Taltidningen 2.0 slutrapport Återrapportering av regeringsuppdrag Ku2010/1124/MFI om den framtida taltidnings- verksamheten ? Till statsrådet och chefen för Kulturdepartementet Talboks- och punktskriftsbiblioteket (numera Myndigheten för tillgängliga medier, MTM), Taltidningsnämnden och Post- och telestyrelsen fick den 23 juni 2010 ett gemensamt uppdrag att utreda och intensifiera utvecklingen av den framtida taltidningsverksamheten. I samband med detta uppdrag startade myndigheterna i september 2010 ett flerårigt utvecklingsprogram, Taltidningen 2.0, för att arbeta vidare i den riktning som rapporterades i Samverkan för ökad tillgänglighet 2008-10-31. Samverkan mellan de involverade myndigheterna har varit av stor betydelse i genomförandet av Taltidningen 2.0-programmet och samarbetet för att uppnå ökad samhällsnytta har fungerat väl. I augusti 2013 startades ett teknikskifte inom taltidningsverksamheten som när denna rapport skrivs pågår enligt plan och cirka en tredjedel av dagstidningarna och deras prenumeranter har så här långt övergått till det nya systemet. MTM och Taltidningsnämnden fortsätter nu arbetet med att genomföra teknikskiftet, där den viktigaste utmaningen är att nå nya målgrupper med taltidningstjänsten och samtidigt öppna för en större mångfald av taltidningar. Styrgruppen för Taltidningen 2.0 har bestått av Roland Esaiasson generaldirektör MTM, Åsa Finnström ledamot i Taltidningsnämnden och Olof Bjurö stf avdelningschef PTS. Föredragande i styrgruppen har varit Jesper Klein Utvecklingschef MTM/Programchef Taltidningen 2.0 och Susanne Axner, programkoordinator Taltidningen 2.0. Denna rapport utgör slutredovisningen av uppdraget och är den femte delrapporten som tas fram inom ramen för uppdraget. Vi överlämnar härmed Slutredovisning Taltidningen 2.0 - Återrapportering av Regeringsuppdrag Ku2010/1124/MFI om den framtida taltidningsverksamheten. Stockholm den 20 december 2013 Roland Esaiasson Generaldirektör Myndigheten för tillgängliga medier ? 1 Sammanfattning 4 2 Uppnådda resultat per december 2013 5 Regeringsuppdraget Ku2010/1124/MFI 5 Taltidningen 2.0-programmets omfång 5 Måluppföljning per 2013-11-30 6 3 Beskrivning av genomförandet av Taltidningen 2.0 2011-2013 7 Om genomförandet 7 Tidigare utredningar 8 Internationella utblickar och kontakter 8 Delrapport 1 – förstudien inför teknikskiftet 9 Användarundersökningar 9 Fältförsöken TTK, TTS, TBK 9 Upphandlingarna i T2-programmet 10 Arbetet med att säkerställa tidningsföretagens fortsatta engagemang 11 Övrigt förankringsarbete 11 Ny förordning taltidningsverksamhet 12 Ny stödmodell för taltidningsverksamheten 12 Informations och kommunikationsinsatser 12 Implementeringen av den nya taltidningen - teknikskiftet 15 Beskrivning av den nya taltidningstjänsten 17 Samordning av talboks- och taltidningsverksamheten 20 4 taltidningsverksamhetens kostnader och finansiering 2011-2014 24 5 Taltidningsverksamhetens kostnader 2015-2018 26 6 Områden för fortsatt utveckling och utredning 27 Marknadsföring 27 Produktutveckling 27 Utvidgad samordning av tjänster kring tillgänglig information: 27 Samordning av talboks- och taltidningstjänsterna 28 Konsumtionsutrustning och användarstöd 29 7 Ordförklaringar 31 Bilaga 1 Regeringsuppdraget Ku2010/1124/MFI 32 Bilaga 2 Effektmålsmatris Taltidningen 2.0 – uppföljning per 2013-11-30 39 Bilaga 3 Projektmålsmatris Taltidningen 2.0 uppföljning per 2013-11-30 40 Bilaga 4 Detaljerad tidplan för genomförandet av Taltidningen 2.0 2011-2014 42 Bilaga 5 Deltagarförteckning Planingsrådet Taltidningen 2.0 43 Bilaga 6 Modell för inkluderande digitala tjänster 44 Bilaga 7 Preliminärt ekonomiskt resultat av upphandlingarna i T2-programmet 45 Bilaga 8 Tidsplan för teknikskifte och avveckling av RKCD-taltidningarna 46 ? 1 SAMMANFATTNING Syftet med Taltidningen 2.0 är att öka tillgängligheten till dagstidningar för personer med läsnedsättning. Den nya tjänsten ger användaren möjlighet att: - kunna prenumerera på valfri dagstidning oavsett var man befinner sig - kunna läsa hela innehållet i tidningen - kunna använda konsumtionsutrustning som passar det egna behovet Den nya modellen för verksamheten ger ett flertal samordningseffekter med talboksverksamheten, bland annat gemensamma produktionsresurser, möjlighet för användare att använda en och samma spelare för talböcker och taltidningar samt gemensamma resurser för verksamhetsstyrning och administration. Kostnaderna för taltidningsverksamheten beräknas minska från 125 miljoner kr 2011 till drygt 50 miljoner kr 2015. Räknat på hela perioden 2011-2014 beräknas kostnaderna bli 1 % lägre än vad som rapporterades i Delrapport 1 den 1 mars 2011, trots att avvecklingen av RKCD-tidningarna kom i gång 6 månader senare än vad som rekommenderades i rapporten. Bedömningen är att den nya taltidningstjänsten har potential att nå betydligt fler användare än i nuläget. Tillväxt kan ske både bland personer med synskada och bland nya målgrupper som personer med dyslexi. Ett omfattande marknadsföringsprogram håller på att tas fram för att via kommunikation och produktutveckling öka antalet användare under 2014-2018. När denna rapport skrivs pågår ett intensivt arbete med att implementera den nya modellen för taltidningsverksamheten och 31 av 80 RKCD-taltidningar samt 2500 av 5500 användare har gått över till det nya systemet. T2-programmet har uppnått samtliga projektmål som definierades i förstudien och har i och med denna rapport presenterat utredningsresultat till Kulturdepartementet vid fem tillfällen under 2011-2013. Programmets aktiviteter har rört en mängd olika områden: - Tre användarundersökningar har genomförts som ökat kunskapen om användarnas förutsättningar och önskemål - Teknik- och verksamhetsutveckling har lett till att en ny modell för verksamheten. Denna modell bygger på upphandling och en teknisk infrastruktur baserad på öppna standarder, internetdistribution och talsyntesbaserad konsumtion. - Ett fältförsök med två tidningar och 60 användare har genomförts och visat på förbättringsområden som därefter kunnat omsättas i fortsatt teknik- och verksamhetsutveckling 2012-2013 - Ett omfattande förankrings- och kommunikationsarbete har genomförts med syftet att trygga övergången för befintliga användare och tidningar - Sex upphandlingar har genomförts med lyckat resultat, utfallet blev att kostnaderna beräknas bli 14 % lägre än prognosen i T2-programmets förstudie - Myndighetens implementering av den nya förordningen för taltidningsverksamheten som trädde i kraft 17 januari 2013 har omsatts i nya föreskrifter och rutiner för administration av taltidningsstöd till dagstidningsföretag. Den nya infrastrukturen för produktion, distribution och konsumtion av taltidningar har potential att kunna innehålla fler tjänster än dagstidningar och därmed ge en ökad samhällsnytta och ökad tillgång till tillgängliga medier för målgruppen. Förstudiearbete visar att bland annat läns- och kommuntaltidningar skulle kunna distribueras betydligt effektivare via systemet än i dagsläget. 2 UPPNÅDDA RESULTAT PER DECEMBER 2013 REGERINGSUPPDRAGET KU2010/1124/MFI MTM har under perioden 2010-06 till och med 2013 återrapporterat till Kulturdepartementet kring taltidningsverksamheten utifrån nedanstående sammanfattande punkter. Uppdragsbeskrivningen till myndigheterna från 2010-06-10, samt tilläggsuppdraget från 2013-04-18 finns i sin helhet i bilaga 1. Riktlinjer för uppdraget - Intensifiera utvecklings- och förändringsarbetet - Fördjupat underlag till beredningsarbete - Beakta behov hos befintliga användare och tidningsföretagens engagemang - Dialog med Sveriges kommuner och landsting om behovsutredning Vad som ska redovisas - Resultat av praktiska fälttester - Kostnadsberäkningar - Förutsättningar för tidningarnas fortsatta engagemang - Effekt på administrativa kostnader och konkurrens - Förutsättningar för användarnas fortsatta tillgång - Samordningsmöjligheterna talböcker och taltidningar - Hur bidragsmedlen använts - Fördjupade kostnadsprognos för 2015-2018 Samtliga av ovanstående punkter har berörts i tidigare återrapportering till Kulturdepartementet i delrapport 1-4. Även i denna slutrapport kommer punkterna att beröras men i huvudsak vävas in i rapporteringen av resultatet och genomförandet av det pågående T2-programmet och teknikskiftet inom taltidningsverksamheten. FÖRLÄNGD TID FÖR SLUTRAPPORTERING OCH TILLÄGGSUPPDRAG Den 18 april 2013 beslutade regeringen att förlänga tiden för slutrapportering av regeringsuppdraget till 31 december 2013 . Detta beslut innefattade även att slutredovisningen ska innehålla fördjupade kostnadsprognoser för 2015-2018. TALTIDNINGEN 2.0-PROGRAMMETS OMFÅNG Den 1 mars 2011 beslutade TPB, TTN och PTS att mot bakgrund av regeringsuppdraget Ku2010/1124/MFI starta ett treårigt program med namnet Taltidningen 2.0. Målsättningen med Taltidningen 2.0 (även kallat T2-programmet) har bestått av två huvuddelar. 