Bara 1,5 % av alla i målgruppen är prenumeranter

300 000 svenskar bedöms höra till målgruppen för taltidningar – men endast 1,5 % är i dagsläget prenumeranter. Den låga andelen beror på att få känner till att deras lokaltidning går att få på ett tillgängligt sätt. Du och din tidning kan med enkla medel nå ut till fler.

Journalistiken anses vara en hörnsten i en fungerande demokrati. Dagspressens granskning av makten och rapportering om både små och stora händelser hjälper medborgarna att vara delaktiga i samhället. 300 000 svenskar * har dock svårt att ta till sig tidningarnas text på vanligt sätt och för dem är en tillgänglig dagstidning med tal ett viktigt alternativ.

Få vet om att taltidningen finns

Av dessa 300 000 personer är det bara 4 500 som i dagsläget prenumererar. Det kan endast delvis förklaras med att nyhetskonsumtionen görs via andra medier än just dagstidningen, men i målgruppen för taltidningar är det sällan hela förklaringen. Målgruppen består nämligen till största delen av äldre personer som sedan länge är prenumeranter på en dagstidning. Dessa vill mer än gärna ha tidningen kvar så länge de bara kan, men få vet alltså om att de kan få den som taltidning när ögonen inte längre räcker till.

Små medel för att märka effekt

Som dagstidning kan ni med enkel marknadsföring nå ut till dessa personer och på så sätt få fler prenumeranter. MTM:s taltidningskonsulent Kaisa-Marie Gustavsson berättar att det är små medel som behövs för att märka effekt.

Det första man bör göra är att se till att hemsidan är uppdaterad med information om taltidningen. De flesta, särskilt anhöriga till personer i målgruppen, kommer anta att det inte finns om det inte står någon på hemsidan. Det är också ett enkelt och effektivt sätt att marknadsföra taltidningen på, man når många med en liten insats.

Behåll trogna prenumeranter

Nästa steg är att ha en kundtjänst som känner sig bekväma med att berätta om taltidningar. En vanlig orsak till att man säger upp sin lokaltidning är att man fått problem med synen och inte kan läsa texten längre. Om kundtjänst då erbjuder taltidningen istället kan man behålla en trogen prenumerant, berättar Kaisa-Marie.

Boka en kostnadsfri utbildning

MTM erbjuder kostnadsfritt utbildningar och informationsmöten för att just din tidning ska få verktygen för att kunna nå ut till fler. Botanisera gärna på mtm.se/supportwebb-taldagstidningar bland marknadsföringsinspiration, stödinformation för kundtjänst och mycket mer.

* Siffrorna kommer från SCB ULF, MTM:s register över taltidningsläsare och Synskadades riksförbund.

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)