Kvinna sitter i en fotölj och läser en lättläst version av Bedragaren av Sara Lövenstam

Jag gjorde det, lärde mig svenska!

”I svenska språket finns uttryck jag inte är van vid. Jag kan slå upp ord i lexikon, men jag får inte känslan för när jag ska använda dem. Det får jag i böcker. Med litteratur som är lättläst lär jag mig inte bara språket, jag lär mig hur samhället fungerar.” /Juana Maria Caraballo, 48, studerar på SFI, Svenska för invandrare

Juana har varit i Sverige i totalt två år i olika omgångar. Så här säger hon om att läsa lättläst.

– Min första bok på lättläst svenska var Kameliadamen av Alexandre Dumas. Den hade en skiva på engelska som jag kunde lyssna på samtidigt som jag läste. Men det gör stor skillnad vilken bok man väljer. En dag hittade jag en bok av Sara Lövestam. Det var en bra bok för hon använder mycket idiomatiskt språk, det vill säga hon använder uttryck som inte går att översätta ord för ord. Då känner du att din kunskap om språket blir bättre. Många saker kan du se i lexikon, men uttryck som ”spelar ingen roll” till exempel måste man läsa i ett sammanhang för att själv kunna använda på rätt sätt.

Hur fick du reda på att det finns böcker på lättläst svenska?

– Jag har en kompis som studerade, och hon sa: ”Jag har en bok som är bra, om vi kan förstå den boken så kan vi svenska.” Böcker är ett bra sätt att lära sig grammatik. När du läser en bok lär du dig inte bara språket. Du identifierar dig och lär dig hur samhället fungerar. Du kan läsa om hur utsatta människor i samhällets marginaler har det. Historien fångar dig, du lär dig andra sidor av Sverige.

Vad är skillnaden mellan att läsa litteratur och studera med läroböcker?

– När du lär dig ett främmande språk har du ett annat paradigm i ditt huvud, ett annat mönster att tänka i. Andra språk har andra sätt att uttrycka sig och att lära sig det kan vara jobbigt. Men när du läser så fångas du av historien och vill veta hur det går. Då stimuleras du att fortsätta att studera.

Läs mer om lättläst

Läs om fler av våra användare

 

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)