Jill Berg vid sitt arbetsbord med dator och annan teknik
– Det roligaste med jobbet är förstås att kunna hjälpa folk, att lösa problem. De flesta som läser taltidningar är över 80 år, och de har förstås olika förutsättningar att ta till sig tekniken.

Jill supportar 80-plussare i telefon

”Hej, det är Jill på Taltidningshjälpen, jag undrar hur det går för dig med din nya taltidning?” Så låter det när Jill Berg ringer ett av dagens första samtal. 81-åriga Britta från Jämtland har just börjat prenumerera på Östersundsposten som taldagstidning.

TEXT OCH FOTO: MARIA KIMBERG

Taltidningshjälpen i Stockholm ligger på nedervåningen i en tegel-byggnad nära Liljeholmens tvärbanestation. Jill Berg arbetar främst med telefonsupport för taldagstidningen, men i lokalerna finns också försäljning och demonstration av hjälpmedel. I hyllorna står allt från spelare till förstoringshjälpmedel och vita käppar.

– Jag har alltid velat jobba med det jag gör nu. Jag tycker att det är kul att prata med folk och älskar apparater, prylar och mojänger. Jag har alltid varit teknikintresserad och velat jobba med teknikutveckling och utbildning, säger Jill.

 Jill är snart 60 år och blind sedan födseln. Hennes skolgång inleddes på dåvarande Tomtebodas specialskola för blinda och synskadade, sedan gick hon vidare till integrerad skola.

Bytt jobb många gånger

Under sitt 40-åriga arbetsliv har Jill bytt jobb många gånger. ”Jag tycker omväxling” – men oftast har hon arbetat med telefon- och receptionistjobb. Växeln på Karolinska, Skandia, fackligt jobb för Unionen, Proffice är några av arbetsplatserna. På Taltidningshjälpen har hon varit sedan starten 2013.

Och redan när man kommer in i Jills kontorsrum syns det att det här är ett jobb för henne. Här sitter hon omgiven av datorer, vanligt tangentbord, punktskrifts-display, tre typer av daisyspelare, routrar, sladdar, fickminnen, stor svart punktskriftsskrivare, och förstås telefoner.

Jill använder det vanliga tangentbordet för att skriva i supportsystemet. Med punktskriftsdisplay läser hon det hon skriver i datorn. Hon har också ett eget litet anteckningshjälpmedel där hon gör egna noteringar under samtalen, och använder headset till telefonen.

Brittas spelare läser för fort

Hur går det då med dagens första samtal, 81-åriga Britta från Jämtland? Jo, det visar sig att Britta tycker att spelaren läser alldeles för fort. Jill ber henne sätta på apparaten och lyssnar:

– Ja, här går det undan. Har du spelaren stående med handtaget till vänster? Bra, då börjar du med att starta spelaren igen, så att den börjar läsa. Sedan går du till den lilla knappen näst högst upp till höger på spelaren. Tryck flera gånger på den knappen så går uppläsningen långsammare.

Britta får igång sin tidning med normal hastighet igen, hon har råkat komma åt den knapp som höjer läshastigheten. Hon och Jill passar också på att kolla att dagens Östersundsposten har kommit som den ska.

En del ringer väldigt ofta

– Det roligaste med jobbet är förstås att kunna hjälpa folk, att lösa problem. De flesta som läser taltidningar är över 80 år, och de har förstås olika förutsättningar att ta till sig tekniken. En del förstår nästan direkt och andra förstår för stunden, men har kanske glömt det igen nästa dag. Men då kan de ju bara ringa igen, det finns en del som ringer väldigt ofta, berättar Jill.

Jill och hennes kollegor både svarar i telefon och ringer själva upp prenumeranter. Alla nya prenumeranter får ett samtal cirka två veckor efter starten, som Britta. Då kollar man att allt fungerar och frågar om prenumeranten också är intresserad av att få talböcker eller den lokala kommun- eller länstaltidningen till sin spelare. Taltidningshjälpen ringer också upp prenumeranter som inte laddat ned sin tidning på länge, för att höra om de behöver hjälp med något.

Talböcker till spelaren

När en ny kommun sätter igång med att låna ut talböcker genom Talboken kommer så ringer Taltidningshjälpen runt till alla prenumeranter och berättar om tjänsten. Det brukar innebära att biblioteket får nya talbokslåntagare – personer de aldrig träffat, som tidigare enbart har läst taltidning.

– Det är rätt lätt att få prenumeranterna intresserade av att få talböcker direkt till spelaren, många är glada över att slippa hålla på med skivorna, säger Jill.

Kan sina spelare utan och innan

Jill har lätt att förklara för osäkra användare, hon har en mjuk och lugn telefonröst. Hon vet vilka de vanligaste misstagen är och kan sina spelare utan och innan. På fönsterkanten ovanför hennes skrivbord står tre av de vanligaste spelarna påslagna. Oftast hjälper hon prenumeranten genom att lyssna när hon eller han trycker på knapparna.

– Ja, de flesta funktionerna i de här spelarna skulle jag nog kunna haspla ur mig i sömnen … De flesta som ringer är vänliga och tacksamma, men visst kan någon bli irriterad och känna sig stressad av en spelare de har svårt att förstå sig på. – Delvis beror det väl på hur motiverad man är att lära sig något. Det brukar vara så att den som verkligen vill också ser till att få det att fungera. Och känns det krångligt så kan man ju bara ringa igen, vi finns ju här för att svara, säger Jill.

Mer information


Taldagstidningar i hela landet

Cirka 120 svenska dagstidningar ges ut som taltidning. Den innehåller hela papperstidningen och är uppläst av en syntetisk röst. Det går att bläddra mellan olika artiklar och avsnitt. Prenumeranten kan också välja att få en kortversion eller en profiltidning, med de avdelningar man är mest intresserad av först.

Taldagstidningen skickas till prenumerantens internetanslutna spelare tidigt på morgonen. Taltidningsläsaren kan slå på sin spelare och börja lyssna redan innan den tryckta morgontidningen ligger i grannens brevlåda. Prenumerationen görs hos kundtjänst på den tidning man vill läsa.

I priset ingår – för de som behöver – en spelare med uppkoppling, installation och support. En del prenumeranter använder dator, platta eller telefon för att läsa sin taltidning. De flesta som läser taltidning i en spelare är runt 85 år. Det finns 4200 prenumeranter på taldagstidning.

Läs mer om taldagstidningar

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)