1. att utreda och återrapportera förutsättningarna för ett teknikskifte inom taltidningsverksamheten i enlighet med regeringsuppdraget 2. att förbereda och starta genomförandet av ett teknikskifte i enlighet med de kvalitetsmål, förutsättningar och legala ramverk som ställts upp för verksamheten och som stämts av löpande med Kulturdepartementet under programmets genomförande 2011-2013 T2-programmets målsättningar i sin helhet redovisas i bilaga 2 Effektmålsmatris och bilaga 3 Projektmålsmatris. MÅLUPPFÖLJNING PER 2013-11-30 En detaljerad uppföljning av T2-programmets projektmål finns i bilaga 3 Projektmålsmatris. Sammanfattningsvis hade T2-programmet 2013-11-30 uppnått samtliga projektmål som angavs i programförklaringen från mars 2011, med undantag av delmålet ”etablering av ljudbaserade taltidningar” vilket ströks sommaren 2012 efter en strategisk inriktningsförändring mot textbaserade taltidningar. T2-programmet har haft följande projektmål. 1. Rapportera utredningsresultat enl uppdraget 2. Etablera internetdistribution av taltidningar 3. Avveckla befintlig verksamhet 4. Upphandlingsbaserad verksamhetsmodell 5. Nytt utvecklat användarstöd 6. Ny modell för internetabonnemang 7. Säkra långsiktig utveckling av talsyntes 8. Fältförsök som testar hela kedjan 9. Outsourca verksamheten genom upphandling 10. Förankra strategin hos intressenterna De effektmål som beskrivs i programförklaringen ska utvärderas längre fram, men kommenteras i bilaga 2 Effektmålsmatris. ? 3 BESKRIVNING AV GENOMFÖRANDET AV TALTIDNINGEN 2.0 2011-2013 OM GENOMFÖRANDET PROGRAMMETS ORGANISATION Taltidningen 2.0 har genomförts som ett sammanhållet program med en programförklaring för 2011-2013 och en gemensam lednings- och styrningsorganisation, se organisationsskiss nedan. Programmets organisation har förändrats och förädlats under de olika faserna för att uppnå effektivitet i form av gemensam metodik samt horisontell och vertikal kommunikation. DELPROJEKTEN Programmet har under 2011-2013 innefattat totalt nio olika delprojekt med egna budgetar och dokumentationsprocesser. 2011-2012 2012-2013 2013-2014 Förstudie 1. Taltidningen Kommer (Fältförsöket All-up) 2. Taltidningen Skapas (Fältförsöket All-up) 3. Ny Stödmodell 4. Fältförsöket Talboken kommer 5. Upphandlingar T2 6. Användarstöd TalTidningar (ATT) 7. Produktion TalTidningar (PTT) 8. Paketlösnings-projektet 9. Legimus-appen TIDSSCHEMAT FÖR GENOMFÖRANDET Programmets olika aktiviteter och delprojekt har genomförts enligt nedanstående tidsschema. För detaljerat tidsschema se bilaga 4. TIDIGARE UTREDNINGAR Taltidningen 2.0 och regeringsuppdraget grundar sig på rapportering 2008 som utförts av Talboks- och punktskriftsbiblioteket och Taltidningsnämnden där en inriktning för framtida taltidningsverksamhet beskrevs. - Nationellt digitalt distributionssystem 2008-03-28 - Samverkan för ökad tillgänglighet 2008-10-31 - Framtida inriktning för taltidningsverksamheten 2008-10-31 INTERNATIONELLA UTBLICKAR OCH KONTAKTER T2-programmet har under hela perioden 2010-2013 genom möten och telefonkonferenser haft ett stort antal internationella kontakter med liknande verksamheter i andra länder, teknikföretag och intresseorganisationer för att säkerställa inriktningen för verksamhet och teknik inför teknikskiftet. - Japan Braille Library studiebesök och workshop november 2010 - Celia-biblioteket för synskadade och Synskadades centralförbund i Finland, flertalet möten 2011-2013 - Federation of the blind/Newsline, USA 1 möte 2012 - Royal National Institute of Blind People UK 1 möte 2012 - Norsk lyd- och blindskriftsbibliotek, flera möten 2010-2013 - NOTA Danmark, ett flertal möten 2010-2013 - Vision Australia ett flertal telefonmöten 2011-2013 - Dedicon i Nederländerna två möten 2012-2013 - Pratsam i Finland, fyra möten 2011-2013 - Humanware Kanada ett flertal möten 2011-2013 - Shinano Kenshi Corp ett flertal möten 2010-2013 DELRAPPORT 1 – FÖRSTUDIEN INFÖR TEKNIKSKIFTET Delrapport 1 har i praktiken kommit att fungera som förstudien inför genomförandet av teknikskiftet. Rapporten lämnades den 1 mars 2011 till Kulturdepartementet och täckte in merparten av de frågeställningar som ingick i regeringsuppdraget. Rapporten beskriver en konkret och relativt detaljerad bild av förutsättningar och plan för fortsatt genomförandet av T2-programmet: - Tekniska förutsättningar och marknadsanalys kring övergång till talsyntes och internet - Rapport från användarundersökning - Ny verksamhetsmodell - Kostnadsberäkningar - Behov av ny förordning för verksamheten ANVÄNDARUNDERSÖKNINGAR T2-programmet har vid två tillfällen genomfört omfattande användarundersökningar genom telefonintervjuer bland befintliga användare av taltidningar. * Undersökning 0 Handu juni 2008, 616 intervjuade * Undersökning 1 Handu december 2010, 580 intervjuade * Undersökning 2 Markör januari 2013, 331 intervjuade De tre undersökningarna som gjorts med cirka 2 års intervall har gett T2-programmet viktig information om användarnas önskemål, deras levnadsvillkor, teknikanvändning, medievanor m.m. Med hjälp av dessa undersökningar har T2-programmet kunnat utforma efterföljande fältförsök, tekniska lösningar, kommunikationsplan och upphandlingar med användarnas behov i centrum. FÄLTFÖRSÖKEN TTK, TTS, TBK För att säkerställa att inriktningen på produkt- och tjänsteutformning motsvarar användarnas förutsättningar och kraven på kostnadseffektivitet genomfördes ett fältförsök i två faser halvår 1 och halvår 2 2012. Målet med fältförsöken var att testa hela processkedjan ”från ax till limpa” för den nya taltidningstjänsten och att testa tidningar och böcker i en gemensam lättanvänd distributionskanal. Ett viktigt syfte med fältförsöket var att genom återkoppling från de 60 användare i målgruppen som ingick i försöket få veta vad som fungerade och inte fungerade bra med den ”betaversion” av den nya taltidningstjänsten som tagits fram under 2011. I fältförsöket ingick två dagstidningar - Upsala Nya Tidning och Norrköpings tidningar. Fältförsöket var mycket betydelsefullt för efterföljande beslut i teknik- och verksamhetsutveckling, upphandlingar och implementering. Följande två strategiska beslut i T2-programmet blev en direkt följd av erfarenheterna: 1. Att tryck-PDF- eller artikeldatabas-baserad indata till produktion av taltidningar inte var en tillräckligt kvalitativ och kostnadseffektiv lösning för de allra flesta tidningar. Den skarpa produktionslösning som sedan implementerades bygger istället på en kombination av Indesign-data, artikeldatabas och underleverantörsdata direkt från t.ex. TT Spectra. 2. Att 3G-nätbaserad distribution av ljudbaserade talsyntes-taltidningar via internet gav för långa svarstider i användarnas konsumtionsutrustning. Den skarpa lösningen kom istället att baseras på utrymmessnåla textbaserade taltidningar som konsumeras via lokal talsyntes i konsumtionsutrustningen. Fältförsöken gav även mycket viktig kännedom om användarnas behov och förutsättningar, och hur man på bästa sätt ger adekvat användarstöd i samband med övergången till ny teknik. Denna kunskap gjorde utformningen av upphandlingsunderlag kring användarstöd och konsumtionsutrustning betydligt enklare och precisa krav kunde formuleras. TESTER MED KNAPPTELEFONBASERAD LÖSNING FÖR OTV-TIDNINGAR 2012-2013 En alternativ lösning för distribution där användaren lyssnar på taltidningen via telefonnätet har testats i samarbete med Textalk AB och tidningsföretaget Ortstidningar i Väst. Försöken visar att denna lösning fungerar men bedöms inte som bättre eller mer användarvänlig än den internetbaserade lösning som håller på att etableras i det skarpa teknikskifte som pågår när denna rapport skrivs. UPPHANDLINGARNA I T2-PROGRAMMET T2-programmet genomförde under halvår 2 2012 och halvår 1 2013 sex upphandlingar inför teknikskiftet. Sammanfattningsvis blev utfallet av upphandlingarna att totalkostnaden blev cirka 14 % lägre än vad som var beräknat innan upphandlingarna startades. Upphandlingarna genomfördes med en kombination av interna resurser med sakkunskap kring de olika områdena samt upphandlingskonsulter från Colligio AB. Alla upphandlingar hölls ihop inom ett gemensamt projekt kallat Upphandling T2. Tilldelningsbeslutet i Daisy-spelarupphandlingen ledde till att en av anbudsgivarna lämnade in en begäran om överprövning till Förvaltningsrätten i Stockholm vars beslut blev att avslå begäran. Ärendet gick därefter vidare, men även nästa instans, Kammarrätten, avslog begäran om överprövning. Rättsprocessen bidrog till att affären försenades vilket försvårade möjligheterna att förbereda teknikskiftet. Förutom ovanstående sex upphandlingsområden slutfördes i februari 2013 även en upphandling av utveckling av en app för smartphone och surfplatta för konsumtion av taltidningar och talböcker. Denna upphandling vanns av belgiska företaget Pyxima. När denna rapport skrivs har appen levererats i beta-version. För detaljerad information om det ekonomiska utfallet av upphandlingarna se bilaga 7. ? ARBETET MED ATT SÄKERSTÄLLA TIDNINGSFÖRETAGENS FORTSATTA ENGAGEMANG En viktig förutsättning för både den tidigare och den nya taltidningstjänsten är dagstidningsföretagens involvering och engagemang. Den