Två nya läsfrämjande böcker

Under våren ges två härligt läsfrämjande böcker ut, Klaras läsprepp! av Klara Önnerfält och Guide till boksamtal med ovana läsare av Jenny Edvardsson. Vi bad författarna berätta lite kort om sina böcker.

Jenny Edvardsson

Bild på Jenny Edvardsson. Foto: Emelie AsplundDet här är en bok som handlar om hur man kan arbeta med skönlitteratur och boksamtal i sin undervisning. Då jag under mina år i skolans värld har träffat på många läsovana elever ville jag dela med mig av några knep och tips. Vad kan jag som lärare göra för att få även de läsovana att bli läsvana? Den gemensamma läsningen, samtalet och olika stödstrukturer är något som är centralt och hur det kan ta sig uttryck i undervisningen beskriver jag i guiden.

Fungerar tipsen lika bra om man har några elever som till exempel läser med öronen eller fingrarna?

Många av tipsen fungerar oavsett hur man läser. Sedan kan det vara små justeringar som måste till för att passa en specifik elev eller elevgrupp men så är det ju alltid med undervisning. Man måste anpassa efter den grupp man har framför sig.

Hur är det om undervisningen sker på distans, hur kan man arbeta med läsfrämjande då?

Du kan som lärare ha högläsning för dina elever, antingen i form av inspelade "avsnitt" eller genom liveuppläsning där eleverna kopplar upp sig mot exempelvis Google Meet eller Microsoft Teams. Och känner man sig inte riktigt bekväm med att läsa själv kan man låta eleverna lyssna på Drama för unga från Sveriges Radio eller någon av Barnradions uppläsningar. Du kan ha boksamtal med dina elever genom att använda dig utav videosamtal eller en digital chattjänst. Du kan lägga ut veckans boktips eller låta eleverna turas om att lägga upp boktips på den digitala plattform som skolan använder. Du kan ha en online-bokcirkel. Du kan låta eleverna skapa egna podcasts kring läsning och litteratur eller varför inte animationer där de får skapa en karaktär från boken. Karaktären kan återberätta delar av handlingen eller berätta om vad som hände sen, alltså efter att man läst bokens sista sida. Du kan låta eleverna skapa boktrailers. Ja, det finns så mycket man kan göra. Använd fantasin men glöm inte att ha koll på GDPR. 

Följ Jenny på social medier:

Twitter (öppnas i nytt fönster)
Instagram (öppnas i nytt fönster)
Facebook (öppnas i nytt fönster)
Hemsida (öppnas i nytt fönster)

Foto av Emelie Asplund.

 

Klara Önnerfält

Bild på Klara. Foto: Sanna Dolck Wall.

Bibliotekarier är utbildade i biblioteks- och informationsvetenskap och är experter på informationssökning och kunskapsorganisation. Bara en ytterst liten del av utbildningen handlar om läsfrämjande. Ändå är det många av oss som jobbar mer med det är med media- och informationskunnighet. Klaras läsprepp är en blandning mellan tipsbok och handbok. Den som arbetat länge med läsfrämjande kommer att känna igen sig i en del, men för de som är helt nya är boken något att hålla i handen när man ger sig ut för att arbeta som skol- eller folkbibliotekarie. Jag försöker också koppla de olika läsfrämjande projekten till forskning för att visa varför de fungerar läsfrämjande. På så sätt blir det lättare för läsfrämjare att både motivera och utveckla sitt arbete.

Fungerar tipsen lika bra om man har några elever som till exempel läser med öronen eller fingrarna?

Elever med särskilda rättigheter finns ju på alla skolor. Som skolbibliotekarie utgår man alltid ifrån att alla ska få läsa utifrån sina förutsättningar, det ingår i yrkesbeskrivningen. Alla tips, projekt och idéer jag kommer med måste anpassas efter lokala behov och omständigheter. Om det innebär att man jobbar med talböcker, lättläst, böcker på andra språk, punktskrift eller något annat är ingen skillnad. Så ja, det gör de.

Hur är det om undervisningen sker på distans, hur kan man arbeta med läsfrämjande då?

Jag tycker de här senaste veckorna har visat oss att det mesta vi gör irl också går att göra på distans eller med fjärrundervisning. Man får anpassa och vara finurlig. Min kollega Lotta Davidson-Bask som arbetar på en stängd gymnasieskola har till exempel haft bokklubb via Skype. Ett par dagar innan träffen skickade hon ut tepåsar och en liten chokladbit till eleverna så att alla skulle kunna fika medan de pratade. Min bok innehåller dessutom flera exempel på digitalt arbete via sociala medier och det är ju lätt anpassat efter distansverkligheten. Ett annat sätt är att arbeta med boktipsbrevvänner som jag också beskriver i boken.

Följ Klara på sociala medier:

Hemsida (öppnas i nytt fönster)
Twitter (öppnas i nytt fönster)
YouTube (öppnas i nytt fönster)

Foto av Sanna Dolck Wall.

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)