Protokoll MTM:s brukarråd 2021-11-23

Här kan du ta del av protokollet från mötet i MTM:s brukarråd 2021-11-23.

Protokoll MTM:s brukarråd 2021-11-23

Tid: 9.00-12.00
Plats: Teams
Närvarande:

  • Afasiförbundet: Linda Bergfeldt
  • Dyslexiförbundet: Joakim Uppsäll-Sjögren
  • Förbundet Sveriges Dövblinda (FSDB): Klas Nelfelt
  • Föreningen för regional biblioteksverksamhet: Marija Hane
  • Nationella skolbiblioteksgruppen (NSG): Maria Schedvin
  • Riksförbundet FUB: Victoria Sjöström
  • Synskadades riksförbund (SRF): Linus Forsberg
  • Sveriges Dövas Riksförbund (SDR): Lisa Åström
  • MTM: Magnus Larsson, Generaldirektör
  • MTM: Cecilia Broberg, Enhetschef Användarstöd
  • MTM: Maria O’Donnell, Verksamhetsutvecklare Råd och
    nämnder
  • MTM: Hillevi Sundholm, Sekreterare brukarrådet samt UXresearcher
    Förhinder:
  • Dagens antecknare: Cecilia Broberg
    Medverkande från MTM
  • Pontus Jeppsson, Produktstrateg
  • Peder Wollinger, Produktägare Legimus
  • Hedvig Weibull, Kommunikatör
  • Martin Strandberg, Kommunikatör
  • Krister Ekdahl, Samordnare användarunderökningar

Mötets öppnande

Dagens mötesledare Hillevi Sundholm hälsade alla välkomna och gick igenom agendan samt mötesregler.

Frågor av betydelse lyfta under denna punkt

Linus Forsberg informerade om att SRF även vill diskutera produktionen av högskolelitteratur. Hillevi Sundholm konstaterade att ifall det inte finns utrymme för detta under dagens möte planerar vi in en separat diskussion med SRF kring denna fråga.

Alla ledamöter presenterar sig

Samtliga deltagare presenterade sig kort och de nya ledamöterna hälsades extra  välkomna.

Läget på MTM

Generaldirektör Magnus Larsson inledde med att slå fast hur väsentligt Brukarrådet är för myndighetens verksamhet. Han uppmanade även ledamöterna att lyfta egna tankar och frågor rörande verksamheten, såväl i som mellan möten.

Myndighetens verksamhet består av tre delar: produktion, främjande och rollen som kunskapscentrum. MTM har en lång historia, samtidigt är myndigheten i vissa avseenden helt ny, om man tar omlokaliseringen med i beräkningen. Uppstarten i Malmö har inneburit en inkörningsperiod som dessutom komplicerats ytterligare av de krav som pandemihanteringen ställt på verksamheten.

Till detta har kommit en intensiv teknikomställning med flera tunga systembyten. Som tidigare har nämnts har detta inneburit ett högt tryck i verksamheten och vi kan nu se att detta kostat på och påverkat medarbetarna. Det nya MTM kommer att bli riktigt bra, men vi behöver nu också fokusera på att förstå vilka behov våra medarbetare har för att få en långsiktigt hållbar verksamhet. Från att i huvudsak ha fungerat som ett bibliotek har myndigheten idag en mängd uppdrag vilket ställer än högre krav på att bygga upp kunskapen om målgrupperna olika behov.

Några av de frågor som är aktuella för närvarande är Tillgänglighetsutredningens förslag om att MTM ska ha rollen som tillsynsmyndighet, något som vi ser positivt på, men som också kommer att ställa stora krav på verksamheten. En dialog har påbörjats med kommersiell sektor och när det gäller offentlig sektor arbetar MTM tillsammans med MSB i ett projekt kring hur krisinformation kan förbättras. I rollen som kunskapscenter ser vi Brukarrådet, tillsammans med övriga råd och nämnder, som en viktig del och vi ser fram emot ett nära samarbete för att
förstärka kunskapen kring våra målgrupper.
Frågor av betydelse lyfta under denna punkt
-

Lägesrapport: e-text och EPUB 3

MTM:s produktstrateg Pontus Jeppsson gav en uppdatering om den aktuella situationen rörande produktion av e-text. Leverantören av formatet har informerat om att verksamheten kommer att läggas ner vid årsskiftet och vi kan konstatera att även höstens leveranser påverkats.

