Så skriver du lättläst litteratur
Lättlästa skönlitterära texter ska inte bara vara lätta att läsa, de ska också underhålla och väcka känslor. Att skriva lättläst litteratur som väcker läslust kräver på samma sätt som andra konstformer en känsla för berättelser och språk. Vill du skriva en lättläst faktabok? Då ska du förmedla information, men också gärna underhålla och ge en läsupplevelse. Därför är både råden som gäller litteratur och information relevanta för dig.
lnnehåll och struktur i lättläst litteratur
-
Skrivråd för lättläst litteratur minimerad tryck enter för att maximera
- Identifiera först och främst din läsare. Vem ska läsa din text? Tänk på att din läsare kan ha svårt att förstå, svårt att koncentrera sig, svårt att minnas, svårt att avkoda texten eller svårt att förstå svenska. Läsaren kan också ha en kombination av dessa utmaningar. Hur motiverad är läsaren? Vad ställer det för krav på texten?
-
Innehåll och struktur för lättläst litteratur minimerad tryck enter för att maximera
- Sätt handlingen i tid och rum. Det gör det lätt för läsaren att förstå var och när berättelsen utspelar sig. De enklaste texterna får gärna vara både konkreta och vardagliga.
-
Arbeta med kronologi och röd tråd minimerad tryck enter för att maximera
- Använd en rak kronologi. Undvik att hoppa fram och tillbaka i tiden. Håll en röd tråd och undvik bihandlingar.
-
Använd få karaktärer och arbeta med tydliga kapitelrubriker minimerad tryck enter för att maximera
- Begränsa antalet karaktärer. Många namn och personer kan göra det svårare för läsaren att hänga med i handlingen. Ha tydliga kapitelrubriker. Det förbereder läsaren på vad texten kommer att handla om.
Språk i lättläst litteratur
-
Språk i lättläst litteratur minimerad tryck enter för att maximera
- Skriv kort. Ta bort sådant som är överflödigt, men rensa inte så mycket att det uppstår logiska luckor eller så att språket blir torftigt. Få ord och korta meningar betyder inte alltid att resultatet blir lätt.
-
Använd enkla ord minimerad tryck enter för att maximera
- Välj korta och vardagliga ord. Vilka ord är enkla för din läsare? Välj dem! Sammansatta ord kan ofta delas upp. Behöver du använda ett svårare ord? Förklara det då direkt, helst på ett smidigt sätt så att betydelsen framgår av sammanhanget.
-
Använd samma ord för samma sak minimerad tryck enter för att maximera
- Skriv konkret och använd samma ord för samma sak. Skriv till exempel hellre bil än fordon. Att växla mellan olika synonymer kan förvirra läsaren.
-
Använd enkla meningar minimerad tryck enter för att maximera
- Skriv enkla meningar med varierad längd. Varva korta meningar med lite längre för bättre flyt i texten, men undvik meningar som är längre än 20 ord.
-
Börja med huvudsatsen minimerad tryck enter för att maximera
- Sätt huvudsatsen före bisatsen. Huvudsatsens verb hjälper läsaren att tolka resten av meningen, så låt gärna meningen börja med huvudsatsen. Skriv: Anna fick en macka eftersom hon var så hungrig. Hellre än: Eftersom hon var så hungrig fick Anna en macka.
-
Använd inte inskjutna bisatser minimerad tryck enter för att maximera
- Undvik inskjutna bisatser. Inskjutna bisatser belastar minnet onödigt mycket. Skriv: Anna var hungrig, så hon åt en macka. Hellre än: Anna, som var hungrig, åt en macka.
-
Arbeta med bindeord minimerad tryck enter för att maximera
- Använd bindeord (sambandsord) som men, därför, så, alltså för att förtydliga samband. Det underlättar tolkningen av texten.
