Man med glasögon framför bokhylla
Foto: Liza Simonsson

Peter - skolbibliotekarie: "Du får ett rikare ordförråd hur du än väljer att läsa"

"En del får kämpa väldigt hårt för att avkoda tryckt text. Då har de rätt att läsa med öronen. Och det fina är att du lär dig avkoda språk och får ett rikare ordförråd oavsett vilket sätt du väljer att läsa på.” / Peter Frövik, skolbibliotekarie, Hässelby

Se filmen med Peter

Filmen finns i tre versioner: utan textning, med textning och med syntolkning. De öppnas alla i ett nytt fönster.

FILM: Peter

FILM: Peter - med textning

FILM: Peter - med syntolkning

 

Att läsa är en rättighet
– När jag får reda på att en elev har någon slags svårighet att ta till sig tryckt text är det så fint ordnat att alla har rätt att låna böcker och läsa. Kan eleven inte läsa de tryckta böckerna, till exempel beroende på dyslexi eller svårigheter att koncentrera sig, så kan han eller hon läsa med öronen. Det är en rättighet.

Hur går det till om en elev behöver talböcker?
– Jag skickar ett mail till föräldern eller annan vårdnadshavare där jag berättar att jag fått veta attditt barn har svårt att ta till sig skriven text och därför har rättigheten att ladda ner böcker från Legimus. Sedan träffar jag barnet och vårdnadshavaren en halvtimme och förklarar hur det fungerar. Vi skapar inloggning och testar att hämta en bok. Det finns så kallade Daisy-böcker där man kan lyssna, läsa och följa med i texten samtidigt. Eller så kanske eleven vill låna pappersboken och följa med. Det är en smaksak.

Hur lyssnar eleverna på talböcker?
– I sin smartphone. De senaste två åren har jag bara träffat en enda elev som har lässvårigheter och inte har en smartphone. Det är i den man vill komma åt talboken. Det är jätteenkelt och eleverna kan sina telefoner, till skillnad från förr då det var det en hel del teknikfokus för allt skulle fungera.

Vad säger eleverna som får talböcker?
– De flesta som får rätt att ladda ner talböcker känner att ”jag gillar inte att läsa”. Och det är inte så konstigt. Du vet inte om det, men du har fått kämpa mycket hårdare än andra och därmed inte haft samma förutsättningar att komma in i läsningen. Nu får du läsa med öronen och får lika lätt som alla andra. I och med att tekniken sköter sig själv, så är jag inte med när eleven knäcker en läskod, och upplever sitt wow. Det är lite tråkigt för mig, men bra för eleven.

Vad är de vanligaste anledningarna till att någon vill läsa talböcker?
– De vanligaste är dyslexi och ADHD. Det finns även en del synvariationer, som till exempel att du har svårt att fokusera blicken, som kan ställa till det. För den som har ADHD är det en stor hjälp att man kan göra något annat samtidigt och inte behöver sitta stilla med blicken på bokstäverna. Många kan ha en rastlöshet som gör det jättejobbigt att vara stilla länge och koncentrera sig på en enda sak som läsning.

Viktigt för läsutvecklingen
– En del får kämpa väldigt hårt för att avkoda tryckt text. Då har de rätt att lyssna istället. Det fina är att läsutvecklingen inte gör någon skillnad på om du läser med ögonen eller öronen. Du lär dig avkoda språk och du får ett rikare ordförråd när du läser, oavsett vilket sätt du väljer att göra det på.

Har du något lästips?
– Läs 20 minuter om dagen och kom in i det. Läsning är en vana, precis som all annan träning. Det är inte lätt att komma igång, men när man kommit igång är det jätteskönt, det blir en nödvändighet och det får dig att må bra.

Mer om tillgängliga medier

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)