I genomsnitt har det handlat om ca 100 titlar om året, nästan uteslutande högskolelitteratur. Myndigheten har sedan länge planerat för en övergång till EPUB 3, en utredning gjordes redan
2018 tillsammans med SPSM. Med anledning av den aktuella situationen måste
nu tidtabellen för detta arbete förändras. Ett projekt har startats med flera delar av verksamheten deltar som IT, produktion, kommunikation och kundtjänst. Projektet kommer att innehålla användartester, bland annat av formatet och för att utvärdera läsprogram på
marknaden. EPUB 3 beräknas rullas ut succesivt under våren och målet är att ha
en lösning på plats under sommaren 2022.

Dessvärre kommer vi att ha ytterst begränsade möjligheter att leverera e-text framöver men har en pågående dialog med SPSM för att försöka lösa produktion i de mest kritiska fallen. Vi kommer i dialog med berörda studenter också att titta på alternativa format som tal, råkopia i HTML eller, i vissa fall, som EPUB 3.

Frågor av betydelse lyfta under denna punkt

  • Lisa Åström poängterade att EPUB 3 ger möjlighet till video och att hon förstår att detta inte är aktuellt i nuläget men är ett område som hon ser som mycket intressant på sikt. Pontus informerade om att myndigheten håller med om detta men att vi i ett annat projekt tittar även på andra format som vi tror kan fungera ännu bättre för video.

Utredning om MTM:s framtida produktion av litteratur

Pontus Jeppsson berättade om den utredning som planeras för att få en bild av olika alternativ för den framtida produktionen och vilka för- och nackdelar som finns med dessa. Detta är en komplex verksamhet och idag gör vi vissa delar själva och andra delar är upphandlat.

Med anledning av den diskussion som förts kring kvalitet vill vi genomföra en ordentlig genomlysning för att ha ett bra underlag inför framtida beslut och upphandlingar. Utredningen ska titta på hela kedjan från beslut till distribution och på såväl talböcker som punktskrift och EPUB 3. En annan faktor att titta på är relationen mellan kvantitet och kvalitet.

Vi hoppas kunna dra igång utredningen vid årsskiftet och räknar grovt med att den ska ta ca sex månader men första steget är en upphandling av en extern utredare. Detta dels för att det finns begränsad intern kapacitet, dels för att vi ser det som angeläget att få in någon som ser på detta helt neutralt. Samtidigt kommer utredaren att behöva arbeta nära våra interna resurser, framför allt nyckelpersoner som produktstrateg, produktägare och produktionsledare.

Vi önskar också att utredararen gör jämförelser med likande verksamhet på systermyndigheter och med kommersiella producenter. En annan viktig aspekt är synpunkter från Brukarrådet och vi kommer att återkomma kring formerna för detta.

Frågor av betydelse lyfta under denna punkt

  • Maria Schedvin ställde frågan om vilken profil som efterfrågas när det gäller utredaren. Pontus informerade om att vi letar efter en senior person med erfarenhet från liknande utredningar och gärna en bakgrund från såväl kommersiell som offentlig sektor.

Hur MTM arbetar med kommunikation

Kommunikatörerna Martin Strandberg och Hedvig Weibull presenterade sig själva och övriga medarbetare som arbetar med kommunikation. Samtliga har rekryterats i samband med, eller efter, omlokaliseringen till Malmö.

Perspektivet för MTM:s kommunikation är att den ska vara tillgänglig,
inkluderande samt lätt att nå. Hedvig har huvudansvar för mässor och konferenser och pratade om hur vi vill lyfta viktiga ämnen med hjälp av såväl intern som extern expertis och gärna med
deltagande från Brukarrådets medlemmar. Hon visade en bild på Klas Nelfelt som deltog i ett samtal under sommarens Almedalsvecka. Vi tar också gärna emot förslag på ämnen och ser det som angeläget att genomföra samarbeten med andra myndigheter samt olika organisationer.


Hedvig berättade också hur myndigheten dels arbetar mobilt med möten i mindre skala, till exempel på ett enskilt bibliotek, dels med större konferenser. I det senare fallet är vi angelägna om att även delta med programpunkter om vi ska vara på plats med en monter.

Martin informerade om att en förstudie gällande webben planeras för 2022 och att förhoppningen är att en ny webb ska kunna implementeras 2023 och i samband med detta kan det också bli aktuellt med ett plattformsbyte. Målet är en struktur som är mottagartänkt snarare än avsändartänkt. Tills en ny plattform är på plats kommer arbetet främst att handla om mindre förbättringar. Tillgängligheten är överlag bra men med det finns utmaningar med visst äldre material. Video är ett exempel och där tittar vi för närvarande på ett verktyg som kan hjälpa oss. Vi har också utmaningar när det gäller dokument i vissa fall. Somligt material kan rensas bort men annat måste anpassas.

Martin nämnde också de granskningar som Myndigheten för digital förvaltning
(DIGG), genomför och vilka ger ett stort värde för dem som blir granskade. En målsättning är också att samtliga samtal och webbinar som MTM är med och arrangerar ska vara teckentolkade.

