Katarina Andersson Lama

Taltidningar gör utbudet komplett

Tidningskoncernen NWT har tack vare internutbildningar och breda kampanjer lyckats få många nya prenumeranter till sin taltidning. De som provar taltidningen tycker att det är väldigt enkelt och fortsätter sedan att prenumerera. Något som alla vinner på. Katarina Andersson Lama från NWT berättar hur de har arbetat.

Taltidningen är nu en naturlig del av vårt utbud, säger Katarina Andersson Lama på NWT. Vi anser att målgruppen finns överallt, i alla åldrar därför gör vi oftast breda kampanjer. Till exempel är anhöriga oerhört viktiga att nå, därför använder vi oss av till exempel radio. Aktiviteterna har varit möjliga att genomföra tack vare bidrag från Taltidningsnämnden.

Attrahera nya prenumeranter

Ytterligare en fördel med att gå brett är att nya prenumeranter kommer till oss och frågar om taltidningar i stället för tvärtom, berättar Katarina. Därför är det viktigt att alla här på tidningen vet vad taltidningen är för något och hur den fungerar. Exempelvis när äldre vill avsluta en prenumeration på grund av nedsatt läsförmåga så tipsar vi om taltidningen.

Viktigt med internutbildning

För att alla medarbetare ska förstå vad taltidningar är så har MTM genomfört en utbildning hos oss. Vi har även genomfört en utbildning själva och kommer ha flera under den nya projektperioden 2017.Vi har även en lathund i kundtjänst eftersom det oftast är dit de ringer när de vill ha taltidning.

Har tagit fram en egen logotype

Det är viktigt med ett tydligt koncept därför har vi även tagit fram en glad mun som logo för vår taltidningstjänst. Vi har tagit fram informationsfoldrar och olika giveaways. Externt har vi gått i egna annonser, haft skyltar i Karlstad och vi använt oss av radio. På alla event har vi även med en roll-up och ett erbjudande att prova taltidningen till rabatterat pris i tre månader, berättar Katarina.

Tydligare information på webben

Vi har gjort en helt ny infosida på webben och förenklat beställningar av taltidningen genom att göra ett formulär som ligger där. Innan var man tvungen att ringa in sin beställning. På infosidan kan man även provlyssna lite på hur taltidningen låter. Det är mycket viktigt med bra information på hemsidan eftersom många nuförtiden söker sig dit för info i första hand

Alla kan läsa tidningen

Vi har även tagit fram egna brev och talonger som går till äldreboenden. Vi har märkt att många har både taltidning och pappersvarianten. Eftersom taltidningen endast kostar 10 procent extra så blir det ett argument till familjer där någon har nedsatt syn – alla kan ha glädje av tidningen.

Positiva när de provar

Det finns ett litet motstånd mot taltidningar. Många vet inte vad det är eller hur det fungerar. Men det är väldigt enkelt och ingen som väl har provat har klagat. En fördel är att MTM:s Taltidningshjälpen alltid åker ut och installerar om det behövs en Daisy-spelare

Ett litet tips

Man ska inte snöa in för mycket på målgrupperna. Vi använde oss av radio och gick brett även till anhöriga. Det är även oerhört viktigt att förankra all information internt, så att vi kan svara när prenumeranterna har frågor. Jag vill även säga att det är inget stort administrativt steg att satsa på taltidningar. Vi tycker att journalistik är viktigt och att läsa nyheter är en demokratisk rättighet. Därför satsar vi på taltidningen, avslutar Katarina. 

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)