Gå till huvudinnehåll

Sök

Rekommendationer för användare inom STEM

Den här guiden samlar erfarenheter och rekommendationer om tillgänglighet i STEM-ämnen för studenter med läsnedsättning, med fokus på blindhet och nedsatt syn. Den visar vilka verktyg, program och arbetssätt som fungerar bäst i dag, vilka hinder som finns kvar, och vad som behöver utvecklas framöver.

Read the english version, Recommendations for STEM users. 

De nordiska myndigheterna för tillgängliga medier är MTM och SPSM (Sverige), NB och Statped (Norge), Nota (Danmark), Celia (Finland) och HBS (Island). Våra användare möter samma utmaningar inom STEM. Under våren 2025 gjorde vi en genomgång av den teknik som används i STEM. Vi tittade på nuläget och möjliga lösningar. Läs hela rapporten. Rekommendationerna i den här guiden bygger på det vi kom fram till.

Vem är den här guiden till för?

Den här guiden är främst för studenter och yrkesverksamma inom STEM-ämnen som har en läsnedsättning. Den är också skriven för:

  • lärare
  • bibliotekarier
  • universitetsanställda
  • alla som stöttar studenter eller kollegor med läsnedsättning

Huvudfokus ligger på blindhet och nedsatt syn, men vi hoppas också att guiden ska vara till hjälp för personer med dyslexi och andra funktionsnedsättningar.

Vi tror dessutom att guiden kan vara värdefull för dem som producerar läromedel, till exempel förlag.

Viktigt att veta

Lösningarna i den här guiden är inte slutgiltiga svar. Många behöver testas mer innan vi med säkerhet kan rekommendera dem. Se dem som förslag att prova. Varje användare behöver själv avgöra vad som är tillräckligt tillgängligt.

Vissa områden, till exempel stora språkmodeller (AI), har vi ännu inte undersökt. Dessa listas i avsnittet Önskelista, och vi hoppas kunna inkludera dem i framtiden.

Tillgängligheten inom STEM förändras snabbt. Ett verktyg eller en metod som fungerar idag kan vara föråldrad redan om några månader. Därför anger vi ibland datum för testning och vilken version av programvaran vi har använt.

Hjälp oss förbättra guiden

Har du kunskap eller erfarenheter som vi inte har?
Håller du inte med om vår bedömning?
Har du testat en lösning från vår Önskelista, eller känner du till något annat som kan vara användbart?

Kontakta oss gärna på info@mtm.se och skriv “STEM-rekommendationer” i ämnesraden. Vi uppdaterar gärna guiden med dina erfarenheter.

Ordlista

Här förklarar vi några ord som används i den här guiden.

  • Användare – En person med en läsnedsättning som använder MTM:s produkter och tjänster.
  • ARIA – Accessible Rich Internet Applications. Ett system av särskilda attribut som läggs till i webbkod för att göra webbplatser och appar enklare att använda med hjälpmedel, till exempel skärmläsare.
  • CAS – Computer Algebra System. Programvara som kan hantera och ändra matematiska uttryck på liknande sätt som matematiker och forskare gör för hand. Till exempel kan den förenkla ekvationer och lösa problem steg för steg.
  • EPUB – Ett format för digitala publikationer och dokument. EPUB är en standard från W3C. Läs mer om den senaste EPUB-standarden på w3.org
  • Latex – Ett system för att skriva och publicera dokument, särskilt matematiska texter. Vanligt inom STEM. Läs mer om Late-projektet på latex-project.org
  • Mathcat – Ett verktyg som fungerar tillsammans med skärmläsare för att göra matematik tillgänglig som tal och punktskrift. Läs mer om Mathcat på deras webbplats.
  • Mathjax – Programvara som visar matematik på webben. Den kan omvandla LaTeX eller MathML till olika format.
  • Mathml – Ett uppmärkningsspråk för att skriva matematiska uttryck på webben. Det är en standard från W3C, liknande HTML för text. Läs mer om Mathml på w3.org
  • Flerradig taktil display – En display med upphöjda piggar som kan visa taktila bilder eller punktskrift på flera rader.
  • Läsprogram – Programvara för att läsa e-böcker.
  • Skärmläsare – Hjälpmedel som omvandlar text till tal eller punktskrift. Gör det möjligt att navigera i ett digitalt dokument eller ett datorprogram utan att behöva använda det visuella gränssnittet.
  • Sonifiering – Att använda ljud för att representera information, till exempel att omvandla data från en graf till toner.
  • STEM – En engelsk förkortning för Science, Technology, Engineering and Mathematics, på svenska naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik.
  • TTS – Text-To-Speech. Teknik som omvandlar skriven text till tal.