svenska modellen för taltidningar bygger på att dagstidningsföretag med hjälp av ett stöd och resurser från staten ger ut taltidningar som en kommersiell produkt riktad till personer med läsnedsättning. Tidningen är ansvarig utgivare och ansvarar också för försäljning av prenumerationer till målgruppen. Redan hösten 2010 startade T2-programmet arbetet med att föra en dialog med dagstidningsföretagen och förankra förslaget till ny modell för verksamheten, som höll på att utformas. Inte minst handlade detta arbete om att förtydliga de ekonomiska konsekvenserna för tidningsföretagen. Förankringsarbetet bland tidningsföretagen genomfördes på följande sätt: - En hearing 2010 i samarbete med Kairos Future där olika intressenter på taltidningsområdet däribland tidningsföretag diskuterade taltidningsverksamhetens framtid och inriktning. - Två dialogmöten (2010 och 2011) i samarbete med Tidningsutgivarna (TU) där representanter från merparten av tidningskoncernerna i Sverige deltog. - Ett samverkansorgan kallat ”planeringsrådet” som bildades i september 2011 och som träffades vid sex tillfällen. Syftet med planeringsrådet var att tydliggöra förutsättningarna och skapa en hållbar tidsplan för teknikskiftet. I planeringsrådet deltog ett flertal tidningsföretag, se bilaga 5. - En enkätundersökning januari 2012 bland tidningsföretagen kring förutsättningarna för teknikskiftet. Denna enkät visade bland annat att tidsplanen ”Snabbt genomförande” som föreslagits i Taltidningen 2.0 Delrapport 1 inte var realistisk på grund av tidningarnas långa bindningstider. Tidsplanen för start av avvecklingen av radiosända taltidningar flyttades därefter fram sex månader till 30 september 2013. - En referensgrupp med representanter från tidningsföretagen, deltog i arbetet hösten 2012, med att utforma den nya stödmodellen för taltidningsverksamheten, totalt anordnades fyra möten på MTM. - Informationsbrev och andra utskick. MTM har regelbundet informerat tidningsföretagen om kommande steg i förberedelserna inför teknikskiftet genom informationsbrev, e-post och webbplatsen www.taltidningen20.se - Möten med enskilda tidningsföretag. Under 2012-2013 har ett flertal fysiska möten och telefonmöten med enskilda tidningsföretag genomförts då teknikskiftet har diskuterats. När denna rapport skrivs har samtliga tidningsföretag som ger ut de 31 taltidningar som påverkats av teknikskiftet under 2013 valt att fortsätta ge ut sina taltidningar och flera företag bidrar aktivt till att sprida en positiv bild av förändringen, bland annat genom att publicera artiklar i de egna tidningarna om den nya taltidningen. MTM:s bild är att samtliga tidningsföretag som haft radio- eller CD/kassett-tidning kommer att fortsätta ge ut taltidning även efter teknikskiftet. ÖVRIGT FÖRANKRINGSARBETE T2-programmet har i alla programmets faser arbetat med att förankra de kommande förändringarna av taltidningstjänsten bland de intressenter som identifierades i inledningsskedet av förstudien 2010. En av de högst prioriterade intressenterna är Synskadades Riksförbund vars ledning programmet regelbundet har träffat på avstämningsmöten. Dessutom har T2-programmet anordnat gemensamma informationsträffar med SRF:s distrikt och lokala föreningar, samt samverkat kring kommunikation. Håkan Thomsson, SRF:s ordförande uttalade sig så här i det pressmeddelande som MTM skickade ut i dagspressen i samband med teknikskiftets inledning: ”Den nya taltidningen gör att synskadade får tillgång till innehållet i hela tidningen och kan läsa tidningen som alla andra.” NY FÖRORDNING TALTIDNINGSVERKSAMHET Efter förstudien rapporterade MTM i Taltidningen 2.0 Delrapport 1 att verksamheten var i behov av en ny förordning för att kunna reformera tekniken och verksamhetsmodellen för taltidningar. I rapporten listades även de punkter i dåvarande förordningen som var av hindrande karaktär och behövde förändras. Kulturdepartementet startade därefter processen med att ta fram en ny förordning för verksamheten och publicerade 12 april 2012 departementspromemorian En ny taltidningsverksamhet som därefter gick ut på remiss. Den 17/1 2013 utfärdades den nya förordningen Förordning (2013:9) om taltidningar och mottagarutrustning. NY STÖDMODELL FÖR TALTIDNINGSVERKSAMHETEN I samband med att den nya förordningen för taltidningsverksamheten infördes har MTM tagit fram en ny modell och föreskrifter för det ekonomiska stödet till dagstidningsföretagen som myndighetens Taltidningsnämnd med kansli har i uppdrag att fördela och administrera. Den nya stödmodellen utarbetades i en särskild projektgrupp på MTM. Arbetet skedde i samråd med tidningsföretagen genom en särskild referensgrupp, som arbetade med frågan under hösten 2012. Kortfattat innebär den nya stödmodellen och föreskrifterna en tydligare och mindre komplicerad process för tidningsföretagen än tidigare modell. Vilka av tidningsföretagens kostnader som stödet får täcka regleras i den nya förordningen. Föreskrifterna reglerar bland annat hur kostnader ska redovisas och hur stödet beräknas. Modellen bygger på en årlig ansöknings- och kostnadsredovisningsprocess. Beslutet om att fastställa stödnivån för var och en av tidningarna fattas av Taltidningsnämnden. Det stöd som är planerat att fördelas bland dagstidningsföretagen, efter genomfört teknikskifte är beräknat till 7-9 miljoner kr per år från och med 2016. INFORMATIONS OCH KOMMUNIKATIONSINSATSER Kommunikationsplanen (se skiss nedan) har löpande uppdaterats och förfinats under programmets genomförande. På ett tidigt stadium beslutades att den första fasen av kommunikationsplanen skulle fokusera på två målgrupper med målet att säkerställa en smidig övergång till den nya taltidningen: 1. Befintliga användare av taltidningar 2. Tidningsföretagen som ger ut taltidningar En rad aktiviteter, kommunikationssätt och kommunikationskanaler identifierades och en särskild informationsgrupp bildades i programmet som ansvarade för genomförandet av kommunikationsplanen. I fas 2 av kommunikationsplanen skulle målgrupperna breddas och målet förändras till att öka antalet användare och nå nya kategorier av potentiella användare, bland annat personer med dyslexi. När denna rapport skrivs är fas 2 nyligen påbörjad. WEBBPLATSEN WWW.TALTIDNINGEN20.SE Den kanske viktigaste informationskanalen under 2011-2013 för att nå ut rikstäckande till intressenterna med aktuell information om teknikskiftet har varit webbplatsen www.taltidningen20.se. Webbplatsen lanserades sommaren 2011 och har uppdaterats frekvent under genomförandet av programmet. Innehållet har bestått av nyheter, tidsscheman, information till prenumeranter och tidningar, rapporter, videoklipp m.m. När denna rapport skrivs har planen för eventuell avveckling av webbplatsen ännu inte tagits fram. Ett lösning kan vara att lägga över delar av webbplatsen till www.mtm.se. ? INFORMATIONSTURNÉN iT2-programmets informationsgrupp har under 2012-2013 genomfört totalt 13 informationsträffar över hela landet. Träffarna har innehållit visning av hur den nya taltidningen fungerar och praktisk information om teknikskiftet riktat till användare, förmedlare och stödpersoner samt andra intressenter. Träffarna har gett viktig återkoppling till programgruppen och bidragit till att teknikskiftesplanen och T2- programmet förankrats över hela landet. De flesta informationsträffar har anordnats i samarbete med SRF:s distrikt och lokala föreningar. INFORMATION VIA TALTIDNINGARNA T2-programmet har under en längre period samarbetat med tidningsföretagen kring frågan att nå ut med information till befintliga användare av taltidningen. Detta arbete har handlat framförallt om att sända inslag med information om teknikskiftet i taltidningarna för att nå användarna direkt. Dessutom har tidningsföretagens personal fått uppdaterad kunskap om den nya taltidningen för att kunna svara på frågor via sin egen kundtjänst. VIDEOKLIPP PÅ YOUTUBE OM DEN NYA TALTIDNINGEN Hösten 2012 tog T2-programmet fram en ca 10 minuter lång informationsfilm i samarbete med Närkesbergsfilm AB. Filmen lades upp på Youtube och har funnit på startsidan på www.taltidningen20.se sedan december 2012. Syftet med filmen, som innehåller intervjuer med synskadade användare av taltidningar, var att berätta om den nya taltidningen och skapa en positiv bild av användarupplevelsen hos målgruppen, anhöriga m.fl. Figur 2 Bilden föreställer videoklippet Taltidningen 2.0 på Youtube ? KONFERENSER T2-programmet har genomfört presentationer på ett flertal konferenser inom branschen för att sprida information om strategin och de kommande förändringarna bland intressenterna. * Svenska DAISY-konsortiets konferens, Stockholm 2010-11-22 * Konferens för Syncentralchefer, Stockholm 2011-04-12 * TTF taltidningsredaktörernas förenings årskongress, Västerås 2011-11-04 * Svenska DAISY-konsortiets konferens, Stockholm 2011-11-12 * Svenska DAISY-konsortiets konferens, Stockholm 2012-11-15 * TTF taltidningsredaktörernas förenings årskongress, Västerås 2012-11-23 * Hjälpmedelsinstitutets IT-konferens, Stockholm 2013-05-07 * Svenska