Om djur

Att djur får dig att må bra kände du säkert redan till. Det krävs bara 15 minuters sällskap med ett djur för att din kropp ska reagera positivt. Här får du tips på böcker om kärleken till djur.

  • Bilden visar omslaget till boken Svanen av JOel Berglund.

    SVANEN av Joel Berglund

    Ella är arbetslös och ganska uppgiven. På väg till en jobbintervju ser hon en skadad svan under en bänk. Ella vill hjälpa svanen, men den är aggressiv och Ella förstår att hon inte klarar det ensam. Hon knackar på hos en granne, Hamid, som visar sig också vara arbetslös.
    SVANEN av Joel Berglund
  • Bilden visar omslaget till boken Välkommen till ridskolan.

    VÄLKOMMEN TILL RIDSKOLAN av Wenke Rundberg

    Hur är det att rida och att jobba med hästar? Det vet Lena och hennes arbetskompisar från Tyda dagcenter och eleverna från gymnasiesärskolan i Tyresö. De gör fint i stallet, det är ett viktigt jobb. De ger hästarna mat och städar i rummet där sadlarna hänger. En sadel putsar Lena extra noga. Den tillhör hennes favorithäst, Szmer. Lena blir varm i bröstet när hon tänker på honom.
    VÄLKOMMEN TILL RIDSKOLAN av Wenke Rundberg
  • Bokomslag

    FÅGLARNA OCH VI av Joar Triberg

    Följ fåglarnas liv genom fyra årstider. Och människornas. Ibland är vi inte så olika som vi kanske tror.
    FÅGLARNA OCH VI av Joar Triberg
  • Bokomslag

    FAKTA OM ÄLGAR av Ann-Charlotte Ekensten

    Älgen är ett av Sveriges mest kända djur och kallas för ”skogens konung”.
    FAKTA OM ÄLGAR av Ann-Charlotte Ekensten
  • Bokomslag

    FRÅN FLADDERMÖSS I LUFTEN TILL BÄVRAR I BÄCKEN av Hasse Jansson

    Visste du att vårt största rovdjur brunbjörnen, kan äta 50 kg bär under en dag? Eller visste du att grävlingen är så renlig att den har ett eget utedass utanför sin bostad? I den här boken får du veta det mesta om våra vanligaste däggdjur.
    FRÅN FLADDERMÖSS I LUFTEN TILL BÄVRAR I BÄCKEN av Hasse Jansson
  • Bild på bokomslag

    RUFF ÖVERLEVAREN av Tony Samuelsson

    Historien är berättad utifrån hunden Ruffs perspektiv och börjar när han är en liten valp och blir hämtad av Husse.
    RUFF ÖVERLEVAREN av Tony Samuelsson
  • Bild på bokomslag

    NÄR DJUREN ÄR SJUKA av Margareta Lithén

    Vi får vara med veterinären Kjell Nordin när han tar hand om olika sjuka eller skadade djur.
    NÄR DJUREN ÄR SJUKA av Margareta Lithén
  • Bild på bokomslag

    FARLIGA DJUR av Unni Brandeby

    Ola har varit på bio med sina barnbarn Leo och Linus. De har sett en film som handlade om stora och farliga djur.
    FARLIGA DJUR av Unni Brandeby
Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)