Läsa matematik

MathML har i dag den största potentialen för att göra matematik tillgänglig. Våra rekommendationer handlar därför om att läsa dokument i HTML- eller EPUB-format där MathML används.

Läsprogram

Läsprogrammen testades med en e-bok i EPUB-format.

Datorprogram

Utifrån våra tester har läsprogram för dator i allmänhet det bästa stödet för att visa MathML visuellt. De program som fungerar bäst för att visa matematik skriven i MathML är de som använder MathJax. Särskilt bra är dessa:

  • Thorium Reader
  • Calibre e-book viewer

Webbaserade program


Webbaserade läsprogram stöder inte alltid MathML på samma sätt som själva webbläsaren gör. Det betyder att ett läsprogram på webben inte kan garantera samma stöd för att visa matematik som webbläsaren. Det bästa webbaserade läsprogrammet för att visa matematik är Colibrio Reader, men stödet är inte fullständigt.

Mobilappar


Läsprogram för mobil har det sämsta stödet för att visa MathML. Problemen varierar mellan olika appar, men generellt visas inte bråk, rötter eller mer avancerade uttryck korrekt. Ingen av de testade mobilapparna kan därför rekommenderas.

Webbläsare


Webbläsare som Microsoft Edge, Google Chrome och Mozilla Firefox stöder visning av MathML. Det finns mindre skillnader i avståndet mellan olika MathML-element i olika webbläsare. En större skillnad är att Microsoft Edge och Google Chrome inte stöder notationen för överstrykning i MathML, men det gör Mozilla Firefox.

Skärmläsare

Valet av skärmläsare begränsas av vilket operativsystem som används på enheten. På en iOS-enhet är det till exempel oftast inte meningsfullt att titta på andra alternativ än VoiceOver. Däremot kan det, när det gäller STEM-innehåll, vara bra att prova olika kombinationer av enheter, operativsystem och skärmläsare för att se vad som fungerar bäst.

Innehåll som använder MathJax för att visa matematisk notation kan ge en bättre läsupplevelse i vissa skärmläsare, men det är inte garanterat.

  • NVDA, JAWS och VoiceOver har alla stöd för MathML i Windows och iOS/macOS.
  • För punktskriftsanvändare är Windows det mest tillförlitliga alternativet.
  • För andra språk än engelska kan VoiceOver ibland fungera, men inte för punktskriftsutmatning.
  • För punktskrift på svenska verkar MathCAT för närvarande vara det enda fungerande alternativet, men stödet är ännu inte fullt utvecklat. MathCAT är idag kompatibelt med NVDA (som tillägg) och JAWS (genom Early Adopter Program).
  • MathCAT har också alternativ för punktskriftsutmatning i LaTeX och ASCIIMath, som båda är vanliga sätt att skriva matematik.
  • Om full skärmläsarfunktion inte behövs kan ett TTS-program som ReadSpeaker användas. Det bygger på att MathJax används för att visa matematiken. Det fungerar på engelska, men det kan finnas andra språkalternativ.

Versioner som testades

Tester av läsprogram gjordes våren 2025 med Thorium Reader 3.0, Calibre E-book Reader 7.22 och Colibrio Reader 1542.

Tester av skärmläsare gjordes våren 2025 med de senaste tillgängliga versionerna av JAWS, NVDA, MathCAT, TalkBack och VoiceOver.

Att skriva matematik i punktskrift

Studenter med blindhet eller nedsatt syn möter fortfarande stora hinder när de ska ta del av och själva producera matematik. Många hittar kreativa sätt att anpassa sig, men brister i verktyg och rutiner på skolor och universitet gör deltagandet onödigt svårt.

