Gå till huvudinnehåll

Sök

Riktlinjer om att tillgängliggöra medier som bedriver fördjupande samhälls- och nyhetsjournalistik

Riktlinjer om att tillgängliggöra medier som bedriver fördjupande samhälls- och nyhetsjournalistik Riktlinjerna fastställer vilka som kan ansöka och villkoren för att ansöka. Riktlinjerna tydliggöra även hur vi handlägger inkomna ansökningar. Syftet med riktlinjerna är att underlätta handläggning och uppnå rättssäkerhet i våra bedömningar och beslut

Riktlinjerna omfattar inte allmänna nyhetsmedier som har beviljats mediestöd enligt förordning om mediestöd. De omfattar heller inte allmänna nyhetsmediers möjlighet att ansöka om taltidningsstöd.

Vad innebär det att tillgängliggöras som taltidning?

Att tillgängliggöras genom MTM:s taltidningstjänst innebär att vi ansvarar för produktion i anpassat format, distribution till taltidningens läsare och support kring ärenden kopplade till taltidningen.

Det ansökande mediet ansvarar för utgivning, innehåll, prenumeranthantering och eventuell marknadsföring.

Vem kan ansöka?

Riktlinjerna avser textbaserade medier med nyhets- och samhällsjournalistik som uppfyller följande krav:

  • Behandlar aktuella samhällsfrågor inom politik, ekonomi, kultur och samhällsliv på ett fördjupande sätt.
  • Har ett innehåll på svenska eller något av de nationella minoritetsspråken.
  • Efterfrågas av personer med syn- eller läsnedsättning.

Taltidningens läsare

De läsare som vi ansvarar för att distribuera och ge support till är personer med syn- eller läsnedsättning.  

De som omfattas är:

  1. Personer med blindhet.
  2. Personer med en synnedsättning som inte kan förbättras så att synförmågan blir väsentligen likvärdig med synförmågan hos en person som inte har en sådan nedsättning.
  3. Personer som har perceptions- eller lässvårigheter.
  4. Personer som på grund av en fysisk funktionsnedsättning inte kan hålla eller hantera en tidning eller läsutrustning för att ta del av en tidning eller fokusera eller röra ögonen i den utsträckning som normalt sett krävs för att kunna läsa.

Taltidningen får även användas av organisationer, institutioner eller vårdinrättningar som ger service till personer med syn- eller läsnedsättning.

Tillgängliggörande i taltidningstjänst

Produktion av taltidningen

Tillgängliggörande i MTM:s taltidningstjänst innebär att vi ansvarar för att tidningen blir producerad i ett tillgängligt format. Det möjliggör för läsaren att använda hjälpmedel för att kunna läsa innehållet.

Distribution och support av taltidning till taltidningsprenumeranter

Vi ansvarar för att tidningen blir distribuerad till prenumeranter med
syn- eller läsnedsättning. Det är även vårt ansvara att tillhandahålla mottagarutrustning i form av appar eller annan lässtödjande utrustning efter prenumerantens behov.

Taltidningen distribueras digitalt till läsaren på något av följande sätt:

  • genom våra tillgänglighetsanpassade appar Legimus och Akila
  • som e-post
  • genom särskilda spelarpaket med internetabonnemang.

Support till taltidningens prenumeranter

Vi ansvarar för att målgruppen får stöd i att hantera den lässtödjande utrustningen. Vid behov görs hembesök för installation av internetbaserad utrustning och utbildning om hur taltidningen laddas ner och spelas upp.

Vi har en särskild kundtjänst för frågor och problem kopplade till taltidningen – Taltidningshjälpen.

Taltidningshjälpen ansvarar inte för att teckna eller avsluta prenumerationer.
Det är mediets egna ansvar.

Ansökan om att ges ut som taltidning

För att kunna tillgängliggöra mediet behöver vi säkerställa följande:

  • Mediet ska ha en ansvarig utgivare eller annan utsedd person som ansvarar för innehållet.
  • Mediet ska ha en regelbunden utgivningsfrekvens.
  • Mediet ska ha en utgivningsplan för det år som ansökan avser.
  • Det går att ta del av tidningen genom prenumeration eller liknande.

Medier som vill bli utgivna genom oss ska varje år ansöka om detta.
Ansökan ska vara skriftlig och göras på det sätt och inom den tid som vi anger.
Beslut fattas löpande under ansökningsperioden.

