Rapportering till MTM
Här hittar du information om hur du rapporterar till MTM.
Rapportera brister i e-bokstjänster
Tjänsteleverantören ska rapportera in tillgänglighetsbrister i sina e-bokstjänster. Rapporteringen ger oss en inblick i vilka brister ni noterat och ert arbete med att åtgärda dessa.
Av 24 § tillgänglighetslagen framgår att:
- underrättelsen om bristen ska ske omedelbart
- underrättelsen ska innehålla detaljerade uppgifter om den bristande överensstämmelsen
- underrättelsen ska innehålla detaljerade uppgifter om vilka åtgärder som vidtagits
Stöd för rapporteringen
Rapporteringens innehåll
MTM behöver förstå var bristerna finns, vilka tillgänglighetskrav som tjänsten inte uppfyller och vad ni gör för att åtgärda bristerna.
Vi behöver därför få in följande information:
- Vad tjänsten heter och vad den används till.
- Var tjänsten tillhandahålls, till exempel en direktlänk till en applikation.
- Vad som inte fungerar i förhållande till tillgänglighetskraven.
- Datum då bristen upptäcktes.
- Om det är en särskild grupp av personer med funktionsnedsättning som drabbas.
- Vidtagna eller planerade åtgärder.
- Kontaktperson och kontaktuppgifter till er.
För att underlätta rapporteringen och fokusera på det som är relevant för tillsynen behöver ni inte skicka in:
- Programkod eller teknisk dokumentation.
- Detaljerade tekniska loggar eller felrapporter (om vi inte begär det särskilt).
- Interna utvecklingsdokument eller testresultat (kan eventuellt begäras i ett senare skede).
- Bilder eller videor (dessa är valfria).
- Allmänna tillgänglighetsutlåtanden eller strategier.
När ska ni rapportera?
Enligt tillgänglighetslagen ska rapporteringen ske omedelbart. Det innebär enligt MTM:s bedömning att det ska ske utan onödigt dröjsmål och så snart det är praktiskt möjligt. Om ni skickar in er rapportering inom 14 dagar efter att bristen upptäcktes anser MTM att det är tillräckligt. Om ni ofta noterar brister i era tjänster kan ni sammanställa dem i en rapport.
Hur ska ni rapportera?
Fyll i och skicka in detta formulär:
Formulär för rapportering av brister enligt tillgänglighetslagen.
Åberopa undantag för e-bokstjänster
En tjänsteleverantör kan åberopa undantag enligt 7 § tillgänglighetslagen om en åtgärd som krävs för att uppfylla ett tillgänglighetskrav:
- skulle förändra produktens eller tjänstens grundläggande karaktär, det vill säga ändra det som gör produkten eller tjänsten till vad den är, eller
- skulle innebära en oproportionerligt stor börda för leverantören.
Kriterierna för att bedöma om undantag kan åberopas finns i 8 § tillgänglighetsförordningen och i PTS föreskrifter (PTSFS 2024:7) om vissa tjänsters tillgänglighet.
Dokumentation och rapportering
Om ett undantag åberopas ska detta dokumenteras. Bedömningen ska innehålla en motivering till ställningstagandet och sparas enligt 8 § tillgänglighetslagen. MTM kan begära att få ta del av dokumentationen vid tillsyn.
Hur ska ni meddela MTM?
Fyll i och skicka in detta formulär:
Formulär för åberopande av undantag enligt 7 § tillgänglighetslagen.
Omprövning
Ett åberopat undantag ska omprövas av aktören efter fem år enligt 8 § tillgänglighetslagen.
Det innebär i praktiken att ni behöver förnya er bedömning av undantaget vart femte år. En förnyad bedömning behöver dock göras direkt om tjänsten ändras eller om en tillsynsmyndighet begär det.
Anmälan av klagomål
Om du som konsument upplever att en e-bok eller den tjänst som tillhandahåller e-boken inte är tillgänglig för dig kan du anmäla det till MTM.
Hur ska du anmäla?
Fyll i och skicka in detta formulär:
Formulär för anmälan av klagomål avseende bristande tillgänglighet i e-bokstjänster.
Hur MTM hanterar inkommen information
Eventuella personuppgifter behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen (EU) 2016/679 (GDPR) och kompletterande bestämmelser i dataskyddslagen (2018:218). Personuppgifter hanteras endast i den utsträckning som är nödvändigt för det aktuella ändamålet och skyddas genom lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder. Endast behöriga personer med behov av uppgifterna för sitt arbete har tillgång till dem.
Övrig information som lämnas till myndigheten kommer att hanteras i enlighet med bland annat tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) samt offentlighets- och sekretessförordningen (2009:641) (OSF). Alla handlingar som inkommer till myndigheten blir allmänna handlingar och kan komma att lämnas ut till den som begär det.
Personuppgifter och annan information i en allmän handling som omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen (OSL) får inte lämnas ut till obehöriga.
Om ni anser att viss information om er verksamhet eller liknande är känslig, ange då tydligt vilken information det avser.
Mer om MTM:s informationshantering kan ni läsa på hantering av personuppgifter