Sagomodellen - att arbeta med sagor
Om lektionen
- Lektionsåtgång:
- , 4
- Ämne:
- , Sva
- , Svenska
- Årskurs:
- , 7-9
- , 4-6
- Tema:
- , Lättläst
- Uppgifter:
- , Diskussion
Vid inskrivningssamtalet med en nyanländ pojke eller
flicka som ska gå i min förberedelseklass brukar jag fråga om det
finns någon favoritsaga som han eller hon kommer ihåg från sitt
hemland. Alla jag har frågat minns någon saga sedan
barndomen. Dessutom har det varit sagor jag känner till, som man
har nämnt. Rödluvan, Tre små grisar, Askungen, Snövit, Prinsessan
på ärten och Hans och Greta är sådana sagor.
Det tycks finnas ett antal sagor, en sagoskatt, som en
stor del av världens barn får genom sin "litterära
amning". Det är västerländska sagor och jag utesluter inte
att Disneys framtåg genom världen har bidragit till
spridningen.
Som pedagog och lärare i svenska som andraspråk är det
naturligtvis texter med förförståelse för mina nybörjarelever, som
jag är ute efter och vill ta till vara för en god
språkundervisning i det för eleven nya språket svenska.
I lektionen kan du se exempel på
modellen från sagan Snövit, från LL-förlagets bok Skönhet,
odjur, häxor, prinsar.