Biografier
Läs om spännande och intressanta människoöden från förr och nu. Här kommer några lättlästa boktips från Astrid Lindgren till konstnären och uppfinnaren Leonardo da Vinci.
-
ROSA PARKS – ETT LIV av Tomas Dömstedt
Rosa Parks växte upp i ett USA där svarta och vita behandlades olika. Vita fick alla fördelar medan svarta behandlas illa. En dag bestämde hon sig för att säga ifrån. Från den dagen blev ingenting sig likt igen.
ROSA PARKS – ETT LIV av Tomas Dömstedt -
ASTRID LINDGREN – ETT LIV av Annelie Drewsen och Cilla Dalén
Astrid Lindgren är en av världens mest berömda författare. Hennes böcker är översatta till 100 språk och älskas av både barn och vuxna. Astrid stod alltid på barnens sida, vilket avspeglar sig i hennes böcker. Här får vi veta mer om Astrids liv och hennes engagemang mot orättvisor i samhället.
ASTRID LINDGREN – ETT LIV av Annelie Drewsen och Cilla Dalén -
MATS MELIN - FRÅN HUDIK MED KÄRLEK av Mats Ahlsén
Redan från början visste Mats Melin precis hur han skulle göra. Bra skådespelare säger rätt saker i rätt tid och på rätt sätt. Det kallas för tajming.
MATS MELIN - FRÅN HUDIK MED KÄRLEK av Mats Ahlsén -
FAKTA OM GRETA THUNBERG av Tomas Dömstedt
I augusti 2018 började Greta Thunberg strejka för klimatet. Då visste nästan ingen vem hon var. Ett halvår senare kände alla till henne; hennes klimatstrejk ”Fridays for Future” hade spritt sitt i hela världen. Nu talar hon i FN och direkt med världens ledare.
FAKTA OM GRETA THUNBERG av Tomas Dömstedt -
INTE EN FRÄMLING – 20 BERÄTTELSER OM IDENTITET OCH MÅNGFALD
I den här boken berättar 20 kända och okända svenskar om sig själva. De skriver om hur det är att inte riktigt passa in i samhällets normer – en del för att de är födda i ett annat land och andra för att de har en funktionsvariaton.
INTE EN FRÄMLING – 20 BERÄTTELSER OM IDENTITET OCH MÅNGFALD -
LEONARDO DA VINCI – DEN GÅTFULLE MÄSTAREN av Carin Svensson
2019 är det 500 år sedan en av världens mest kända konstnärer dog. Leonardo da Vinci levde i Italien under slutet av 1400- och början av 1500-talet.
LEONARDO DA VINCI – DEN GÅTFULLE MÄSTAREN av Carin Svensson -
MALALA YOUSAFZAI : ETT LIV av Matt Doeden
När Malala Yousafzai var 15 år blev hon skjuten i huvudet av talibaner som ville stoppa hennes arbete för kvinnors och flickors rättigheter i Pakistan.
MALALA YOUSAFZAI : ETT LIV av Matt Doeden