Allmänna principer för tillgänglighet
Syftet med tillgänglighetskrav är att ge alla människor likvärdiga möjligheter att ta del av vårt samhälle.
Tillgänglighetslagen omfattar en mängd olika produkter och tjänster och utifrån MTM:s ansvarsområde omfattar den inte bara e-böcker, utan också de tjänster som används för att tillhandahålla och läsa dem – till exempel webbplatser, appar och läsgränssnitt.
Det innebär att hela kedjan ska vara tillgänglighetsanpassad – från inloggning till själva läsningen av e-boken.
De fyra grundprinciperna för tillgänglighet
I tillgänglighetsdirektivets inledande skäl betonas vikten av de fyra grundprinciperna uppfattningsbar, hanterbar, begriplig och robust. Dessa kommer från standarden för webbtillgänglighet WCAG, som i sin tur ligger till grund för den harmoniserande standarden EN 301 549 i webbtillgänglighetsdirektivet. Dessa principer beskriver vad som krävs för att digitala produkter och tjänster ska vara tillgängliga för så många som möjligt.
1. Uppfattningsbar
Användaren måste kunna uppfatta innehållet med sina sinnen.
Exempel:
- Information ska kunna presenteras på flera sätt, till exempel i text, ljud, bild eller symboler.
- Text ska kunna förstoras och kontrasten mellan text och bakgrund ska kunna justeras.
- Bilder och visuella element ska ha alternativa texter, som beskriver innehållet och gör det uppfattningsbart för en person som inte kan se det.
- Viktig information ska ges på flera sätt, till exempel att en knapp med texten ”Nästa” också är läsbar med skärmläsare.
2. Hanterbar
Användaren ska kunna navigera och använda tjänsten.
Exempel:
- Tjänsten ska kunna användas utan mus, till exempel med tangentbord eller röststyrning.
- Det ska inte krävas snabba reaktioner eller komplicerade rörelser.
- Navigeringen ska vara tydlig och logisk, med korrekta rubriker och etiketter.
- Användaren ska ha tillräcklig tid att utföra uppgifter, till exempel att fylla i ett formulär.
3. Begriplig
Innehållet och funktionerna ska vara enkla att förstå och använda.
Exempel:
- Språket ska vara klart och enkelt.
- Samma typ av knapp ska alltid göra samma sak.
- Det ska finnas hjälptexter och instruktioner.
- Felmeddelanden ska vara tydliga, till exempel:
”Du måste ange ett giltigt telefonnummer, till exempel 0701234567.”
4. Robust
Innehållet ska fungera på olika enheter och med olika hjälpmedel – även i framtiden.
Exempel:
- Information ska tillhandahållas i format som kan bearbetas av maskin, till exempel strukturerad text, semantisk HTML och så vidare.
- Tjänsten ska fungera med olika hjälpmedel, till exempel skärmläsare, dator, mobil och surfplatta.
- Innehållet ska vara utformat så att det fortsätter fungera när tekniken utvecklas.
Mer information
Läs mer om standarderna här: