Gå till huvudinnehåll

Sök

MTM har redovisat regeringsuppdraget om studenters tillgång till anpassad kurslitteratur

Den 6 februari 2025 fick MTM i uppdrag av regeringen att utreda studenters tillgång till kurslitteratur i bibliotekstjänsten Legimus. Nu har MTM återrapporterat uppdraget och föreslår förändringar som ska säkerställa att bara studenter som har rätt till Legimus får tillgång till kurslitteraturen där.

MTM har i uppdrag att förse studenter vid universitet och högskola med anpassad kurslitteratur. För att utföra detta tillämpar MTM inskränkningar i upphovsrättslagen. Endast personer som har en funktionsnedsättning som leder till en syn- eller läsnedsättning har rätt att ta del av den litteratur i form av talböcker, e-textböcker och punktskriftsböcker som MTM anpassar.

Användandet av Legimus har ökat

Antalet studenter som använder Legimus har ökat år för år under det senaste decenniet. Det beror bland annat på att fler personer diagnostiseras med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, och på att fler personer med NPF och dyslexi söker sig till högre studier. Dessutom arbetar många lärosäten aktivt med breddad rekrytering, som syftar till att attrahera personer med funktionsnedsättning till högre studier. Ökningen följer samma trend som antalet studenter som beviljas riktat pedagogiskt stöd. Riktat pedagogiskt stöd är ett samlingsbegrepp för olika åtgärder som ska underlätta studiesituationen för den som har en funktionsnedsättning.

MTM har under arbetet med regeringsuppdraget utrett en rad frågeställningar för att undersöka hur systemet för tillträde till Legimus kan bli mer robust, rättssäkert och likvärdigt.

Förslaget: lärosätena tar över ansvaret för tillträde till Legimus

MTM föreslår att lärosätena tar över ansvaret för att säkerställa att rätt personer får tillgång till den tillgänglighetsanpassade kurslitteraturen. Enligt funktionshinderspolitiken har varje myndighet, i detta fall lärosätena, ett eget ansvar att säkerställa tillgänglighet till sin verksamhet. MTM:s utredning visar också att det finns synergieffekter med systemet för riktat pedagogiskt stöd, som hanteras av lärosätena.

I väntan på den föreslagna förändringen anser MTM att myndighetens ansvar för besluten om tillträde till Legimus behöver förtydligas. Det är också viktigt att själva processen för ansökan och beslut stärks. Därför inför MTM en ny process som innebär att studenten ansöker via biblioteket, och en handläggare på MTM bedömer om studenten har rätt till Legimus och fattar beslut om tillträde till tjänsten. Den nya processen kommer att införas för studenter på högskola och universitet i samband med att vårterminen 2026 startar. På sikt kommer den nya processen att införas även för övriga biblioteksformer.

Mer utredning krävs innan intygsfrågan kan avgöras

MTM har utrett om ett intyg eller annan dokumentation av studentens funktionsnedsättning bör ingå i behovsprövningen, och konstaterar att ett intyg skulle kunna vara ett värdefullt stöd i beslutsfattandet. Men innan ett intygskrav kan införas behöver MTM bland annat få klarhet i om det krävs en ändring i offentlighets- och sekretesslagen eller offentlighets- och sekretessförordningen, för att ge tillräckligt skydd för uppgifter om studenters hälsa. Eftersom intygshanteringen dessutom medför betydande kostnader önskar MTM vägledning från regeringen gällande förslaget om lärosätenas ansvar för behovsprövningen innan sådana investeringar görs.

E-legitimation införs som inloggningsmetod

MTM har utrett och kommer att införa e-legitimation som inloggningsmetod för studenter till Legimus. En utredning som MTM genomfört visar att för gruppen studenter så bör e-legitimation vara fullt hanterbar som inloggningsmetod, och de eventuella svårigheter som kan uppstå bedöms överkomliga.

MTM kommer också att dela upp litteraturen i Legimus i två delar, en del för studenter och en del för övriga låntagare. Kurslitteraturen blir endast åtkomlig för studenter och kräver att man registrerar ett konto vid biblioteket på det lärosäte där man studerar, med vissa undantag för att värna rätten till livslångt lärande.

MTM föreslår även en förordningsändring som kan ge myndigheten korrekt och aktuell information om vilka användare av Legimus som studerar vid universitet och högskola.

Sammantaget medför enligt MTM:s bedömning de förslag och åtgärder som denna rapport redogör för att systemet för tillträde till Legimus blir mer robust, rättssäkert och likvärdigt.

Läs mer

Robust, rättssäkert och likvärdigt – Återrapportering av regeringsuppdrag om
studenters tillgång till anpassad kurslitteratur (pdf, 1256 Kb)

MTM och framtiden för tillgänglig läsning

Uppdaterad: 12 juni 2025
Dela:

Kontakta oss

Du kan alltid kontakta oss med dina frågor

Kontakta oss
En ung kvinna sitter i en fåtölj och läser en talbok.

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev

    Håll dig uppdaterad om vad som händer på MTM och inom tillgänglig läsning i Sverige och i världen.