DAISY-konsortiets konferens, Stockholm 2013-11-29 KOMMUNIKATION VIA MASSMEDIA T2-programmet har under hela perioden 2010-2013 bevakat framförallt dagstidningarnas rapportering om förändringarna inom taltidningsverksamheten. Uppmärksamheten har generellt varit låg, men det som varit kan beskrivas i två faser. * I första fasen (våren 2012) förekom ett antal artiklar och notiser i dagstidningarna med ett negativt budskap kring förändringarna ofta rubricerade i stil med ”…s taltidning läggs ner”. Dessa artiklar fokuserade ofta på att personalen som arbetade med produktionen av analoga inlästa taltidningar skulle bli av med jobbet. * I andra fasen (2013) förekom en del artiklar med ett mer neutralt eller positivt budskap. Bedömningen är att dessa artiklar initierades av de pressmeddelanden som först regeringskansliet och därefter MTM skickade ut med cirka sex månaders intervall. SR Halland (P4) sände ett inslag om förändringen under våren 2013. Det har även förekommit en del tidningsartiklar i biblioteks- och tidningsbranschens facktidningar, samt intresseorganisationernas tidningar. IMPLEMENTERINGEN AV DEN NYA TALTIDNINGEN - TEKNIKSKIFTET SAMMANFATTNING Planeringen av genomförandet av teknikskiftet har på ett genomgripande sätt påverkats av programmets målsättning att minska kostnaden för taltidningsverksamheten. T2-programmet rapporterade i mars 2011 att projektet hade potential att kunna minska kostnaderna inom verksamheten till hälften efter genomfört teknikskifte. Besparingarna skulle inträffa i samband med att verksamheten med mänsklig inläsning av taltidningar samt radio- och postdistributionen av taltidningar byttes ut till talsyntes- och internetbaserade teknik. Det fanns alltså en stark drivkraft i programmet att teknikskiftet skulle genomföras så snabbt som möjligt. Den tidsplan som T2-programmet efter genomförd förankring och planering tillsammans med tidningsföretagen kommunicerade ut i september 2012 innebar att teknikskiftet bland de 80 kostnadsdrivande radio- och cd-/kassett-taltidningarna skulle genomföras på 14 månader med start i augusti 2013. De tidningar som var först ut i tidsschemat skulle ha avvecklat sin radio-taltidning senast 30 september 2013. Kostnaderna i taltidningsverksamheten har varit mycket starkt kopplad till tidsplanen, eftersom besparingseffekten var helt beroende av tidpunkten för starten av implementationsfasen. Det är därför mest relevant att betrakta T2 som ett tidsfokuserat projekt, där högsta prioritet varit att följa tidsplanen som beslutades den 3 september 2012. Figur 3 Bilden visar Kostnad-Kvalitet-Tid-triangeln för projektet där fokus legat på Tid FAKTA UTFALL ANVÄNDARE OCH TIDNINGAR PER 2013-12-12 Startskottet för teknikskiftet inom taltidningsverksamheten gick i augusti 2013 då de första användarna introducerades till de nya taltidningarna som då satts i drift. Tidsschemat för teknikskiftet för RKCD-taltidningarna beskrivs vidare i Bilaga 8. Den 12 december 2013 hade 31 taltidningar av cirka 80 gått över till det nya systemet och ca 2500 av 6000 användare hade blivit introducerade till den nya taltidningen och tillhörande konsumtionslösningar. UTFALL OCH HANTERING AV IDENTIFIERADE RISKER T2-programmet har kontinuerligt arbetat med att bedöma och hantera risker samt beräkna och rapportera aktuellt läge till uppdragsgivaren Kulturdepartementet. Nedan listas de risker som beskrevs i förstudien (delrapport 1 mars 2011). Nr Risk Åtgärdsprogram 1 Taltidningen blir ointressant eller svår att använda för många användare * Förbättra talsyntesen * Inför möjlighet till nedkortad tidning * Öka mängden och kvaliteten på användarstödet från tidigare nivå 2 Uppdragsgivarens effektiviseringsförväntningar infrias ej * Genomför praktiska tester av de tänkta tekniska lösningarna, säkra upp att strategin fungerar. 3 Tidsplanen för genomförandet och införande håller inte, besparingar försenas * Testa hela produktionskedjan för att så tidigt som möjligt identifiera vad som behöver korrigeras * Prioritera upphandlingarna i projektet för att säkerställa leveranskapacitet och tillräckligt tidig start hos leverantörerna Ovanstående riskområden har programmet kontinuerligt arbetat med att hantera och de har längre in i genomförandet 2012-2013 även brutits ned till en finare detaljnivå för att möjliggöra ett mer precist åtgärdsprogram. Ytterligare två viktiga risker identifierades längre in i genomförandet efter förstudien. Nr Risk Åtgärdsprogram 4 Tidningsföretagens bindningstider i avtal med underleverantörer och personal kan försena starten av teknikskiftet. * Strukturera så långt som möjligt tidsschemat för teknikskiftet utifrån tidningarnas bindningstider * Flytta om nödvändigt fram startpunkten för teknikskiftet 5 Internetdistribution via 2G/3G-nätet ger för dålig stabilitet samt långa svars- och väntetider vilket riskerar att ge en dålig användarupplevelse. * Genomför praktiska tester av de tänkta tekniska lösningarna, säkra upp att strategin fungerar. * Byt till teknik som ger mer bandbredd i uppkopplingen eller lägre bandbreddskrav (minskad datamängd) Utfallet när denna rapport skrivs är att framförallt risk 1,3, 4 och 5 har inneburit stora utmaningar under genomförandet. Efter planeringsrådets arbete och genomförda fältförsök togs beslutet att på grund av risk 1 och 4 kunde teknikskiftet inte starta förrän sex månader senare än vad som rapporterades i förstudien (delrapport 1). I Bilaga 8 visas den tidsplan för teknikskiftet som därefter genomfördes. Risk 5 hanterades genom att sommaren 2012 byta teknisk inriktning och att basera den nya taltidningen på text i stället för ljud som överförs till användaren. Textfilen konsumeras med lokal talsyntes vilket ställer större krav på konsumtionsutrustningen. BESKRIVNING AV DEN NYA TALTIDNINGSTJÄNSTEN I korthet bygger den nya taltidningstjänsten på ett samarbete mellan flera aktörer och en teknisk infrastruktur som hanterar fyra huvudprocesser enligt nedanstående skiss. Verksamhetens processer upphandlas och styrs av MTM men bygger på ett samarbete mellan aktörerna via de gränssnitt som satts upp för att stödja verksamheten. Se processkartan nedan. Figur 4 Processkarta för den nya taltidningsverksamheten UPPLADDNING AV TIDNINGSDATA I SAMVERKAN MED TIDNINGAR OCH DERAS UNDERLEVERANTÖRER Under våren 2013 färdigställde programmet en teknisk strategi och en tidsplan för införande av produktionslösningarna för den nya taltidningen. Denna byggde på att tekniken för uppladdning av tidningsdata till den centrala produktions- och distributionsservern skulle införas successivt hos de olika tidningsföretagen under en 12-månadersperiod. Genomförandet planerades som ett samarbete mellan MTM, Textalk (MTM:s underleverantör), tidningsföretagens IT-avdelningar och tidningsföretagens underleverantörer såsom TT Nyhetsbyrån, SMHI och Fonus. En viktig faktor i planerandet och genomförandet var erfarenheterna från fältförsöken och tidigare verksamhet med RATS-taltidningarna, som bygger på likartade lösningar som den nya taltidningen. När denna rapport skrivs har 31 tidningar startat sin nya taltidning. Arbetet med fler tidningar pågår parallellt med förvaltning och kvalitetssäkring av de som satt i gång. En viktig del av arbetet med att införa produktionslösningarna har varit att förankra metoderna och tekniken för uppladdning av tidningsdata hos tidningsföretagens IT-avdelningar. Detta arbete har utfallit väl och främst skett genom möten med tidningsföretagen som MTM och underleverantören Textalk genomfört tillsammans under 2013. LÅNGSIKTIG OCH LÖPANDE FÖRBÄTTRING AV TALSYNTESEN En uppenbar kvalitetsaspekt av taltidningstjänsten är kvaliteten på uppläsningen av texten. MTM har under lång tid varit djupt involverad på talteknologiområdet och bedrivit utveckling av talsyntes i samverkan med andra ledande aktörer på området. Dagstidningar har ett stort inflöde av nya ord som kommer in i språket snabbt och i stora volymer. Exempelvis ”nya” namn på platser och personer utomlands dyker ofta upp i tidningsspråket, och uttalet följer ofta inte uttalsregler i svenska språket. Detta leder till frekventa feluttal när man lyssnar på tidningstext via talsyntes vilket försvårar begripligheten och gör användarupplevelsen sämre för den som läser en taltidning. En slutsats från T2-programmets undersökningar och kontakter med talsyntesföretag är att den kommersiella talsyntesbranschens egna incitament är små att se till att uppläsning av tidningstext låter genomgående bra, det vill säga att alla ord i tidningstexten uttalas korrekt. Eftersom talsyntes av hög kvalitet är en strategiskt mycket viktig komponent i att skapandet av tillgänglighet till litteratur och dagstidningar för personer med läsnedsättning finns det därför skäl att MTM bedriver en långsiktig satsning i samverkan med andra aktörer för att säkra tillgången till bra talsyntes. Som en del av den nya taltidningsverksamheten har MTM därför startat uppbyggnaden av ett uttalslexikon för tidningstext som uppdateras dagligen av datorlingvist-konsulter och som ger omedelbara