Om samhället

  • Bilden visar omslaget till boken Fakta om pandemier av Bejdar Klausen.

    FAKTA OM PANDEMIER av Frida Bejder Klausen

    När en sjukdom sprider sig snabbt över världen kallas det en pandemi. En pandemi påverkar hela samhället. Sjukvården kan få svårt att ta hand om alla sjuka, och alla måste anpassa sin vardag.
    FAKTA OM PANDEMIER av Frida Bejder Klausen
  • Bilden visar omslagsbilder på böckerna Vad är problemet med klimatet, nivå 1 och 2 av Bangt Fredrikson.

    VAD ÄR PROBLEMET MED KLIMATET? NIVÅ 1 OCH NIVÅ 3 av Bengt Fredrikson

    Klimatförändringarna skrämmer och oroar. De berör oss alla och alla har rätt att förstå vad det är som händer. Kunskap kan göra det mesta lättare att hantera.
    VAD ÄR PROBLEMET MED KLIMATET? NIVÅ 1 OCH NIVÅ 3 av Bengt Fredrikson
  • Bokomslag

    HEJ, SNÄLLA! Av Christina Wahldén

    Det sitter en romsk kvinna på marken och tigger utanför Mias mataffär. När Mia skyndar förbi ser hon att kvinnan väntar barn.
    HEJ, SNÄLLA! Av Christina Wahldén
  • Bokomslag

    LIGGER SVERIGE I IRAN av David Mohseni

    David är på flykt i fyra år innan han kommer till Sverige. I flera år bor och jobbar han i en källare i Iran. Som betalning får han mat och sängplats.
    LIGGER SVERIGE I IRAN av David Mohseni
  • Bokomslag

    KALLOCAIN av Karin Boye

    Kallocain beskriver ett framtida samhälle där allt sker för Statens bästa. Människorna övervakas och kontrolleras ständigt. För att hjälpa Staten att bli mer effektiv, har Leo Kall uppfunnit ett medel – kallocain. Det får människorna att avslöja sina innersta tankar. Men då visar det sig att många drömmer om en helt annan sorts samhälle.
    KALLOCAIN av Karin Boye
  • Bild på bokomslag

    UPP TILL KAMP! HISTORIEN OM FÖRSTA MAJ av Jan-Ewert Strömberg

    Haymarket Square i Chicago, maj 1886. Där börjar historien om klasskampens högtidsdag 1 maj. Där slutade också livet för ett antal arbetare som samlats för att protestera mot de fruktansvärda arbetsförhållanden som rådde i stadens fabriker.
    UPP TILL KAMP! HISTORIEN OM FÖRSTA MAJ av Jan-Ewert Strömberg
  • Bild på bokomslag

    LÄTTA SEXBOKEN av Inti Chavez Perez

    Alla människor är olika, det gäller även när det handlar om sex. I den här boken, som passar både unga och vuxna, hittar vi mängder av fakta och tips kring allt som har med sex att göra.
    LÄTTA SEXBOKEN av Inti Chavez Perez
  • Bild på bokomslag

    VALET ÄR DITT av Christina Wahldén

    Men Hamed säger till Rut att det är viktigt att rösta! Boken avslutas med en faktatext om demokrati, grundlagarna och de olika valen.
    VALET ÄR DITT av Christina Wahldén
Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)