-
Undvik negationer och metaforer minimerad tryck enter för att maximera
- Undvik negationer där det går. Skriv hur det är istället för hur det inte är. Ett onödigt inte gör texten onödigt svår. Skriv: Det är tråkigt att vänta. Hellre än: Det är inte roligt att vänta. Undvik metaforer, ordspråk och idiomatiska uttryck. Bildspråk kan kräva förförståelse för att inte tolkas bokstavligt. Exempel: Han har gröna fingrar, springa på toa, här ligger en hund begraven. Konkreta liknelser är lättare att tolka: kall som is.
-
Testa texten minimerad tryck enter för att maximera
- Testa texten. Låt gärna någon annan läsa texten och ge dig feedback, helst någon i målgruppen. Läs gärna texten högt, på så sätt hittar du ofta ställen där texten inte flyter på bra.
Form och bild till lättläst litteratur
-
Välj ett tydligt typsnitt minimerad tryck enter för att maximera
- I en lättläst text ska olika bokstäver inte kunna förväxlas med varandra. Därför ska ett lättläst typsnitt ha unika tecken (versala I ska till exempel skilja sig från gemena l). Av samma anledning ska det ha öppna former (så att till exempel inte c och o förväxlas). Typsnittet ska ha hög x-höjd (alltså ganska höga gemener) och viss kontrast i linjebredd (det vill säga att linjerna i bokstäverna är olika breda). Det ska också vara lagom avstånd mellan bokstäverna. Det kan vara svårt att hitta typsnitt som stämmer in på alla parametrar till hundra procent, men detta är riktlinjer att gå efter. Om typsnittet är med eller utan klackar (serif eller sans serif) spelar mindre roll. För längre texter är läsare mer vana vid serifer. Sans serifer är vanligast i rubriker, kortare texter och texter på nätet. Undvik att kursivera hela stycken.
-
Använd större textstorlek minimerad tryck enter för att maximera
- Välj en större textstorlek och större radavstånd än vanligt. Textstorleken på brödtext ska gärna vara mellan 12 och 14 punkter. Välj ett tilltaget radavstånd. 140–150 procent av typgraden brukar vara behagligt. Öka gärna textens spärrning lite om det passar typsnittet (cirka +10 kan vara lagom).
-
Ha korta rader och mycket luft på sidan minimerad tryck enter för att maximera
- Ha korta rader, helst inte mer än 50 tecken inklusive blanksteg. Gör högermarginalen ojämn och avstava inte ord. Byt gärna rad där det finns en naturlig paus i texten. Detta kallas frasanpassat radfall eller medveten radbrytning.
-
Skriv korta stycken minimerad tryck enter för att maximera
- Bryt för nytt stycke vid varje ny tanke eller nytt ämne. Väj blankrad i stället för indrag vid nytt stycke. Korta stycken med blankrad emellan ger läsaren möjlighet att pausa och gör det lättare att navigera i texten.
-
Välj punktlistor vid uppräkningar minimerad tryck enter för att maximera
- Punktlistor i faktatexter gör texten luftigare och informationen lättare att överblicka.
-
Välj färger med god kontrast minimerad tryck enter för att maximera
- Se till att det är god kontrast mellan text och bakgrund. Undvik att lägga text i bild och att ha starka färger eller mönster bakom texten.
-
Välj bilder som stöder och förklarar minimerad tryck enter för att maximera
- Bilder i lättläst kan förtydliga innehållet för läsaren och ge en skön paus. Bilderna ska gärna vara konkreta. Undvik bilder som bara är dekorativa. Undvik också bilder som innehåller mycket information som inte finns i texten.
Rekommenderad läsning
Så skriver du lättläst för webben
20 maj 2024
Idag förmedlas ofta samhällsinformation på webben. I första hand är det de mest besökta sidorna som behöver finnas på lättläst, alltså de sidor som ger svar på frågor som dina besökare oftast ställer.
Så skriver du lättläst samhällsinformation
20 maj 2024
Alla medborgare har rätt till samhällsinformation som de förstår. Enligt språklagen från 2009 ska språket i offentlig förvaltning vara vårdat, enkelt och begripligt. För stora delar av befolkningen betyder det texter på klarspråk. Men många läsare som har lässvårigheter behöver ännu lättare texter, det vill säga lättläst.