förbättringar av användarupplevelsen när man lyssnar på tidningstext via talsyntes på svenska. Detta lexikon är produktoberoende och ägs av MTM och kan på sikt få viktiga tillämpningar även inom andra områden t.ex. uppläsningen av textremsan till nyhetsprogram på TV. MTM har kontakt med de flesta aktörer inom talteknologiområdet i Sverige inklusive Språkrådet med syftet att finna synergier med andra verksamheter där språkteknologiresurser utvecklas. ANVÄNDARSTÖD: BEHOVSUTREDNING, SUPPORT OCH HEMBESÖK I förstudien och delrapport 1 beskrivs behovet av att ge användarna ett ordentligt stöd för att komma igång med den nya taltidningen i samband med teknikskiftet. Slutsatsen att användarstöd är en framgångsfaktor bygger på användarundersökningar och tidigare erfarenheter i verksamheten och har fått genomsyra hela genomförandet av programmet. Bland annat testades olika metoder för att ge användarstöd på den aktuella målgruppen i samband med de fältförsök som pågick under 2012. Under implementationsfasen har användarstödet genomförts i ett samarbete mellan MTM, MTM:s leverantör Polar Print och i mindre omfattning andra aktörer. Användarstödsaktiviteterna består av fyra huvudsakliga delar: 1) Telefonkontakt. Initial telefonkontakt med var och en av prenumeranterna för att informera om teknikskiftet och fastställa att de fortfarande prenumererar på taltidningen, vilken typ av konsumtionsutrustning som passar det individuella behovet samt vilken variant av taltidningen man föredrar - fullängd eller kort 2) Hembesök. Polar Print AB har ett rikstäckande nätverk av resurser i form av inhyrd personal, ”instruktörer”, som genomför besök hos användarna då den nya taltidningen och konsumtionsutrustningen introduceras på plats i hemmiljön. Under perioden augusti till och med november 2013 har det första hembesöket ofta behövt följas upp av ett andra besök. Skälet är framförallt att användarna ofta har svårt att minnas hur tekniken fungerar. MTM genomför kontinuerligt utvärdering och kontroller för att följa upp hur hembesöken genomförs och att volymen hembesök hålls på en lagom nivå. 3) Support. Polar Print AB har skapat ett supportcenter på uppdrag av MTM som kallas Taltidningshjälpen. Detta bemannas av personal med lång erfarenhet av området som svarar på frågor via telefon och e-post. Taltidningshjälpen ger även support på den taltidningsteknik som håller på att avvecklas, Adelan. Under inledningen av teknikskiftet har Taltidningshjälpen i genomsnitt fått ta emot 50 samtal per arbetsdag. Ofta är det frågor utifrån att man behöver hjälp med tekniken, men även klagomål på kvaliteten på tjänsten och taltidningsprodukten. MTM har tillgång till ärendehanteringssystemet som fylls i av supportpersonalen och planerar tillsammans med Polar Print åtgärdsprogram för att förbättra tjänsten och kvaliteten på taltidningarna. 4) Stödjande information. MTM och Polar Print har tillsammans tagit fram manualer och annan information som ges till användarna för att stödja dem att själva kunna lösa problem som uppstår i användningen av tjänsten. SAMORDNING AV TALBOKS- OCH TALTIDNINGSVERKSAMHETEN En del av regeringsuppdraget till MTM innebar att utreda förutsättningarna för samordning av talboks- och taltidningstjänsterna i Sverige med syftet att uppnå synergieffekter och förenkla för användarna. T2- programmet har genom hela genomförandet arbetat med att identifiera områden där verksamheterna kan samordnas och bedriva en utveckling som leder till att samordning sker. PRODUKTION – DELVIS OLIKA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR BÖCKER OCH TIDNINGAR Den teknik och de processer som används av kommersiella bokförlag och tidningsutgivare för att framställa böcker och tidningar är i dagsläget endast delvis likformade och standardiserade. Detta innebär att tekniken för att framställa talböcker och taltidningar i nuläget kan samordnas i vissa delprocesser. Stora förändringar på detta område förväntas ske på sikt i takt med att e-boken och e-tidningen etableras och övertar dominansen från tryckta medier. En viktig teknisk skillnad mellan hur böcker och tidningar framställs i dagsläget är hur informationen struktureras och lagras. Tidningsproduktion baseras på artikeldatabaser som fylls på löpande i tidningarnas redaktionella process och vars innehåll i samband med utgivning bakas samman med annonsmaterial och inköpt material, layoutas och trycks som dagstidningsutgåva. Böcker framställs i en flerstegsprocess som i princip bygger på att ett word-dokument överförs till layout-miljö för att sedan tryckas. Den samordning av produktionsverksamheten för talböcker och taltidningar som T2-programmet har lyckats uppnå omfattar följande två områden: * Verksamheterna använder ett gemensamt distributionsformat, den internationellt vedertagna standarden för tillgänglig läsning, Daisy . Detta innebär konkurrensutsättning av leverantörsmarknaden för både distributions och konsumtionsprocessen. Däremot används olika metoder och tekniker i talboks- och taltidningsverksamheten när det gäller att hantera indata och bygga distributionsformatet. * Den process som MTM har etablerat för att förbättra talsyntes-uttalet i taltidningar är designad för bland annat den korta leveranstid som dagstidningar har och fokuserar på den språkliga domän som dagstidningar omfattar. Det uttalslexikon som verksamheten producerar sparas i ett plattformsoberoende format för att kunna återanvändas i andra sammanhang, bland annat i produktionen av talböcker som MTM ansvarar för. KONSUMTIONSLÖSNINGAR SOM PASSAR INDIVIDENS BEHOV Användarnas tillgång till konsumtionslösningar är en kritisk fråga inom både talboks- och taltidningsverksamheten. Inte minst färgas problematiken av den stora variationen bland användarna när det gäller IT-vana. De flesta användare av taltidningstjänsten är i dagsläget över 75 år, synskadade och använder IT mycket lite eller inte alls. Bland användarna av talbokstjänsterna och Egen nedladdning finns en stor grupp yngre användare, ofta med dyslexi. Bland den senare gruppen bedöms IT-vanan vara på samma nivå som övrig befolkning. Taltidningsnämnden och senare MTM har sedan taltidningstjänsterna startade i slutet av 1980-talet försett de flesta användare med konsumtionsutrustning. Bakgrunden till detta är dels de speciella behoven bland användarna, dels att de distributionslösningar som använts för verksamheten varit specialgjorda för taltidningar, och därmed krävt särskild utrustning. Den konsumtionsutrustning som dominerat under 1990- och 2000-talet, Adela och RATS har varit specialtillverkade enheter för svenska taltidningsmarknaden och levererats i små volymer i Sverige. Följden av detta har varit små möjligheter till fri konkurrens och prispress. En viktig målsättning i Taltidningen 2.0 har varit att designa den nya taltidningstjänsten så att olika typer av konsumtionsutrustning kan användas och att konkurrensutsättning på en internationell tillverkarmarknad möjliggörs. Dessutom ska programmet möjliggöra för användare att begagna sig av sin privata konsumtionsutrustning, t.ex. smartphone eller dator när så är möjligt. Utfallet av den teknikutveckling och de upphandlingar som har genomförts i T2-programmet har lett till att tre kategorier av konsumtionslösning har etablerats. KATEGORI 1. DAISY-SPELARE MED INTERNETUPPKOPPLING - PAKETLÖSNINGEN Målgruppen för denna kategori är IT-ovana synskadade användare. Det rör sig om rejäla apparater med tydliga knappar, högtalare och röststöd (spelaren pratar när man trycker på tangenterna). Spelaren ansluts direkt till tjänsten via inbyggd uppkoppling mot en internetoperatör i Sverige. Spelarna är designade för att göra användningen enkel och är integrerade med tjänsten via ett standardiserat protokoll, Daisy on-line delivery protocol, DODP 1.0. Detta möjliggör t.ex. att spelaren loggar in automatiskt till servern och laddar ned senast uppdaterade taltidningen när användaren startar spelaren på morgonen. Daisy-spelaren innehåller Acapelas talsyntes Erik som enligt MTM:s tester av svenska talsynteser 2012-2013 ger bästa möjliga kvalitet på talet vid uppläsning av tidningstext. Denna kategori är klart vanligast bland användarna av den nya taltidningstjänsten och lånas ut kostnadsfritt till de användare som har behov av denna lösning. I paketet ingår även en internetuppkoppling mot Tele2:s mobila bredbandsnät som är färdiginstallerad vid leverans och låst till att användas till taltidningstjänsten. DAISY-spelarna som MTM upphandlat innehåller förutom internetanslutning även CD- och minneskortenhet, vilket gör dem kompatibla med den CD-baserade talboksservice som finns på folkbiblioteken i Sverige. Figur 5 Foto: Elliot Elliot. Bilden föreställer Daisy-spelaren Victor Reader Stratus från Humanware KATEGORI 2. LEGIMUS-APPEN FÖR IOS OCH ANDROID Sedan mars 2013 utvecklar MTM med hjälp av en belgisk leverantör en app kallad Legimus för iPhone, iPad och Android-enheter. Appen Legimus är integrerad mot taltidningstjänsten och MTM:s bibliotekstjänster och ger registrerade användare möjlighet att