Frågor av betydelse lyfta under denna punkt

  • Linda Bergfeldt påpekade att ett bra ämne handlar om hastigheten i det offentliga samtalet där många med olika funktionsnedsättningar skulle ha behov av ett annat tempo för att kunna ta till sig till exempel valdebatter. Hedvig tackade för förslaget och höll med om att det är ett intressant område att lyfta.
  • Linda Bergfeldt påminde om kognitiv testning av webbplatser där det finns mycket värdefull information att ta del av. Martin slog fast att vi självklart ska använda oss av det som finns.
  • Klas Nelfelt påpekade att Nationellt kunskapscentrum för dövblindfrågor har en IT-expert och det kan vara värdefullt för myndigheten att knyta en kontakt med denna.
  • Joakim Uppsäll-Sjögren lyfte också de utredningar och rapporter som Begripsam tagit fram.

Lägesrapport: Plattformsbytet i webb-legimus (legimus.se)

Peder Wollinger informerade om att han tagit över som produktägare för Legimus då Maria Ohlsson gått vidare till annat arbete. Peder inledde med att påminna om hur utnyttjandet av Legimus ser ut där det under 2020 skedde 1,7 miljoner lån av 108 563 aktiva användare. 3252 bibliotek registrerade användare i systemet. Läsningen sker via appen, webbsidan, webbspelaren och Easy Reader.

Ett viktigt område framöver är en ökad kunskap om läsarna. Denna samlas in via olika kanaler, till exempel myndighetens Svarstjänst, förmedlarna, användarundersökningar, användningsstatistik, forskning, samarbeten samt med hjälp av myndighetens råd och nämnder.
När det gäller det pågående plattformsbytet pågår för närvarande användartester av den nya miljön. Peder genomförde också en live-demo av nya Legimus.

Frågor av betydelse lyfta under denna punkt

  • Maria Schedvin undrade om det finns tankar om individuella profiler. Peder svarade att det är målsättningen men att det inte blir i första skedet.
  • Marija Hane frågade ifall det finns planer på att integrera med Bläddraappen. (Bläddra är en app för mobil och surfplatta med e-böcker på romani chib och samiska.) Peder meddelade att det inte är något planerat i nuläget men att vi ska ta med oss den frågan framåt.
  • Linda Bergfeldt påpekade att en förlåtande sökfunktion som inte kräver rättstavning för att få träff är angeläget för flera grupper. Peder informerade om att i nuläget har valt att luta oss mycket mot Libris men vi har ett projekt som väntar på att starta för att inventera sökbehov och utveckla sökfunktionen.
  • Marija Hane undrade om sökfunktionen enbart ska vara textbaserad. Hon påpekade att röststyrning skulle kunna vara till stor nytta för bland annat yngre läsare. Peder meddelade att vi planerar för ett pilotprojekt för att undersöka integration med Google home.

Hur MTM arbetar med användarundersökningar

Krister Ekdahl, ny samordnare för användarundersökningar, presenterade sig och
berättade kort om hur myndigheten planerar att arbeta med användarundersökningar framåt. En viktig del av arbetet handlar om att med en samlande plan samt att ta fram åtgärdsplaner för att utveckla de områden som identifierats med hjälp av undersökningarna.

Frågor av betydelse lyfta under denna punkt

  • Linda Bergfeldt påpekade att personer i afasigruppen ofta inte kommer med i undersökningar och här finns stor potential. Krister konstaterade att en del av arbetet kommer att vara att i samarbete med brukarorganisationerna identifiera hur vi når olika grupper. Det kan också bli aktuellt med specialstudier. Hillevi tillade att vår leverantör av kvantitativa användarundersökningar har intressanta arbetsformer för att nå olika grupper som vi kommer att utvärdera.
  • Maria Schedvin påpekade att man med undersökningar ofta når de som redan är användare av tjänsterna och Krister konstaterade att det är något myndigheten är medveten om och att vi kommer att fundera över hur vi kan utveckla detta på sikt.

Mötets avslutande

Magnus Larsson tackade dagens mötesledare, Hillevi Sundholm, samt alla ledamöter i det nygamla brukarrådet. Han konstaterade att han ser fram emot att utveckla Brukarrådet tillsammans och välkomnar en fortsatt dialog.

Om mötena 2022

Hillevi Sundholm informerade om att vi även fortsatt planerar för två möten på våren och ett möte på hösten. Hon kommer att mejla om datum för första mötet som även det blir digitalt. I slutet av våren planerar vi ett gemensamt fysiskt möte med råd och nämnder. Under hösten hoppas vi på ett längre fysiskt möte.

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)