Arbeta med bilder och rubriker
Om lektionen
- Lektionsåtgång:
- , 1
- Ämne:
- , Svenska som andra språk
- , Sva
- , Svenska
- Målgrupp:
- , Gymsär/ Anpassad gymnasieskola
- , Åk. 4-6
- Tema:
- , 8 sidor
- Uppgifter:
- , Diskussion
- , Eget arbete
- , Grupparbete
Mina elever har ofta svårt med koncentrationen.
Att läsa en tidning tillsammans går en kort stund, sen behöver vi
bryta för att göra något annat. Det är viktigt att de får träna på
att lyssna på andra, samarbeta och att använda fantasin, vilket
också kan upplevas som svårt. I detta lektionsförslag är varje
moment ganska kort, eleverna tränas automatiskt på att läsa själva,
återberätta, lyssna och skriva. Att träna sin motorik är alltid
nyttigt, i den här lektionen får de också klippa och röra på sig
lite.
Mål: Att få eleverna förstå vilken betydelse
bilder och rubriker har tillsammans i en tidning, samtidigt som de
läser en artikel, återberättar och lyssnar på andra elever och
slutligen skriver en egen påhittad artikel till en rubrik eller
bild.