prenumerera på taltidningar samt söka efter talböcker och ladda ned. Målgruppen för Legimus-appen är mer teknikvana användare, t.ex. medelålders och yngre synskadade, dyslektiker m.fl. Eftersom appen är förinställd att ansluta till både taltidnings- och talbokstjänsten verkar den ”korsbefruktande” ur marknadsföringssynpunkt, i och med att den driver in användare av talbokstjänsterna till taltidningstjänsten och tvärtom. Appen innehåller Acapelas talsyntes Erik, med samma kvalitet som den som ingår i paketlösningen. En uppenbar fördel med appen jämfört med Daisy-spelare för användare med syn eller synrester är att man kan följa med på skärmen samtidigt som man hör texten läsas upp. Gränssnittet kan anpassas med färg, textstorlek m.m. för att passa olika användares behov. Appen är designad för att kunna användas av helt blinda personer genom att den kan styras med gester istället för knapptryckningar, och har stöd för skärmläsare m.m. Appen Legimus är kostnadsfri att ladda ned via svenska Appstore och Google Play i Sverige, men kan endast användas av registrerade användare. ? KATEGORI 3. ÖVRIGA KONSUMTIONSLÖSNINGAR Förutom paketlösningen och Appen Legimus finns även möjligheten att själv ladda ned taltidningen via webben, eller genom att prenumerera på taltidningen som e-post. Efter nedladdning finns ett flertal alternativ för att läsa tidningen, bland annat Daisy-läsprogram med inbyggd talsyntes i datorn eller mobilen, eller med hjälp av minneskortsbaserad Daisy-spelare med inbyggd talsyntes. En stor fördel med den nya taltidningen är att den är textbaserad. Det innebär att användare som har behov av punktskrift, t.ex. personer med dövblindhet kan använda en punktskriftsdisplay för att läsa taltidningen, eventuellt i kombination med talsyntes och textförstoring. Figur 7 Bilden föreställer läsning via punktskriftsdisplay ansluten till surfplatta SAMORDNAD VERKSAMHETSSTYRNING OCH ADMINISTRATION I skrivande stund pågår förberedelser för att införliva arbetet med att styra och administrera den nya taltidningsverksamheten i MTM:s befintliga linjeorganisation, vars organisationsschema visas nedan. Förvaltningsöverlämningen förväntas vara helt avslutad 2015. Målsättningen är att resurser, kompetens, metoder och strukturer som används i mesta möjliga mån ska ge synergier mellan tidnings- och litteraturverksamheten internt inom MTM:s organisation. Figur 8 MTM:s organisationsschema i december 2013 ? 4 TALTIDNINGSVERKSAMHETENS KOSTNADER OCH FINANSIERING 2011-2014 I nedanstående diagram jämförs de två scenarion som togs fram i förstudien och presenterades i delrapport 1 den 1 mars 2011 med den prognos för kostnaderna 2011-2014 som MTM tagit fram 2013-12-01. Sett över hela fyraårsperioden 2011-2014 har beräkningar, från förstudien i början 2011, visat sig stämma mycket väl då prognosen för Snabb migrering i delrapport 1 ligger 0,7 % högre än den nyligen uppdaterade prognosen från 2013-12-01. Prognosen från 2013-12-01 ger en sammanlagd kostnad om 465,1 miljoner kr jämfört med scenariot Snabb migrering, 468,9 miljoner kr. I Taltidningen 2.0 delrapport 1 beräknades kostnaderna under övergångsåret 2013 nå en puckel om 146 miljoner kr, för att därefter snabbt sjunka till drygt hälften efterföljande år. T2-programmet har under perioden 2011-2013 arbetat intensivt med att finna en lösning för hur övergångsåret 2013 skulle kunna hanteras. Bakgrunden var att sakanslaget för taltidningsverksamheten 2012-2013 minskats med 24 miljoner, trots att besparingseffekterna från avvecklingen av de kostnadsdrivande RKCD-tidningarna under dessa år inte kunde hinna ge effekt. Detta innebar att de bidragsmedel om 20 miljoner kr som skjutits till via PTS för regeringsuppdraget inte räckte till för att täcka de sammanlagda kostnaderna för befintlig verksamhet och teknikskiftet. Diagrammet nedan visar att T2-programmet efter förstudien lyckats pressa ned kostnadspuckeln 2013 med drygt 10 miljoner kr, samt verkar komma nära den kostnadsnivå för 2014 som prognosticerades i delrapport 1 för scenariot Snabb migrering. Detta trots att besparingarna genom avveckling av RKCD-tidningarna kom att inledas nästan 6 månader senare än vad som planerades i scenariot Snabb migrering. I september 2013 signalerade regeringen att ytterligare 9 miljoner kr i anslagsmedel kunde skjutas till verksamheten 2013 för att täcka det prognosticerade budgetunderskottet. Dessutom utökades anslagskrediten på sakanslaget till 10 %. PTS beviljade också i oktober 2013 ytterligare 3,1 miljoner kr i bidragsmedel för finansiering av T2-programmet. Sammantaget har detta resulterat i att den senaste prognosen för 2013 visar att verksamheten kan finansieras genom att utnyttja cirka 4 miljoner kr i anslagskredit samt att budgetbalans kan uppnås 2014. PROGNOS PER 2013-12-01 TALTIDNINGSVERKSAMHETENS KOSTNADER 2013-2014 Kostnader i SEK taltidningsverksamheten och T2- programmet 2011 2012 2013 2014 Radio, CD-/kassett, RATS-taltidningar 125 253 000 117 871 000 108 438 820 34 097 584 Ny taltidningsverksamhet 0 0 26 171 382 42 872 329 Utredning och utveckling 4 438 502 4 728 276 1 261 000 Summa 129 691 502 122 599 276 135 871 202 76 969 913 Delrapport 1 prognos “Snabb migrering” 125 304 000 130 368 000 146 310 833 66 868 167 Delrapport 1 Prognos “Långsam migrering” 125 304 000 130 368 000 132 699 167 114 331 000 FINANSIERING AV TALTIDNINGSVERKSAMHETEN OCH T2-PROGRAMMET 2011-2014 Finansiering i SEK taltidningsverksamheten och T2- programmet 2011 2012 2013 2014 Sakanslag 125 456 000 113 456 000 113 456 000 83 456 000 PTS bidragsmedel 4 438 502 4 728 276 13 916 877 Nyttjande av anslagskredit 0 4 412 722 3 911 047 Ingående överföringsbelopp 0 0 -4 412 722 -3 911 047 Extra anslagsmedel 0 0 9 000 000 Summa 129 894 502 122 596 998 135 871 202 79 544 953 ? 5 TALTIDNINGSVERKSAMHETENS KOSTNADER 2015-2018 T2-programmet har tagit fram en preliminär prognos för kostnadsutvecklingen inom taltidningsverksamheten 2015-2018. Värt att framhålla är att osäkerheten i prognosen ökar ju längre fram i tiden beräkningarna avser. Faktorerna som kan variera är många vilket gör att de redovisade uppgifterna måste ses som mycket preliminära. När det gäller 2015 och 2016 är prognosen en årlig kostnad mellan 51,4 och 57,6 miljoner kronor per år. De största och mest rörliga kostnadsdrivarna i den nya verksamheten är konsumtionsutrustning (paketlösningen) och användarstödet till IT-ovana användare. Kostnaderna påverkas främst av följande faktorer: * Antalet användare totalt * Användarprofilen - andelen användare i behov av paketlösningen * Volymerna på användarstödsinsatserna * Antalet taltidningar Förutom dessa faktorer varierar kostnaderna mellan åren när det gäller teknikutveckling, administration och verksamhetsstyrning. Bland annat kommer upphandlingar och teknikuppdateringar behöva genomföras 2016- 2017 vilket ökar kostnaderna i verksamheten främst under 2017. Beräkningarna bygger på antagandet att potentialen för användartillväxt är stor, men att tillväxten kommer att ske bland personer som har mindre behov av paketlösning och omfattande användarstöd än nuvarande användare av tjänsten. Tre scenarion har tagits fram som bygger på 10, 20 respektive 30 % användartillväxt per år under 2015-2018. Kostnaderna per år för dessa tre scenarion beskrivs i nedanstående tabell. Observera att nedanstående kostnadsberäkning är preliminär och påverkas av ett flertal osäkerhetsfaktorer. 2015 2016 2017 2018 Årlig tillväxt av användare Scenario 1 52 49 52 53 10 % Scenario 2 56 55 60 66 20 % Scenario 3 57 58 67 76 30 % ? 6 OMRÅDEN FÖR FORTSATT UTVECKLING OCH UTREDNING MARKNADSFÖRING T2-programmet planerar att 2014-2016 satsa stort på att marknadsföra taltidningstjänsten mot målgruppen personer med läsnedsättning. Planeringen av detta pågår, men två huvudstrategier har redan identifierats. 1) Marknadsföring via dagstidningsföretagen. MTM och dagstidningsföretagen samverkar kring marknadsföring genom att Taltidningsnämnden finansierar marknadsföringsinsatser som tidningsföretagen genomför. T2-programmet har tagit del av positiva resultat från lokala projekt där tidningen via olika kanaler, t.ex. annonsering satsat på att nå fler användare och deras anhöriga med information om taltidningstjänsten. 