Reportage om talboksläsning

  • Lärare tillsammans med elev som har hörlurar.

    Bemötandet är det viktigaste

    Hur arbetar man med talböcker i undervisningen? Maria Samuelsson, lärare på Värgårdsskolan i Kisa, och hennes elev Olle Stefansson ger sin syn på saken.
    Bemötandet är det viktigaste
  • Bild på ung och glad ung flicka.

    ”Jag orkar läsa så mycket mer”

    Hanna Sundberg går årskurs 6 i en dansklass på Fryxellska skolan i Västerås. Hanna har dyslexi och har läst talböcker sedan hon gick i tvåan. Hanna gillar talböcker: ”Jag orkar läsa så mycket mer”!
    ”Jag orkar läsa så mycket mer”
  • Karin Zätterman

    Stort arbete att återerövra språket

    Karin Zätterman i Taberg fick afasi till följd av en hjärnblödning. Det påverkade talet, men också förmågan att läsa och skriva. I dag läser hon talböcker och taltidningar, gärna tillsammans med den tryckta texten.
    Stort arbete att återerövra språket
  • Katti Hoflin

    5 frågor till Katti Hoflin, ordförande i Läsdelegationen

    Läsdelegationens uppdrag är att se hur barn och ungdomar ska få likvärdiga förutsättningar för en god läsförmåga och lustfylld läsning.
    5 frågor till Katti Hoflin, ordförande i Läsdelegationen
  • Glad pojke med bok i handen

    Hela skolan lyssnar

    Eleverna på Ålstensskolan i Bromma lyssnar på inlästa böcker en vecka per termin. Det är fjärde terminen i rad som skolan genomför projektet Hela skolan lyssnar.
    Hela skolan lyssnar
  • Ingrid Keyser

    Ingrid 90: Underbart med talböcker direkt till spelaren

    Det är underbart att få sina talböcker direkt till spelaren! Jag slipper vänta på posten och behöver inte längre be någon gå till brevlådan när jag läst klart. Det säger Ingrid Keyser i Uppsala, testare av MTM:s nya tjänst Talboken kommer för taltidningsläsare.
    Läs hela artikeln
  • En kvinna med dyslexi är utomhus i ett vinterlandskap och lyssnar på en talbok med hörlurar

    Jag gjorde det, hittade lugnet

    "Jag har dyslexi och har läst en enda bok i hela mitt liv, den hade 18 sidor och massor av bilder. Nu slukar jag en talbok om dagen. De ger mig lugn och harmoni. Talböckerna är det största och bästa som har hänt mig."
     
    /Laleh Zarei, 34, bokslukare

    Jag gjorde det, hittade lugnet
  • Bild på ett bibliotek. Med texten Vidgat textbegrepp. Allas rätt till berättelser.

    Film ”Vidgat textbegrepp - allas rätt till berättelser”

    Kungliga biblioteket har med den nationella strategins arbete tagit fram ett antal filmer för att informera om olika typer av bibliotek och deras verksamheter.
    Film ”Vidgat textbegrepp - allas rätt till berättelser”
  • Ung tjej med hörlurar

    Jag gjorde det, kom in på drömgymnasiet!

    ”För mig hoppar orden runt. Jag kan behöva läsa om sidor tre gånger för att förstå. Med talböcker förstår jag ofta direkt. Utan dem hade betygen inte räckt för att komma in på gymnasiet där jag går nu.”

    /Mika Restadh, 18, studerande på Engelska gymnasiet

    Läs hela artikeln
  • Glad, ung man med hörlurar

    Jag gjorde det, kom in på läkarlinjen!

    ”Jag har dyslexi. Med kurslitteraturen som talböcker lär jag mig mycket snabbare och får tid över till träning och vänner. Utan talböcker skulle jag inte klara den här utbildningen.”

    /Ferda Yildiz, 26, studerande på läkarlinjen

    Läs hela artikeln
  • Gustav och Tina.

    ”Utan Legimus skulle jag inte läsa något”

    Med stöd av tekniska hjälpmedel har Gustav Jerse rätt förutsättningar att klara skolarbetet. Gustav Jerse går i 8:e klass. Vi träffar honom på Snäckebacksskolan i Ronneby. En strulande dator gör att han just fått skjuta upp ett prov till efter höstlovet.
    ”Utan Legimus skulle jag inte läsa något”
  • Bild på Madelene

    Vågade ta steget till drömjobbet

    Madelene Lindberg Ales lyckades bemästra sina skriv- och lässvårigheter i jobbet som läkarsekreterare. Men drömmen att få arbeta med barn fanns där hela tiden. Det enda som stod i vägen var utmanande högskolestudier. Efter att ha fått diagnosen dyslexi vågade hon ta steget.
    Vågade ta steget till drömjobbet
  • Foto på Yvonne Lööw Olebark och Maria Samuelsson

    Ge eleverna de verktyg de behöver

    Lärare kan arbeta med barn och talböcker på många olika vis. Så här berättar Yvonne Lööw-Olebark och Maria Samuelsson, som båda är lärare: – Det gäller att möta eleven där den är, och kunna ge eleven de verktyg som behövs.
    Ge eleverna de verktyg de behöver
Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)