Olika typer av taktila spel och tärningar som  ligger bredvid varandra.
Ett taktilt spel kan spelas enbart med hjälp av känseln.

Spel på lika villkor

På MTM klurar vi ständigt ut lösningar på hur spel kan bli tillgängliga för alla, oavsett synförmåga. Pedagogen Catinka Grunditz berättar om ett utmanande, kreativt och roligt arbete!

Text: Anette Säfström

Catinka Grunditz, tidigare bildlärare, är pedagog på MTM och ansvarar för att ta fram taktila produkter för barn och vuxna med synnedsättning. Bokhyllorna vid hennes skrivbord är fulla till bredden och här finns bland annat startpaket med taktila produkter och bilder som ges ut via syncentraler till familjer där barnet väntas bli punktskiftsläsare. I hyllorna finns också mängder av taktila spel. En del är på idéstadiet, andra är prototyper och ytterligare några är sådana som är klara. De färdiga spelen säljs hos återförsäljaren Iris Hjälpmedel som erbjuder produkter för personer med syn- och kognitionsnedsättning.

Catinka Grunditz, varför gör MTM spel tillgängliga?

– För att kompensera för det som personer med synnedsättning inte får tillgång till på den allmänna spelmarknaden. Och då pratar vi traditionella spel som brädspel och kortspel. Vi försöker hitta lösningar på hur man kan tillföra det som saknas för att ett visst spel ska fungera även om du har en synnedsättning.

Hur går det till?

– Det är väldigt olika beroende på vilket spel det är. Generellt handlar det om att visuell information som är avgörande för att kunna spela spelet även ska finnas taktilt. Då kan personer spela tillsammans oavsett synförmåga och var och en använder den information som funkar för hen. Tärningen är ju central i många spel och då byter man ut den mot en som fungerar både med känsel och syn, en taktil tärning. Text, som spelregler till exempel, bifogas i punktskrift och sen kan det behövas beskrivningar för att alla spelare ska få förutsättningar att förstå spelet. Det kan vara till exempel spelplanen och vilka detaljer som ingår.
– När vi gör spelkort tillgängliga, som UNO, Svarte Petter eller vanliga spelkort gör vi en märkning på korten med punktskrift. Då beställer jag kortlekar och skickar dem till en leverantör som gör punktmärkningen.
– Spel som Fyra på rad, där det gäller att placera spelbrickor så att ens egen färg hinner först till att bilda en obruten rad om fyra, behöver vi särskilja brickorna med hjälp av något annat än färgen. Då gör vi hål i mitten på hälften av dem. Ett spel som vi gjort på liknande sätt med är Othello, där svarta sidan av brickorna täcks med sammetsartade självhäftande
klistermärken.

Hur väljer MTM ut vilka spel som ska göras tillgängliga?

– Det är efterfrågan och omvärldsorientering som styr. Vi ”spanar på stan”, vilka spel som är eller kan tänkas bli populära. Utifrån det bedömer vi spelens potential och ser vad som behöver göras tillgängligt. Sen börjar detektivarbetet med att hitta lösningarna!

Vilka spel säljer mest?
– Det som säljs i störst antal över tid är vanliga spelkort. Därefter kommer vissa kortspel som UNO eller Skip Bo och det beror ju såklart på att korten slits över tid. Sen skulle jag säga att Fyra på rad och Domino kommer på delad tredjeplats.

Vilka nya spel är på gång?

– Nygamla spelet Memory är en MTM-produktion utifrån det klassiska spelet där vi helt enkelt från grunden skapat en variant som fungerar oavsett om du ser eller inte. Memoryt har i den här varianten fått orienteringsstöd i form av en spelplan med så kallad norrlinje, en mittmarkering och ett rutnät där de taktila bildbrickorna placeras ut. Då kan spelaren känna av taktilt och orientera sig utan att råka flytta på korten. Den första leveransen av Memoryspel till vår återförsäljare Iris Hjälpmedel har gått iväg för bara någon vecka sedan, så det ska bli spännande att se hur efterfrågan kommer att bli!
–  Just nu håller vi på att göra två spel: ett barnspel och ett frågespel för vuxna. Båda är en utmaning. En svår, men rolig nöt att knäcka!

Hur kan man använda taktila spel i skolan eller på biblioteket?

– På en massa olika sätt! Möjligheterna är ju egentligen oändliga och utgår från situationen. Spelen kan användas för att prata med varandra under lekfulla former, för att beskriva och jämföra elller till att räkna. Allt det där kan väcka läsglädje, bidra till språkutveckling och till att befästa den litteracitet som byggs upp under skoltiden. Det är många förmågor, skolämnen och ämnesområden som kommer in naturligt i spelandet. Och det går som vi vet mycket lättare
att lära sig något nytt när det är roligt! Det är där alla fantastiska lärare och bibliotekarier kommer in med sin kompetens. De ser hur den här sortens verktyg kan användas i deras verksamhet, det lovar jag!

Mer information

Har du en spelidé? Kanske har du egna erfarenheter av taktila spel och tips på sådana vi kan utveckla och göra tillgängliga?
Kontakta: catinka.grunditz@mtm.se

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)