina Wahldén
Det sitter en romsk kvinna på marken och tigger utanför Mias mataffär. När Mia skyndar förbi ser hon att kvinnan väntar barn.
HEJ, SNÄLLA! Av Christina Wahldén -
LIGGER SVERIGE I IRAN av David Mohseni
David är på flykt i fyra år innan han kommer till Sverige. I flera år bor och jobbar han i en källare i Iran. Som betalning får han mat och sängplats.
LIGGER SVERIGE I IRAN av David Mohseni -
KALLOCAIN av Karin Boye
Kallocain beskriver ett framtida samhälle där allt sker för Statens bästa. Människorna övervakas och kontrolleras ständigt. För att hjälpa Staten att bli mer effektiv, har Leo Kall uppfunnit ett medel – kallocain. Det får människorna att avslöja sina innersta tankar. Men då visar det sig att många drömmer om en helt annan sorts samhälle.
KALLOCAIN av Karin Boye -
UPP TILL KAMP! HISTORIEN OM FÖRSTA MAJ av Jan-Ewert Strömberg
Haymarket Square i Chicago, maj 1886. Där börjar historien om klasskampens högtidsdag 1 maj. Där slutade också livet för ett antal arbetare som samlats för att protestera mot de fruktansvärda arbetsförhållanden som rådde i stadens fabriker.
UPP TILL KAMP! HISTORIEN OM FÖRSTA MAJ av Jan-Ewert Strömberg -
LÄTTA SEXBOKEN av Inti Chavez Perez
Alla människor är olika, det gäller även när det handlar om sex. I den här boken, som passar både unga och vuxna, hittar vi mängder av fakta och tips kring allt som har med sex att göra.
LÄTTA SEXBOKEN av Inti Chavez Perez -
VALET ÄR DITT av Christina Wahldén
Men Hamed säger till Rut att det är viktigt att rösta! Boken avslutas med en faktatext om demokrati, grundlagarna och de olika valen.
VALET ÄR DITT av Christina Wahldén