Bild på kvinna som sitter på en bänk
Foto: Liza Simonsson

Maria - specialpedagog: "Talböcker gör en enorm skillnad"

"Jag minns en flicka på högstadiet. Hon satt uppe till klockan ett på natten och läste in sina böcker själv för att kunna lyssna och förstå innehållet. På gymnasiet fick hon diagnosen dyslexi, tillgång till talböcker och ett helt nytt liv." / Maria Suchowiak, specialpedagog, Stockholm

Se filmen med Maria

Filmen finns i tre versioner: utan textning, med textning och med syntolkning. De öppnas alla i ett nytt fönster.

FILM: Maria

FILM: Maria - med textning

FILM: Maria - med syntolkning

 

Vem kan få hjälp av dig?
– Främst är det dyslektiker och elever som har koncentrationssvårigheter, ofta med neuropsykiatriska diagnoser som adhd eller asperger. Elever med adhd, till exempel, lyssnar gärna på böcker samtidigt som de läser, då får de in informationen två vägar och det hjälper jättemycket. Även deprimerade kan ha svårt att koncentrera sig. De har då stor hjälp av att lyssna istället för att läsa. Och naturligtvis är dyslektiker en stor grupp där möjligheten att lyssna betyder väldigt mycket.

Minns du någon speciell elev som haft stor nytta av att lyssna på talböcker?
– Jag minns en flicka som klarade sig hela grundskolan genom att läsa in böckerna själv för att kunna lyssna på dem. Hon var dyslektiker och väldigt ambitiös så hon satt till klockan ett eller två på nätterna och läste in böckerna utan att förstå vad hon läste. Sedan lyssnade hon på det hon läst in och kunde förstå innehållet. Vilken lättnad det var när hon fick talböcker i gymnasiet. Då fick hon plötsligt tid över att umgås med kompisarna och så kunde hon gå och lägga sig i tid. Jag vet inte hur många gånger hon tackat mig för att jag skickade henne på dyslexiutredning.

Vad gör hon idag?
– Idag läser hon statsvetenskap i Uppsala.

Vilka tjänster från MTM använder du i ditt arbete?
– De elever som behöver läser all skönlitteratur i svenska som talböcker genom Legimus. Där finns även mycket litteratur på engelska, vilket är uppskattat.

Hur hittar du dem som har svårigheter att läsa?
– Jag kollar alla som börjar ettan på gymnasiet. De får ett lästest som kan ge en signal om att de har svårigheter att läsa. Det kan även vara lärare som märker av lässvårigheterna och kontaktar mig. För många innebär det en enorm skillnad att få en diagnos och den här hjälpen som MTM:s tjänster ger. Jag tycker det är helt fantastiskt.

Läs mer om talböcker

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)