Lina Ydrefelt står utomhus vid ett grönskande buskage. Hon har svarta kläder, glasögon och håret uppsatt i en tofs.
Lina Ydrefelt hyllar Legimus och den kurslitteratur hon haft som talböcker.

"Fråga skolan om hjälp direkt"

Lina Ydrefelt har erfarenhet av Legimus ur två perspektiv: som student på universitet och i sitt arbete som skolbibliotekarie på gymnasiet. Artikel 2 av 5 om högskolelitteratur som publicerades i Läsliv nr 2 2022.

Lina Ydrefelt utbildade sig till biblio­te­karie 2007 och arbetar idag på Wendesgymnasiet i Kristianstad. Under de senaste två åren har hon samtidigt studerat tillämpad IT på halvfart och distans vid Göteborgs universitet. Hon skriver nu på en magisteruppsats om Google Workspace, kostnadsfria verktyg och tjänster från Google. 2014 fick hon diagnoserna Aspergers och ADHD. Och först då fick hon hjälp med läsningen. 
 
– Jag klarade hela bibliotekarieutbildningen utan hjälpmedel, säger Lina som också berättar att hon fick kunskap om Legimus under utbildningen men utan att förstå att hon själv behövde det. 
 
Efter studierna jobbade hon först på ett folkbibliotek. Där arbetade flera av de andra bibliotekarierna med Legimus men inte hon själv, just då. Sedan hon blev skolbibliotekarie har hon däremot full koll på den digitala talbokstjänsten. 
 

Hyllar Legimus

Lina kan inte nog hylla Legimus även om hon inte behöver använda talböcker lika mycket som många andra med funktionsnedsättning. Hon läser Legimus både i webbläsare och i mobilapp och båda fungerar smidigt.
 
– För mig är det bästa att lyssna och samtidigt läsa i den tryckta boken. När jag sedan kommit in i texten stänger jag av Legimus och fortsätter läsa med ögonen. 
 
När Läsliv träffar Lina har hon just fått vård för en depression, hennes första på drygt tio år. Depression och ångestsyndrom är något som drabbar många med neuropsykiatriska diagnoser. 
 
– Under depressionen har jag mer än vanligt behövt läsa med öronen, säger Lina.
 
När Lina började studera på Göteborgs universitet tog det ett tag innan hon kontaktade universitetsbibliotekets service för studenter med läsnedsättning. 
 
– Det var när jag i ett halvår hade tampats med att komma igång med en riktig koloss till bok på tung engelska. Bibliotekarien sa att det kunde ta lång tid att få fram boken som talbok. Men på två veckor skakade de fram boken som alltså inte redan var inläst. Vilken service. Det var helt fantastiskt!
 
Lina menar också att bibliotekariernas fina och professionella bemötande spelade en stor roll för att hon skulle våga komma tillbaka och be om hjälp igen.
 
– Det var nyttigt att se hur det är att vara den som behöver hjälp, man är på något sätt helt utlämnad. Man blir ganska ödmjuk av det faktiskt.
 

"Kontakta bibliotekarien tidigt"

Lina rekommenderar alla studenter, oavsett hur mycket eller lite de använder talböcker, att ta kontakt med högskolebibliotekarierna redan när de skrivs in på skolan. 
 
– Man ska inte vänta med att kontakta dem, som jag gjorde. Jag, som faktiskt kan läsa det mesta i tryckt form, trodde att jag skulle klara av läsningen själv. 
 
– De noterade att jag skulle behöva hjälp i två år. Då fanns jag i rullorna och de kände till mig. Så om jag till exempel hade det extra kämpigt att komma igenom en bok inför en uppgift kunde jag få två veckor extra lånetid på den tryckta boken. 
 
Förutom kurslitteraturen läser Lina annan facklitteratur, särskilt om samhälle och IT. Hon älskar deckare, speciellt gillar hon att läsa om de böcker hon läste som tonåring. Som klassikerna av Sjöwall Wahlöö. Hon har tre ljudbokstjänster; Storytel, Nextory och den engelska Audible och hon köper alltid de tryckta böckerna också. 
 
– Jag använder ljudböckerna på samma sätt som kurslitteraturen i Legimus. När jag har svårt att komma igång läser jag med öronen och ögonen samtidigt.
 

Arbetar som bibliotekarie

Nu har Lina arbetat som bibliotekarie i tre år på skolan i Kristianstad. En kommunal gymnasieskola med program för Fordon och transport, Bygg och anläggning och VVS och fastighet. Som skolbibliotekarie jobbar hon tätt tillsammans med lärarna på elevernas utbildning. Hon använder stora delar av sina egna erfarenheter att läsa talböcker i sitt arbete. Och varje år träffar hon de nya ettorna på skolan.
 
– Jag informerar om Legimus och använder alla superlativ som finns! Det gör jag för att nå fram till dem som av någon anledning inte har sagt något om sina besvär med läsningen eller som kanske är under utredning.
 
– Talsyntesen kräver vana, så jag tjatar på eleverna att inte ge upp. Har de inte fått använda Legimus i grundskolan har de inte fått vänja sig vid det, säger Lina och berättar att i några klasser använder så många som 20 procent av eleverna Legimus.
 
Lina känner starkt för sina elever och deras utbildning. Hon har skaffat BookBeats skolabonnemang och använder det i klassen för svenska som andraspråk. 
 
– De fick läsa och lyssna samtidigt vilket fungerade utmärkt för att lära sig svenska. 
– Vi har också använt BookBeat i engelskan för att eleverna ska lära sig uttalet, säger Lina Ydrefelt, som önskar att fler ljudbokstjänster kunde erbjuda skol­abonnemang.
 
Text och foto: Catarina Ek
Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)