2) Marknadsföring som styrs och/eller genomförs av MTM och i samverkan med andra aktörer. Det har visat sig att både riksomfattande annonskampanjer och lokala insatser, där exempelvis ett kommunalt bibliotek eller hemtjänst informerar potentiella användare, kan ha god effekt. En intressant ny möjlighet i och med den nya förordningen för taltidningsverksamheten är att tidningsföretagen kan tillämpa en friare prissättning och bland annat använda lockerbjudanden i stil med ”prova på tre månader”-erbjudanden. PRODUKTUTVECKLING För att göra taltidningstjänsten ännu mer attraktiv behöver taltidningsprodukten utvecklas vidare. Bland annat kan taltidningen göras mer visuellt attraktiv och funktionell för personer med syn, t.ex. dyslektiker. I dag saknas layout och bildmaterial som finns med i den tryckta tidningen. Det är troligt att den digitalisering som pågår inom tidningsbranschens så småningom kommer att leda till att det blir betydligt enklare och billigare att producera en taltidning med både hög nivå av tillgänglighet och visuellt attraktivt utseende. För att snabba på utvecklingen av den tillgängliga digitala tidningen är det viktigt att MTM fortsätter att bedriva det påverkansarbete mot förlags- och tidningsbranschen som myndigheten gör genom bland annat branschorganisationerna DAISY Consortium och International Digital Publishing Forum, IDPF. UTVIDGAD SAMORDNING AV TJÄNSTER KRING TILLGÄNGLIG INFORMATION: MTM ser goda möjligheter att fortsätta samordna tjänsterna kring tillgänglig information så att man drar maximal nytta av den infrastruktur för digital distribution och lättanvända konsumtionslösningar som nu är på plats för dagstidningstjänsterna. För att möjliggöra internetdistribution som kan inkludera IT-ovana synskadade användare krävs samordning. Den aktör i Sverige som i dagsläget har möjlighet att stå för en sådan samordning är MTM – i samverkan med biblioteken, synrehabiliteringen, hjälpmedelsföretagen, tidnings- och förlagsbranschen. En beskrivning av en modell för inkluderande digitala tjänster har tagits fram och finns i bilaga 7. Bedömningen är att en utvidgning av utbudet av tidningar, tidskrifter och annat material som användare vill prenumerera på låter sig göras till en förhållandevis låg kostnad. Det finns flera exempel på existerande tjänster som med fördel skulle kunna levereras via MTM:s infrastruktur, som i dagsläget distribueras via kostnadsdrivande analoga distributionskanaler, bland annat blindskriftsporto. MTM har identifierat två olika modeller för att hantera en sådan utvidgning av utbudet som görs tillgängligt via infrastrukturen för taltidningar. Dessa kan passa olika bra i olika sammanhang. 1) Att tjänsten är införlivad i MTM:s uppdrag och finansieringsram. MTM upphandlar då genomförandet av migreringen av tjänsten till det nya systemet och finansierar de kostnader som uppstår i verksamheten. 2) Att externa tjänsteleverantörer köper distributionstjänster av MTM:s underleverantör, i nuläget Textalk AB, som på uppdrag av den enskilda tjänsteleverantören då migrerar tjänsten till systemet för dagstidningsdistribution och sköter om driften av tjänsten löpande. De tjänster som passar bra i modell 1 är bland annat taltidningsversioner av kulturtidskrifter, som redan i dagsläget är en tjänst som finansieras via MTM:s förvaltningsanslag från Kulturdepartementet. Målgruppen för en tidskrift är typiskt spridd över hela landet och passar därför bra att hantera via en rikstäckande struktur. MTM:s undersökning visar att de cirka 50 taltidningar som ges ut av landsting och kommuner, så kallade länstaltidningar, har uppåt 10 000 användare i Sverige. Dessa ljudbaserade produkter skulle kunna distribueras via systemet för dagstidnings-taltidningar. Den verksamheten skulle då kunna bygga på alternativ 2, där kommunen eller landstinget bekostar migrering och drift via en avgift till MTM:s underleverantör, som sköter om tjänsten på kommersiella villkor. Det finns även en stor potential till förbättring av utbudet av tillgänglig information genom att möjliggöra att kommersiella tidskrifter och andra kommersiella produkter som man prenumererar på kan inkluderas i infrastrukturen via affärsmodell 2. SAMORDNING AV TALBOKS- OCH TALTIDNINGSTJÄNSTERNA De digitala tjänster som MTM utvecklar och förvaltar består i dagsläget av två strukturer – en server för tidningar och en för böcker. Användarnas konsumtionsutrustning kan ställas in att ansluta till båda tjänsterna, men det är även möjligt att enbart använda den ena av de två. Tjänsternas gränssnitt följer den internationella standarden DODP 1.0 vilket möjliggör att samtliga produkter för Daisy-konsumtion i världen som följer denna standard kan användas för att ansluta till tjänsterna. Det finns i dagsläget Daisy-kompatibel konsumtionsutrustning i form av specialhårdvara, men även som mjukvara (appar) för Android, iOS, Windows, Mac OSX och Linux. När båda tjänsterna är i drift kan samtliga användare i Sverige med användarkonto och en uppkopplad DAISY- spelare eller Legimus-appen enkelt och effektivt använda både taltidnings- och talbokstjänsten via en och samma applikation eller spelare. Appen och Daisy-spelarna fungerar så att de automatiskt kan hämta ner innehåll till användarens egen ”bokhylla” vilket förenklar användningen för alla användare. Sedan september 2013 är taltidningstjänsten i skarp drift men servern för litteraturtjänsterna via Legimus Daisy on-line-server är ännu inte klar för lansering. Tidsplan för driftsättning av talbokstjänsten är januari-februari 2014. TALBOKEN KOMMER En av de tjänster som möjliggörs via den nya samordnade infrastrukturen som beskrivs i föregående avsnitt är tjänstekonceptet Talboken kommer. Konceptet bygger på att involvera lokala bibliotek i en digital talbokstjänst som har testats i fältförsöket Talboken kommer 2012-2013. De lokala folkbiblioteken spelar i dagsläget en mycket viktig roll när det gäller att ge service till äldre synskadade talbokslåntagare. Lanseringen av Talboken kommer-tjänsten är tänkt att ske på lokal nivå med framförallt folkbibliotekens talboksavdelningar som viktigaste intressent. Lanseringsplanen för Talboken kommer är ännu inte fastlagd då pågående teknikutveckling ännu inte resulterat i en lanseringsfärdig tjänst. MTM ser goda möjligheter att kunna starta en lansering under kvartal fyra 2014. En beskrivning av en modell för inkluderande digitala tjänster har tagits fram och finns i bilaga 7. KONSUMTIONSUTRUSTNING OCH ANVÄNDARSTÖD Som tidigare nämnts är användarnas tillgång till uppkopplad konsumtionsutrustning, som passar det individuella behovet, en genomgripande och kritisk fråga för taltidningsverksamheten. MTM och Taltidningsnämndens åtagande på detta område tydliggörs och avgränsas i förordningen för verksamheten. I dagsläget förses en majoritet av användarna av taltidningstjänsten med uppkopplad konsumtionsutrustning som de lånar kostnadsfritt så länge de prenumererar på taltidningen. Användarna kan även välja att använda egen privat utrustning, t.ex. smartphone för att läsa talböcker och taltidningar. Samtidigt som MTM förser taltidningsanvändarna med konsumtionsutrustning har även landstingen en verksamhet där de via syncentralerna förskriver Daisy-spelare som hjälpmedel till personer med synskada. Syncentralernas verksamhet kring DAISY-spelare saknar i nuläget en stark nationell samordnande struktur. Bland annat har Hjälpmedelsinstitutet inte längre den upphandlingsstödjande roll som de tidigare hade under 2000-talet. MTM har inte kunnat få en tydlig bild av syncentralernas plan för att övergå från Daisy-spelare för fysiska media till uppkopplade Daisy-spelare. MTM:s samverkan med syn- och hjälpmedelscentralerna behöver fortsätta så att även talbokstjänsterna, som syncentralerna traditionellt stödjer användarna att komma igång med, kan övergå till digital distribution. För att det ska vara möjligt att på nationell nivå införa den modell för inkluderande tjänster som beskrivs i bilaga 6 krävs att syncentralerna genomför ett teknikskifte till internetuppkopplade Daisy-spelare. MTM:s bedömning är att detta kräver en struktur på nationell nivå som samordnar övergången. Bland annat behöver syncentralerna stöd för att upphandla uppkopplade Daisy-spelare, en fungerande verksamhetsmodell för installation, användarstöd och hur internetuppkopplingar ska hanteras i den nya modellen. Figur 9 Figuren visar överlappet mellan användarna av taltidningstjänsten, talbokstjänsten på biblioteken och syncentralerna ? 7 ORDFÖRKLARINGAR RKCD-tidningar. Radio-, CD- och kassett-taltidningar. Dessa kategorier av taltidningar produceras genom mänsklig inläsning och innebär att tidningens innehåll kortas ned till i genomsnitt 20 % av hela den tryckta tidningens innehåll. Radiotidningar distribueras nattetid över FM-nätet via en krypterad radiosignal som endast dedikerade mottagare (Adela) kan avkoda, lagra och spela upp. Enskilda radiotidningar är endast möjliga att prenumerera på i ett upptagningsområde som begränsas av vilken radiomast som används. Normalt används en eller ett par radiosändare (regionalt) per tidning. CD- och kassettidningar distribueras via post eller tidningsbud. DAISY. Den internationella standarden för produktion, distribution och konsumtion av digitala talböcker. DAISY-tekniken är särskilt framtagen för att skapa tillgänglighet för personer med läsnedsättning. Innehållet i en DAISY-bok kan bestå av boken eller tidningens text och bilder, tillsammans med en inläst ljudupptagning av texten och en navigationsstruktur med rubriker och sidnummer. Användaren kan navigera effektivt på olika nivåer i strukturen, samtidigt som innehållet kan läsas via ögon (text på skärmen), öron (ljudet som spelas upp tillsammans med texten) och fingrar (texten kan läsas med punktskriftsdisplay). ”DAISY 3” är en formell amerikansk standard sedan 2001 och bygger framförallt