Bild på en kvinna som läser en bok för en yngre kvinna.
Foto: Sara Mac Key

Lättlästa boktips

Här finns lättlästa boktips på olika teman och genrer som vänskap, hälsa, biografier och historia. Boktipsen är mestadels hämtade ur tidningen Läsombudet, men ibland har vi lagt till några extra förslag. Hoppas ni hittar något ni kommer att gilla!

index.jpgOm historia

Historia handlar om människors liv, drömmar och öden. Här ger vi tips på böcker om livet i Amerika, drömmen om ett bättre liv och lika rättigheter samt tragiska öden.

Till boktipsen


vintage-wild-animals.jpgOm djur

Att djur får dig att må bra kände du säkert redan till. Det krävs bara 15 minuters sällskap med ett djur för att din kropp ska reagera positivt. Här får du tips på böcker om kärleken till djur.

Till boktipsen


music.jpgOm musik

Läs om musiken, artisterna och känslorna! I de här lättlästa böckerna får du möta populära artister och genrer och läsa berättelser där musiken spelar en avgörande roll.

Till boktipsen


fdd9b7a9ede5ed224e7eb4498dd4394a.jpg

Kärlek och romantik

Lycka eller tragik – kärleken lämnar inte någon oberörd! Och böcker om kärlek är ständigt populära. Här tipsar vi om några härliga, lättlästa kärleksromaner.

Till boktipsen


hands-2847510_960_720.jpgVänner i bokform

Vänner kan man träffa på de mest oväntade ställen. Här har vi samlat böcker om vänskap och allt vad det innebär. Det är roligt, varmt och fins ämt. Men vänskap är inte alltid lätt – vi har böcker om det också.

Till boktipsen


nobel-2166136_960_720.jpgLättlästa biografier

Läs om spännande och intressanta människoöden från förr och nu. Här kommer några lättlästa boktips – från konstnären och uppfinnaren Leonardo da Vinci till artisten Avicii.

Till boktipsen


_82103614_jogging-feet-blur-think-624.jpgMå bra med böcker

Om vi äter hälsosamt och gott, sköter om oss till kropp och själ och rör på oss så mår vi bättre. Här är finns många tips på böcker som kan hjälpa till!

Till boktipsen


_82103614_jogging-feet-blur-think-624.jpgOm samhället

Vi lever alla olika och har olika val som formar det liv som vi lever. Allt från jämställdhet till lagar. Här är finns många tips på böcker som handlar om samhället.

Till boktipsen                                            


Lättläst för unga vuxna

readers.png

Starka känslor, stora intressen och fokus på samhället idag. Det de här böckerna har gemensamt är att de handlar om unga människor – och att de är riktigt bra! Du kan säkert hitta din egen favorit.

Till boktipsen

 


 

 

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)