Nuvarande arbetssätt och hinder

Studenter använder ofta Word med WordMat, LaTeX via Overleaf, Maple eller vanlig textbaserad matematik. Dessa går i viss mån att använda tillsammans med skärmläsare och punktskriftsdisplayer. Desmos är ett bra exempel på nytänkande, eftersom det gör det möjligt för studenter att utforska grafer genom ljud.

Många plattformar, till exempel MatematikFessor, TI-Nspire och andra, är däremot fortfarande i stort sett otillgängliga. Matematik presenteras ofta som bilder eller i dra-och-släpp-övningar som inte går att använda utan att se. Ett återkommande hinder är också beroendet av mänskliga assistenter för transkribering. Detta kan hjälpa studenter att klara tentor och uppgifter, men minskar självständigheten och skapar problem vid bedömning. Lärarnas brist på kunskap om tillgängliga arbetssätt förvärrar problemet.

Lovande verktyg

  • Maple: Programvara för att lösa, analysera och visualisera matematiska problem, till exempel ekvationer, formler och data. Det är skriptbaserat och textbaserat och därför betydligt mer tillgängligt än TI-Nspire.
  • Overleaf: En webbaserad plattform för att skriva och dela dokument i LaTeX. Standardiserad, akademisk och bra för samarbete.
  • Desmos: Ett webbaserat verktyg för att skapa och utforska interaktiva grafer och visualisera matematiska begrepp. Ett bra exempel på sonifiering av matematik.
  • Punktskriftsdisplayer och räkneprogram: Pålitliga när matematiken presenteras som text.

Det finns också nya verktyg som kan bli användbara för att skriva matematik, till exempel:

  • MathCAT: För att granska och navigera i det som skrivs.
  • EquatIO: Programvara för att skapa, läsa och redigera matematiska uttryck genom tal, handskrift eller tangentbord.
  • Microsoft Math Solver: En app där man kan skanna, skriva eller rita matematikproblem och få steg-för-steg-lösningar, förklaringar och grafer.

Tillgängligheten i dessa verktyg är dock fortfarande opålitlig.

Rekommendationer

  • Låt studenter själva välja vilka verktyg som faktiskt fungerar för dem.
  • Ge lärare utbildning i hur skärmläsare används och i hur man utformar prov och uppgifter som fungerar för alla.
  • Ställ krav på utvecklare av lärplattformar att de ska stödja MathML, ARIA och semantisk matematik.
  • Anpassa prov så att uppgifter som bygger enbart på visuella moment har en alternativ lösning.
  • Följ utvecklingen av nya verktyg, men se till att de testas ordentligt innan de införs.

Sammanfattning

Det finns ingen universell lösning. Det som fungerar är en kombination av textbaserade verktyg, ljudstöd och riktat mänskligt stöd. Det viktiga är egentligen ganska enkelt: sluta tvinga studenter att använda otillgänglig programvara, bygg upp lärarnas kunskap och ställ krav på lärplattformsleverantörerna. Med de förändringarna kan studenter med blindhet eller nedsatt syn delta i matematikundervisningen på lika villkor.

Program för att skriva matematik

Räknare och grafverktyg

  • Desmos är ett bra grafverktyg för dig som är blind eller har en synnedsättning. I programmet kan du använda “audio trace” för att lyssna på den övergripande formen av en graf. Du kan också använda piltangenterna samt tab eller shift + tab för att flytta mellan olika punkter. Både appen och webbversionen bör användas på engelska. Om du till exempel väljer svenska som språk byts bara vissa knappar till svenska, medan andra förblir på engelska. Själva uttrycken blir också kvar på engelska, vilket gör att en svensk skärmläsare försöker läsa den engelska texten.
  • GeoGebra har många funktioner, bland annat grafritning, förenkling av uttryck och lösning av ekvationer. GeoGebra är användbart om du kan navigera med musen, men det är svårt att använda med tangentbord och skärmläsare.
  • SenseMath är en iPhone-app gjord för att användas tillsammans med VoiceOver. I appen kan du både se och höra formen på en graf. Den passar bra när du vill få en snabb överblick.
  • Microsoft Excel går att använda med tangentbord och skärmläsare, men det krävs träning för att vänja sig vid alla olika kortkommandon.