på andra standarder för webben, t.ex. XHTML, XML och SMIL. Senaste revisionen ANSI/NISO z.39.86-2005 förvaltas av DAISY Consortium. Det finns ett flertal internationella tillverkare av produktions- och konsumtionsteknik som stödjer DAISY-standarden. DAISY- standarden utvecklas inte längre vidare som egen standard utan har uppgått i EPUB-standarden (se EPUB). EPUB. Den internationella kommersiella standarden för e-böcker. EPUB används av världens ledande e- boksförlag och elektroniktillverkare, bland andra Apple, Google, Barnes & Noble och Amazon. EPUB 3- versionen av standarden har den i dagsläget överlägset bästa stödet för tillgänglighet, bland annat DAISY- liknande funktioner. EPUB 3 har väl utbyggt stöd för multimedia, t.ex. text och ljud synkroniserat. DODP. DAISY On-line Delivery Protocol, DODP. Detta är en standard framtagen av DAISY Consortium 2010. Syftet med DODP är att möjliggöra kommunikation via internet mellan t.ex. talboksbibliotekstjänster och användarens uppkopplade DAISY-spelare. Protokollet möjliggör funktioner som automatiserad inloggning, nedladdning av nytillkomna titlar, automatisk radering av innehåll m.m. Det finns ett flertal internationella tillverkare av applikationer och hårdvaruspelare med stöd för DODP. DAISY-spelare. En fysisk enhet som kan användas för att spela upp innehåll i DAISY-format. De flesta DAISY- spelare är designade för att vara lättanvända och fungera för personer med synskada. De har stor och tydlig knappanel, inbyggt röststöd (spelaren pratar när man använder den) och möjliggör effektiv men enkel navigering i en DAISY-bok. Majoriteten av de DAISY-spelare som sålts i Sverige är försedda med en cd-romenhet och kan endast spela upp innehåll från detta fysiska medium. Nya modeller har dock kommit som även kan kopplas upp till internetbaserade tjänster. DAISY-spelare har funnits på marknaden sedan 1999 och är vanligt förekommande i Sverige bland personer med synskada som läser talböcker. ? BILAGA 1 REGERINGSUPPDRAGET KU2010/1124/MFI BILAGA 2 EFFEKTMÅLSMATRIS TALTIDNINGEN 2.0 – UPPFÖLJNING PER 2013-11-30 Nr Effektmål Status 2013-11-30 Kommentar EM1 Att servicenivån höjs för personer med läshinder när det gäller tillgången till dagspress och tidskrifter genom att fler och bättre alternativ för åtkomst och konsumtion erbjuds och att dessa samordnas med motsvarande system för talböcker 31 av RKCD-tidningarna har konverterats till det nya formatet vilket nu ger användarna tillgång till hela innehållet i papperstidningen, med Daisy-funktionalitet och samtida leverans med papperstidningen via internet Samtliga alternativ till konsumtionslösning som etablerats för den nya taltidningstjänsten har stöd för både talböcker och taltidningar Arbetet med att konvertera tidningarna och deras användare till den nya standarden kommer att pågå till och med 2015. I december 2013 saknas fortfarande flera viktiga pusselbitar när det gäller samordningen med talboksverksamheten. Det viktigaste området som behöver sättas på plats under 2014-2015 är de lokala bibliotekens möjlighet att ge utlåningsservice till taltidningsanvändare med uppkopplade Daisy-spelare. EM2 Att antalet användare av taltidningar bland personer med läshinder ökar med minst 25 % från dagens nivå (8 200) innan 2015-12-31 Antalet användare av taltidningar har fortsatt att minska under 2011-2013 och var i december nere på cirka 6500 prenumeranter totalt. Moderniseringen av tjänsterna och de nya förutsättningarna de ger för att locka nya användare till tjänsten har vid slutet av 2013 ännu inte fått effekt. Det är därför svårt att prognostisera hur användarvolymen kommer att utvecklas under 2014-2015. En säker effektmålsmätning kommer att kunna göras tidigast 2016. EM3 Att statens kostnader för taltidningsverksamheten minskar med minst 40 % från dagens nivå (125 miljoner kr per år) innan 2015-12-31 Nuvarande kostnadsprognos för taltidningsverksamheten visar att kostnaderna efter genomfört teknikskifte bland RKCD-tidningarna (2015) kommer att ha minskat med 56 % från 2010 års nivå. En säker effektmålsmätning kommer att kunna göras tidigast 2016. BILAGA 3 PROJEKTMÅLSMATRIS TALTIDNINGEN 2.0 UPPFÖLJNING PER 2013-11-30 Nr Delmål Ingick I program- förklaring 2011 Utrett / Utvärderat Påbörjad aktivitet Genomfört / imple- menterat Framtida aktivitet Kommentar 1 Rapportera utredningsresultat enl uppdraget X x x Fem rapporter, flertalet kostnadsprognoser m.m. 2 Etablera internetdistribution X X 2a Ljudbaserade taltidningar X x Frångicks pga för låg kapacitet i mobila näten 2b Textbaserade taltidningar X x x Kräver lokal talsyntes 2c Stöd för DODP-klienter X x x 2d Stöd för smartphone/surfplatta X x x via DODP-baserad appen Legimus för Android och iOS 2e Stöd för dator X x x Dolphin Easy Reader, AMIS mfl 2f Nedladdning till valfri enhet X x x via mail och webbgränssnitt 2g Utvärdera knapptelefonlösning X x OTV-tidningar 2012-2013 3 Avveckla befintlig verksamhet X x x 4 Upphandlingsbaserad verksamhetsmodell X x x 5 Nytt utvecklat användarstöd X x x 6 Ny modell för internetabonnemang X x x 7 Säkra långsiktig utveckling av talsyntes X x x x Delvis infört, kan samordnas ytterligare 8 Fältförsök som testar hela kedjan X x 9 Outsourca genom upphandling X X 9a DODP-baserade spelare X x Polarprint/Humanware 9b Internetabonnemang X x Tele2 9c Användarstödstjänster X x Polarprint 9d Produktionstjänster för 100 dagstidningar X x Textalk 9e Centralt driftade IT-system X x Textalk. Ingår i produktionstjänster 9f Drift och jourbevakning av IT-system X x Textalk. Ingår i produktionstjänster 9g Övrig konsumtionslösn ex smartphone X x Pyxima. Legimus-appen 10 Förankra strategin hos intressenterna X x ? BILAGA 4 DETALJERAD TIDPLAN FÖR GENOMFÖRANDET AV TALTIDNINGEN 2.0 2011-2014 BILAGA 5 DELTAGARFÖRTECKNING PLANINGSRÅDET TALTIDNINGEN 2.0 - Göran Karlsson, Promedia-koncernen - Lasse Stenberg, Ölandsbladet - Tomas Englund, NWT-koncernen - Mattias Skoog och Stefan Sinka, Svenska Dagbladet/Schibsted - Peo Wärring, Eskilstuna Kuriren-koncernen - Stefan Näslund, DN - Annakarin Arveheden, Mittmedia - Karin Wetterstrand, NTM-koncernen - Per Hultengård, Tidningsutgivarna ? BILAGA 6 MODELL FÖR INKLUDERANDE DIGITALA TJÄNSTER BILAGA 7 PRELIMINÄRT EKONOMISKT RESULTAT AV UPPHANDLINGARNA I T2- PROGRAMMET Upphandlings- område Förstudien: beräknat kontrakts- värde Utfall av upp- handling: beräknat kontrakts- värde Differens förstudien minus utfall Leverantör som MTM skrivit avtal med Produktions- och distributions- tjänster 19 588 000 29 076 000 -9 488 000 Textalk AB med underleverantör Contendra Daisyspelare 14 850 000 10 734 000 4 116 000 Polar Print AB med underleverantör Humanware Internet- uppkopplingar 26 406 000 13 068 000 13 338 000 Tele2 3G-modem och Mifi-router 1 120 000 1 012 000 108 000 Tele2 Användar- stödstjänster 20 028 247 16 856 400 3 171 847 Polar Print AB med underleverantör Student Consulting SUMMA 81 992 247 70 746 400 11 245 847 ? BILAGA 8 TIDSPLAN FÖR TEKNIKSKIFTE OCH AVVECKLING AV RKCD-TALTIDNINGARNA 2013 AUGUSTI Sydsvenskan Norrköpings Tidningar Östgöta Correspondenten Folkbladet Upsala Nya Tidning Norrbottens-Kuriren Norrländska Socialdemokraten Piteå-Tidningen SEPTEMBER Skånska Dagbladet Helsingborgs Dagblad Nordvästra Skånes Tidningar Landskrona-Posten Eskilstuna-Kuriren Dala-Demokraten Gotlands Allehanda Gotlands Tidningar Barometern/Oskarshamns- Tidningen OKTOBER Länstidningen i Östersund Tidningen Härjedalen Hallands Nyheter Folket Gefle Dagblad Arbetarbladet Östersunds-Posten NOVEMBER Svenska Dagbladet Värmlands Folkblad Smålandsposten Västerbottens-Kuriren DECEMBER Laholms Tidning Sydöstran Västerbottens Folkblad Dagen 2014 JANUARI Sändaren Expressen Södermanlands Nyheter Östran/Nyheterna Blekinge Läns Tidning FEBRUARI Norra Skåne Katrineholms-Kuriren Örnsköldsviks Allehanda Tidningen Ångermanland Nerikes Allehanda Kristianstadsbladet Trelleborgs Allehanda Vestmanlands Läns Tidning Vimmerby Tidning Linköpings Tidning/Kinda Posten MARS Ystads Allehanda Motala Tidning/Vadstena Bärgslagsbladet Arboga Tidning Falu-Kuriren Borlänge Tidning Sundsvalls Tidning APRIL Dagbladet (Nya Samhället) Norran MAJ Nya Wermlands-Tidningen Skaraborgs Allehanda Enköpings-Posten Mariestads-Tidningen Arvika Nyheter Filipstads Tidning Nya Kristinehamns-Posten Säffle-Tidningen AUGUSTI Ölandsbladet Världen idag Hudiksvalls Tidning Ljusdals-Posten Ljusnan Norrtelje Tidning Kristdemokraten SEPTEMBER Aktuellt i Politiken Söderhamns-Kuriren Avesta Tidning Fagersta-Posten Sala Allehanda Provinstidningen Dalsland NU Mora Tidning Hemmets Vän Lysekilsposten Orust Tjörn Tidningen Ku2013/970/MFI 2013-04-18 En ny taltidningsverksamhet Ds 2012:12 http://www.taltidningen20.se/p/for-tidningar.html ANSI/NISO z.39.86-2005 www.daisy.org Redovisningen av 2013 års kostnader bygger på prognos per 1 december 2013 Tilldelades i samband med höstbudgeten 2013 Daisy on-line delivery protocol 1.0 http://www.daisy.org/projects/daisy-online-delivery/ Taltidningen 2.0 - återrapportering av regeringsuppdrag Ku2010/1124/MFI 2 [Skriv här] 1 20 december 2013