Ung kvinna i grön jacka

Tycker du att det är svårt att läsa? Då finns lättlästa böcker för dig med intellektuell funktionsnedsättning

Det finns massor av kul och spännande böcker med lätta texter som är enklare att läsa och enklare att förstå. Lättlästa böcker är jättebra om du behöver hjälp och stöd när du läser.

Intellektuell funktionsnedsättning och läsning

Lätta texter är bra om du som läsare har en funktionsnedsättning, till exempel utvecklingsstörning. Utvecklingsstörning kan också kallas intellektuell funktionsnedsättning. Vissa personer behöver lättare och kortare texter, till exempel lättlästa böcker och tidningar. Andra har hjälp av att läsa lättlästa talböcker, då får man texten uppläst och lyssnar.  

Se filmen om Camilla som tycker om att läsa lättlästa böcker:

Våra lättlästa böcker och tidningar

Lättlästa böcker från LL-förlaget

LL-förlaget gör romaner, noveller, deckare, fotoböcker, faktaböcker och mycket annat. En del av böckerna är kända romaner som återberättas på ett enklare språk. Alla böcker är lättlästa. Det finns även andra förlag som gör lättlästa böcker. Två av dem heter Hegas och Vilja.
Läs mer om LL-förlaget

Se en film med Hanna som gör lättlästa böcker på LL-förlaget:

 

Lättlästa boktips 

Gillar du kärlek, sport eller spännande fakta? Vi har lättlästa böcker för alla!
Se boktips

8 Sidor är en lättläst nyhetstidning

8 Sidor är en nyhetstidning som är lätt att läsa. I 8 Sidor får du veta vad som hänt, var det har hänt och varför det har hänt. Bokstäverna i 8 Sidor är lite större än i en vanlig tidning. Meningarna är kortare. 8 Sidor har inga svåra och ovanliga ord. 8 Sidor finns även på webben och som taltidning.
8 Sidor (öppnas i nytt fönster)
8 Sidor finns även som taltidning

Lyssna på lättlästa talböcker

Om du har intellektuell funktionsnedsättning eller utvecklingsstörning, som man också kan säga, kan du låna talböcker. En talbok är en inläst bok. De flesta lättlästa böckerna från LL-förlaget finns att låna som talbok.

Alla som har svårt att läsa får låna talböcker. Gå till ditt bibliotek och säg att du vill börja låna talböcker. Bibliotekarien berättar för dig hur allt går till. 
Om talböcker 

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)