Faktasida: beslut att ta fram nya riktlinjer för produktionsbeslut på utbildningsanslaget
Som ett led i förberedelserna inför implementeringen av EU:s tillgänglighetsdirektiv tog MTM 2025 beslut om att ta fram nya riktlinjer för produktionsbeslut på utbildningsanslaget.
Beslutet är en del av MTM:s långsiktiga arbete med att anpassa myndighetens verksamhet utifrån ny lagstiftning, teknikutveckling och MTM:s uppdrag i framtidens ekosystem för tillgänglig läsning.
Beslutet i korthet
Beslutet innebär att MTM tydligare förhåller sig till den nya kontexten med ett ökat utbud av universellt utformade e-böcker som EU:s tillgänglighetsdirektiv kommer att innebära. Syftet med beslutet är att det ska bli tydligt både för studenter, bibliotek och kurslitteraturbransch hur MTM bedömer behovet av att anpassa kurslitteratur.
MTM utgår från att:
- Marknadens universellt utformade e-bok är huvudalternativet för studenten med behov av tillgänglighetsanpassad litteratur.
- Lärosätesbiblioteket har ett ansvar att förmedla en universellt utformad e-bok, när det är möjligt.
- MTM anpassar litteratur när någon universellt utformad e-bok inte finns att tillgå, eller när studenten har behov som går utöver tillgängligheten i marknadens e-bok.
- Att kurslitteratur i allt större utsträckning utformas universellt på den kommersiella marknaden är en positiv utveckling som MTM välkomnar och har i uppdrag att främja. Därför behöver MTM överväga en ny ordning för myndighetens anpassning av litteratur som än bättre harmonierar med denna utveckling och där MTM:s produktionsbeslut än tydligare är beroende av avsaknaden av kommersiella alternativ. MTM bedömer att till följd av denna utveckling behöver och kommer myndighetens anpassning av kurslitteratur att bli än mer specialiserad och målgruppsanpassad.
- Samtidigt anser MTM, bland annat med utgångspunkt i upphovsrättslagen, att det fortsatt är av stor vikt att personer med en syn- eller läsnedsättning kan ta del av ett offentliggjort verk i form av exempelvis en bok eller annan skrift i väsentligen samma utsträckning som en person utan en sådan nedsättning.
Detta innebär enligt MTM att en student med en syn- eller läsnedsättning, som inte får sin litteratur producerad av MTM, bör ha möjligheten, i väsentligen samma utsträckning som en student utan en sådan nedsättning, att köpa kurslitteratur på den kommersiella marknaden. Men det innebär dessutom, enligt MTM:s mening, att en student med en syn- eller läsnedsättning bör ha möjligheten att låna kurslitteratur vid sitt universitets- eller högskolebibliotek i väsentligen samma utsträckning som en student utan en sådan nedsättning.
Beslut, konsekvensanalys och resonemanget bakom utgångspunkterna i sin helhet (pdf, 1578 Kb).