Versioner som testades

  • Desmos, testad maj 2025:
    • Desmos app (7.30.0) på iPad (iPadOS 18.3.2) och iPhone (iOS 18.3.2) med VoiceOver.
  • GeoGebra, testad maj 2025:
    • Allt testades on Windows 11 med NVDA (2024.4.2).
  • SenseMath, testad maj 2025: på iPhone (iOS 18.3.2) med VoiceOver.
  • Microsoft Excel, testad maj 2025: Excel (Microsoft 365) på Windows 10 med NVDA (2024.4.2).

Taktila bilder

Flerradiga taktila displayer

Flerradiga taktila displayer är en ny teknik som utvecklas snabbt. Flera modeller finns redan på marknaden, och de förväntas bli ännu mer användbara i framtiden.

I Sverige klassas dessa enheter ännu inte som officiella hjälpmedel. Det betyder att de inte är statligt subventionerade, och studenten eller skolan måste stå för hela kostnaden.

Funktioner och pris varierar mellan modellerna, så det är viktigt att välja den som bäst passar användarens behov och budget. Nedan listar och länkar vi till de flerradiga taktila displayer vi känner till. Vi har ännu inte testat MTM:s produkter och tjänster på dessa enheter eller gjort några detaljerade jämförelser. En översikt av funktionerna finns i vår tekniköversikt [länk till rapport].

Resurser för taktil bild

  • ProBlind är en gratis open source-databas för taktila bilder.

Lärplattformar

En tillgänglig lärplattform gör inte automatiskt allt innehåll och allt material som laddas upp till den tillgängligt.

Tillgängligheten i en lärplattform beror också på hur väl den fungerar med hjälpmedel som skärmläsare och konverteringsverktyg. Dessa hjälpmedel kan ibland kräva extra resurser, som en betald licens eller internetuppkoppling, vilket kan göra plattformen mindre tillgänglig.

Både lärare och studenter som använder en viss lärplattform behöver tillräcklig kunskap och erfarenhet av de tekniker som används, för att plattformen och innehållet ska bli fullt tillgängligt.

Önskelista

De här rekommendationerna är ett pågående arbete. Här är en lista på sådant vi hoppas kunna ta med i framtiden.

  • AI-modeller för språk, som ChatGPT, används ibland av studenter för att få matematik uppläst och för matematiska resonemang. Vi har inte bedömt hur tillförlitliga dessa är och vill påminna om att de inte alltid ger korrekta svar.
  • Isabelle Proof Assistant: Ett program som hjälper användare att konstruera matematiska bevis.
  • Astronify: Ett Python-paket för att sonifiera astronomiska data.
  • Att producera tillgänglig matematik: I vår tekniköversikt [länk] kom vi fram till att EPUB-formatet i kombination med MathML har störst potential för att göra matematik tillgänglig. Vi utvecklar just nu vår produktion av anpassad kurslitteratur i den riktningen och kommer att uppdatera den här sidan med en guide när vår lösning har testats med användare.
  • Riktlinjer för produktion av taktila bilder utvecklas av MTM och SPSM. Nyhet om kunskapsöversikt om taktila bilder
  • Blind SVG: En resurs som hjälper personer med blindhet eller nedsatt syn att koda egna grafiska bilder i SVG.
  • Dimensions: Ett verktyg för att skapa taktila bilder och objekt, från New York Public Library.
  • Testa hur matematik kan läsas på läsplattor.
  • Göra en systematisk översyn av tillgängligheten i lärplattformar.
  • Granska tillgängligheten i verktyg för programmering.

Har du förslag på fler saker vi borde undersöka? Eller har du egna erfarenheter av något på listan? Hör gärna av dig till oss på info@mtm.se och skriv STEM-rekommendationer” i ämnesraden.

Uppdaterad: 16 september 2025
Dela:

Kontakta oss

Du kan alltid kontakta oss med dina frågor

Kontakta oss
En ung kvinna sitter i en fåtölj och läser en talbok.

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev

    Håll dig uppdaterad om vad som händer på MTM och inom tillgänglig läsning i Sverige och i världen.