Prioritering

Om vi får in många ansökningar kan beslut komma att fattas i mån av medel och enligt prioritering. Beslut fattas löpande under ansökningstiden.

Vi prioriterar särskilt:

  • Medier med hög grad av eget redaktionellt innehåll.
  • Medier som är efterfrågade som taltidning av flera personer med
    syn- eller läsnedsättning.
  • Medier som har personer med syn- eller läsnedsättning som
    huvudsaklig målgrupp.

Bilagor till ansökan

Medier som redan produceras och distribueras som taltidning genom oss på MTM, och förutsättningarna inte har förändrats, ska bifoga:

  1. utgivningsplan för det år som ansökan avser
  2. webbadress eller annan information om åtkomst till taltidningen.

Övriga ansökande ska bifoga:

  1. en digital kopia av det senast utgivna numret
  2. utgivningsplan för det år som ansökan avser
  3. webbadress eller annan information om åtkomst till taltidningen.

Villkor för ansökan

Medier som ansöker ska godkänna följande villkor:

  • Mediet ska lämna förlagor av de nummer som ska tillgängliggöras som taltidning enligt anvisningar och lämnad tidsplan för utgivning.
  • Mediet ska ansvara för prenumeranthanteringen och marknadsföring.
  • Mediet ska lämna uppgifter om prenumeranter som har meddelat behov av taltidningen enligt anvisning.
  • Mediet ska även förmedla nödvändig prenumerantinformation för läsare med syn- eller läsnedsättning, både löpande och på begäran.

Beslut om inkommen ansökan

Beslut om att tillgängliggöra mediet i MTM:s taltidningstjänst är giltigt i ett år. Avsikten med den årliga ansökan är att vi önskar och behöver regelbunden kontakt och dialog med de medier som vi ger ut som taltidningar.

Godkänd ansökan

Om mediet sedan tidigare tillgängliggörs som taltidning genom oss på MTM får mediet ett beslut om att ansökan är godkänd.

Om mediet inte redan tillgängliggörs som taltidning av MTM sker även följande:

  1. MTM underrättar berörda leverantörer om godkänt beslut.
    De som underrättas är:
  2. upphandlad leverantör 1 för tillgängliggörande i taltidningstjänsten
  3. upphandlad leverantör 2 för prenumerantsupport.
  4. Leverantör 1 kontaktar mediet för tillgängliggörande i taltidningstjänst.
  5. Leverantör 2 kontaktar mediet för uppgifter om berörda prenumeranter.

Sent inlämnade eller ofullständiga ansökningar

Mediets ansökan riskerar att avvisas om den:

  • kommer in utanför ansökningsperioden
  • är ofullständig trots begäran om komplettering.

Återkallelse av beslut

Vi får återkalla ett beslut om förutsättningarna för tillgängliggörandet inte längre är uppfyllda eller om villkoren i beslutet inte har följts.

Enligt förvaltningslagen kan även ett beslut återkallas om tvingande säkerhetsskäl kräver att beslutet ändras omedelbart eller felaktigheten beror på att parten har lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter.

Avslag på ansökan

Vi kan avslå mediets ansökan om vi bedömer att mediet inte uppfyller de krav som ställs i riktlinjerna eller i förordning om en taltidningstjänst hos
Myndigheten för tillgängliga medier.

Beslut om tillgängliggörande fattas löpande under ansökningsperioden och i mån av medel. Detta kan innebära en prioritering bland ansökningarna.

Rättelse, ändring och överklagande av beslut

Om mediet får avslag på sin ansökan eller om ett beslut återkallas så kan mediet begära rättelse, ändring eller överklaga beslutet till allmän förvaltningsdomstol. I förvaltningslagen finns bestämmelser om detta.

Instruktion för rättelse, ändring eller att överklaga ett beslut ska framgå av information i beslutet från oss och den överklagandebilaga som bifogas beslutet.

Bestämmelser som styr detta dokument

  • Förordning (2025:366) om en taltidningstjänst hos
    Myndigheten för tillgängliga medier
  • Förvaltningslag (2017:900)
Uppdaterad: 01 december 2025
Dela:

Kontakta oss

Du kan alltid kontakta oss med dina frågor

Kontakta oss
En ung kvinna sitter i en fåtölj och läser en talbok.

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev

    Håll dig uppdaterad om vad som händer på MTM och inom tillgänglig läsning i Sverige och i världen.